PEOPLE WITH DISABILITIES IN GRADUATE PROGRAMS:

LET'S TALK ABOUT MANAGEMENT AND ACCESSIBILITY

Authors

  • André Henrique de LIMA Universidade Federal de São Carlos
  • Leonardo Santos Amâncio CABRAL Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2023.v10n2.p51-60

Keywords:

Special Education, People with Disability, Postgraduate studies, Accessibility, Management

Abstract

The present research had the general objective of identifying and analyzing factors that constitute the legitimation of the right of entry (formal right), access (material right), permanence and title of people with disabilities in postgraduate programs – PPGs stricto sensu. In compliance with ethical principles in research, we carried out a case study, of an exploratory and qualitative nature. Data collection took place at the Federal University of São Carlos – UFSCar, in the online modality, with the participation of eight PPG coordinators and two managers of the Pro-Rectory of Graduate Studies – ProPG. The data were treated in light of the approach of content analysis and its analysis was based on the compendia of the theory of Institutional Analysis by Gregório Baremblitt. The results reveal some subsidies for the improvement of guidelines for the implementation of policies and practices to promote accessibility in postgraduate programs.

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Author Biographies

  • André Henrique de LIMA, Universidade Federal de São Carlos

    Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) - 2023-2027. Mestre em Educação Especial da UFSCar (2023). Pesquisou sobre os constituintes da gestão em cooperação e, também, sobre as diretrizes práticas, na perspectiva da acessibilidade, que compõem a trajetória de pessoas com deficiências em programas de pós-graduação. Formado em 2021 na licenciatura em Educação Especial pela UFSCar. Desde 2018, é membro do Grupo de Pesquisa Identidades, Deficiências, Educação & Acessibilidade (GP-IDEA/CNPq). 

  • Leonardo Santos Amâncio CABRAL, Universidade Federal de São Carlos

    Doutor em Educação Especial. Professor Adjunto do Departamento de Psicologia da Universidade Federal de São Carlos - UFSCAR.

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Published

2023-11-24

Issue

Section

Dossiê Direitos Humanos, Inclusão e Educação Especial

How to Cite

DE LIMA, André Henrique; CABRAL, Leonardo Santos Amâncio. PEOPLE WITH DISABILITIES IN GRADUATE PROGRAMS:: LET’S TALK ABOUT MANAGEMENT AND ACCESSIBILITY. Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial, Marília, SP, v. 10, n. 2, p. 51–60, 2023. DOI: 10.36311/2358-8845.2023.v10n2.p51-60. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14861.. Acesso em: 25 nov. 2024.