Brazilian women and the covid-19 pandemic

reflections from the developments into teaching work

Authors

  • Ana Laura Bonini Rodrigues de Souza Faculdade de Filosofia e Ciências - FFC - Campus de Marília
  • Rosane Michelli de Castro Faculdade de Filosofia e Ciências - FFC - Campus de Marília

DOI:

https://doi.org/10.36311/2447-780X.2022.esp.p23

Keywords:

Education, History of Education, New Cultural History, Women teachers, Genre

Abstract

This paper proposes reflections on the teaching labor activity of Brazilian women working in Basic Education, enabling understandings, based on the bibliographic methodology, about gender relations and their intersections, given the contemporary pandemic situation of covid-19, being the objective: reflections on the negative consequences to the teaching work of Brazilian women during the covid-19 pandemic. The results build on the understanding of the presence of whiteness as a privilege to be in teaching since the feminization of teaching in the late nineteenth century, unfolding in the analyzes carried out and dialogued with gender relations, emphasizing greater culturally devaluing overlaps of female teachers which are not white. It is concluded that Brazilian schools must rethink the existing subcultures in the school space and in society, promoting visibility and social changes for culturally constructed oppression.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ana Laura Bonini Rodrigues de Souza, Faculdade de Filosofia e Ciências - FFC - Campus de Marília

    Mestra em Educação pelo no programa de Pós-Graduação em Educação na Faculdade de Filosofia e Ciências, da Universidade Estadual Paulista (UNESP), campus de Marília - SP (2021), onde também é graduanda do curso de Licenciatura em Pedagogia. É Bacharela em Direito pelo Centro Universitário Eurípedes de Marília (UNIVEM, 2017). É integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas HiDEA-Brasil-História das disciplinas escolares e acadêmicas no Brasil (Saberes, práticas e culturas escolares e acadêmicas), do NUDISE - Núcleo de gênero e diversidade sexual na Educação, e, LIEG - Laboratório Interdisciplinar de Cultura e Gênero, todos na Unesp/campus de Marília. 

  • Rosane Michelli de Castro, Faculdade de Filosofia e Ciências - FFC - Campus de Marília

    Pós-Doutorado (2010) – Fundação Carlos Chagas-SP, Mestrado em Educação (2000) e Doutorado em Educação (2005) – UNESP – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” Faculdade de Filosofia e Ciências – FFC/Câmpus de Marília-SP. Professora Assistente Doutora junto ao Departamento de Didática e ao Programa de Pós-Graduação em Educação PPGE – UNESP – FFC/Câmpus de Marília. Coordenadora do Grupo de Pesquisa “HiDEA-Brasil – História das disciplinas escolares e acadêmicas no Brasil” – FFC-UNESP/Marília-SP e pesquisadora do “GP FORME – Formação do Educador” – FFC-UNESP/Marília-SP

Published

2022-02-24

How to Cite

SOUZA, Ana Laura Bonini Rodrigues de; CASTRO, Rosane Michelli de. Brazilian women and the covid-19 pandemic: reflections from the developments into teaching work. Revista do Instituto de Políticas Públicas de Marília, Marília, SP, v. 8, n. Edição Especial, p. 23–36, 2022. DOI: 10.36311/2447-780X.2022.esp.p23. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/RIPPMAR/article/view/12760.. Acesso em: 4 dec. 2024.