Work as an educational principle and the role of intellectuals in the class society

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2447-780X.2021.v7.n1.p27-40

Keywords:

Work, Educational principle, Intellectuals

Abstract

The dual purpose of this text is to discuss the concept of work as an educational principle and the role of intellectuals in class society. Firstly, we base our reflections on two important theoretical references related to the conception of work: Marx (1998) and Engels (2008), and we turn to Gramsci (1985; 2001; 2010) and its formulation regarding the educational principle. For it was from the marxist-hegelian historical-social analysis that Gramsci formulated his reflection on the concept of work as an educational principle. In this sense, the understanding of the argumentative relationship between these authors is of fundamental importance to establish a relationship between education and intellectuals. The result of these discussions made it possible to approach Edward Said (2005) and allowed some considerations regarding the role of intellectuals in today's class society. In this way, we realize that education for work is a topic of great merit for intellectuals who seek to understand their role in contemporary society.

Author Biographies

  • Jémerson Quirino de Almeida, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

    Doutor em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul-UFMS (2020) (Bolsista Capes). Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul-UEM (2013) (Bolsista da Capes). Graduado em História pelo Centro Universitário de Jales-UNIJALES (2009). Graduado em Pedagogia pelo Centro Universitário de Jales-UNIJALES (2018). Possui especialização em História-UNIJALES (2010). Docente da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul-UEMS, Unidade Universitária de Cassilândia. Participa como pesquisador nos grupos de estudos e pesquisa: Sociedade História e Educação - GEPSE/HISTEDBR-MS, Políticas Educacionais e Currículo (UEMS-Paranaíba/MS), e é Líder do grupo de Pesquisa: História, Cultura, Sociedade e Educação (UNIJALES-Jales/SP).

  • Alexandre de Castro, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

    Alexandre de Castro é doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais da Unesp-Câmpus de Marília/SP, possui graduação em Ciências Sociais-Bacharelado (1995) e Ciências Sociais-Licenciatura (2019) pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP/ Câmpus de Marília SP (1995) é Bacharel em Direito pelo Centro Universitário Eurípedes de Marília - UNIVEM (2002), Mestre em Teoria do Direito e do Estado pelo Centro Universitário Eurípedes de Marília - UNIVEM (2005).

Published

2021-06-10

Issue

Section

Dossier Articles

How to Cite

Work as an educational principle and the role of intellectuals in the class society. (2021). Revista Do Instituto De Políticas Públicas De Marília, 7(1), 27-40. https://doi.org/10.36311/2447-780X.2021.v7.n1.p27-40