Estudo sobre mudanças de atitudes sociais: contribuições a partir de cursos de capacitação

Authors

  • Maewa Martina Gomes da Silva e Souza UNESP
  • Aline de Novaes Conceição UNESP
  • Adriana Alonso Pereira UNESP

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2018.v5n1.07.p83

Keywords:

Special Education, Social Attitudes, Teacher Training

Abstract

to reflect on the social construction of disability, it is necessary to understand the social attitudes that are lasting feelings for or against social objects. From this confirmation, this study aimed to modify the social attitudes of pedagogues in relation to inclusion. For that, four students from the Pedagogy course and one teacher from the municipal network of a city in the interior of São Paulo participated in the research. Initially, all participants answered a version of the Likert Social Attitudes toward Inclusion, after which they participated in a training course with the objective of applying a set of actions based on techniques of social attitudes modification. Finally, participants responded to a second version of the above-mentioned scale. The results obtained with the scales suggest significant changes in the attitudes of the participants, allowing their practices to become more favorable to the inclusion of students with disabilities.

Author Biographies

  • Maewa Martina Gomes da Silva e Souza, UNESP

    Doutoranda e Mestra em Educação pela Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC), da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), campus de Marília/SP. Endereço: rua Joaquim Nabuco, nº 52ª, São Miguel, Marília/SP, CEP 17506-200. Membro do Grupo de Pesquisas “Diferença, Desvio e Estigma” da FFC/UNESP, e-mail: maewa_martina@yahoo.com.br

  • Aline de Novaes Conceição, UNESP

    Doutoranda e Mestra em Educação pela Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC), da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), campus de Marília/SP. Endereço: rua Theodoro Marques Pinto, nº 126, Palmital, Marília/SP, CEP 17.511-280. Membro do Grupo de Pesquisas “Diferença, Desvio e Estigma da FFC/UNESP”, e-mail: alinenovaesc@gmail.com 

  • Adriana Alonso Pereira, UNESP

    Mestranda em Educação pela Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC), da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), campus de Marília/SP. Endereço: rua Urias Avelino de Moraes, nº 145, César de Almeida, Marília/SP, CEP 17.511.830. Membro do Grupo de Pesquisas “Diferença, Desvio e Estigma” da FFC/UNESP, e-mail: adriana.hds@gmail.com

Published

2018-04-24

Issue

Section

Artigos - Fluxo Contínuo