Education in times of crisis: ‘the school movement without party’ as a means of deconstruction of emancipatory education

Authors

  • Luiz Ferreira Lima Neto
  • Arliene Stephanie Menezes Pereira

DOI:

https://doi.org/10.33027/2447-780X.2018.v4.n2.05.p45

Keywords:

Education, Conservatism, Project Without Party School, Gag Law

Abstract

This article presents the results of a bibliographical study on conservative line movements in the post-coup of 2016. The contributions of the authors Frigotto (2017), Penna (2017) and Salles (2017) are used as the main basis. The bill called the No-Party School, also known as the "law of the gag", aims to include control of the teaching activity. It analyzes the commitment of teaching and the deconstruction of its critical identity, in order to inform and project the discussion between educators and society about such facts, as well as to enable debates that lead to the necessary action reflex, about the risks that the project can lead to education. We justify the importance of work as a promotion to the theoretical-critical foundation against projects that go against a political education and that delegitimizes pedagogical action. We conclude that the bill is nothing more than the elite's premeditation of silencing teachers, minorities and the less favored.

Submissão: 2018-10-25

Aceito:  2019-01-05

Author Biographies

  • Luiz Ferreira Lima Neto

    Graduado em Educação Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Estado do Ceará-IFCE. Acadêmico do Curso de Licenciatura em Letras Português na Universidade Federal do Ceará (UFC). Servidor da Secretária de Cultura e Turismo do Município de Morada Nova-CE. Docente da Escola Educandário Pequeno Aprendiz, Morada Nova-CE. E-mail: byluizneto@gmail.com Orcid: 0000-0002-6273-7695. Endereço para correspondência: Rua Maximo Saraiva, 583. Bairro: Girilândia, Morada Nova-CE.

  • Arliene Stephanie Menezes Pereira

    Mestranda em Educação Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte-UFRN, na linha de estudos sócio filosóficos sobre o corpo e o movimento humano. Graduada em Licenciatura plena em Educação Física pela Universidade Estadual do Ceará-UECE. Graduada em Gestão desportiva e de lazer pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará-IFCE. Especialista em Arte-Educação e cultura Popular e Especialista em Gestão Educacional e Práticas Pedagógicas-FTDR. Docente do IFCE-campus Morada Nova. Integrante do grupo de pesquisa Estesia: corpo, fenomenologia e movimento. E-mail: stephanie_ce@hotmail.com. Orcid: 0000-0002-3042-538X. Endereço para correspondência: Rua da Caravela, 451 Barra do Ceará. Fortaleza-CE.

Published

2018-12-24

Issue

Section

Dossier Articles

How to Cite

Education in times of crisis: ‘the school movement without party’ as a means of deconstruction of emancipatory education. (2018). Revista Do Instituto De Políticas Públicas De Marília, 4(2), 45-58. https://doi.org/10.33027/2447-780X.2018.v4.n2.05.p45