Carol Gilligan’s critique to androcentrism and sexism in psychology and scientific production

Authors

  • Matheus Estevão Ferreira da Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC), Universidade Estadual Paulista (UNESP), campus de Marília e Faculdade de Ciências e Letras (FCL), Universidade Estadual Paulista (UNESP), campus de Assis http://orcid.org/0000-0002-2059-6361

DOI:

https://doi.org/10.36311/2447-780X.2022.esp.p67

Keywords:

Carol Gilligan, Moral Development, Ethics of Care, Women

Abstract

This is the presentation of partial results of a completed research funded by the Foundation for Research Support of the State of São Paulo (FAPESP). The objective was to reflect on Carol Gilligan's work in terms of her criticisms of psychological theories of development, especially Lawrence Kohlberg's theory of moral development, arguing that they retained a masculinizing bias. She came into contact with books, chapters from collections and articles authored by Gilligan that address the criticisms made by the author, the main one of these bibliographical materials being her book In a Different Voice, published in 1982. It is noteworthy that Gilligan questioned the validity of Kohlberg's theory by arguing that women develop morally different from men, as they would be guided by what he called the Ethics of Care, while they would be guided by the Ethics of Justice. Gilligan's critiques are considered revolutionary for the field of Psychology of Moral Development, in addition to Psychology and Science in general, and with avant-garde implications for the feminist thought of her time. It concludes about the importance of Gilligan in the way of doing Science, regarding the null participation of women in sample data and considerations about female development.

Author Biography

  • Matheus Estevão Ferreira da, Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC), Universidade Estadual Paulista (UNESP), campus de Marília e Faculdade de Ciências e Letras (FCL), Universidade Estadual Paulista (UNESP), campus de Assis
    Pedagogo (2018) pela Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC/UNESP) de Marília, mestrando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da mesma instituição e graduando em Psicologia pela Faculdade de Ciências e Letras (FCL/UNESP) de Assis. Na graduação em Pedagogia, foi bolsista de extensão do Núcleo de Ensino (04 meses), PROEX (04 meses), de Iniciação Científica PIBIC/CNPq (14 meses) e FAPESP (20 meses). Foi premiado com o título concedido pela FFC/UNESP de Mérito Acadêmico pelo excelente aproveitamento e destaque na conquista da maior média do curso de Pedagogia, formandos de 2018. Na graduação em Psicologia, atualmente é bolsista de Iniciação Científica FAPESP (bolsa com duração prevista de 12 meses). É membro dos Grupos de Estudos e Pesquisas NUDISE – Núcleo de Gênero e Diversidade Sexual na Educação; GEPPEI – Grupo de Estudos e Pesquisas em Psicologia Moral e Educação Integral; e GEADEC – Grupo de Estudos e Pesquisas em Aprendizagem e Desenvolvimento na Perspectiva Construtivista. Atua como 1.º Secretário do Núcleo de Direitos Humanos e Cidadania de Marília (NUDHUC), gestão de 2016-2018 e, na gestão atual, de 2019-2021.

Published

2022-02-24

How to Cite

Carol Gilligan’s critique to androcentrism and sexism in psychology and scientific production. (2022). Revista Do Instituto De Políticas Públicas De Marília, 8(Edição Especial), 51-66. https://doi.org/10.36311/2447-780X.2022.esp.p67