PEOPLE WITH DISABILITIES IN GRADUATE PROGRAMS:

LET'S TALK ABOUT MANAGEMENT AND ACCESSIBILITY

Authors

  • André Henrique de LIMA Universidade Federal de São Carlos
  • Leonardo Santos Amâncio CABRAL Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2023.v10n2.p51-60

Keywords:

Special Education, People with Disability, Postgraduate studies, Accessibility, Management

Abstract

The present research had the general objective of identifying and analyzing factors that constitute the legitimation of the right of entry (formal right), access (material right), permanence and title of people with disabilities in postgraduate programs – PPGs stricto sensu. In compliance with ethical principles in research, we carried out a case study, of an exploratory and qualitative nature. Data collection took place at the Federal University of São Carlos – UFSCar, in the online modality, with the participation of eight PPG coordinators and two managers of the Pro-Rectory of Graduate Studies – ProPG. The data were treated in light of the approach of content analysis and its analysis was based on the compendia of the theory of Institutional Analysis by Gregório Baremblitt. The results reveal some subsidies for the improvement of guidelines for the implementation of policies and practices to promote accessibility in postgraduate programs.

Author Biographies

  • André Henrique de LIMA, Universidade Federal de São Carlos

    Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) - 2023-2027. Mestre em Educação Especial da UFSCar (2023). Pesquisou sobre os constituintes da gestão em cooperação e, também, sobre as diretrizes práticas, na perspectiva da acessibilidade, que compõem a trajetória de pessoas com deficiências em programas de pós-graduação. Formado em 2021 na licenciatura em Educação Especial pela UFSCar. Desde 2018, é membro do Grupo de Pesquisa Identidades, Deficiências, Educação & Acessibilidade (GP-IDEA/CNPq). 

  • Leonardo Santos Amâncio CABRAL, Universidade Federal de São Carlos

    Doutor em Educação Especial. Professor Adjunto do Departamento de Psicologia da Universidade Federal de São Carlos - UFSCAR.

References

AGUIAR, M. C. C. Um olhar sobre desafios da gestão didático-pedagógica no Ensino Superior. Pro-Posições, Campinas, v. 27, n. 3, p. 221-236, 2016. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072016000300221&lang=pt>. Acesso em: 18. Ago. 2022.

ALMEIDA, L. S. L.; MACHADO, J. M. ; CABRAL, L. S. A. . Cães-guia em contextos educacionais. Diálogos E Perspectivas Em Educação Especial, v. 9, p. 53-70, 2022. Disponível em: <https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13762>. Acesso em: 14 jan. 2023.

BRANCHER, J. J. L.; PIECZKOWSKI, T. M. Z. Inclusão de estudantes com deficiência intelectual na educação superior e processos de subjetivação.. In: Tania Mara Zancanaro Pieczkowski; Leonel Piovezana; Ivo Dickmann.. (Org.). Pesquisa na Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação: dez (10) anos do PPGE da Unochapecó.. 1ed.Chapecó: ARGOS, v. 1, p. 278-298, 2022.

BARBOSA, S. D. J.; SILVA, B. S. DA; SILVEIRA, M. S.; GASPARINI, I.; DARIN, T.; BARBOSA, G. D. J. Interação Humano-Computador e Experiência do usuário. Autopublicação. 2021.

BAREMBLITT, G. Compêndio de análise institucional e outras correntes teoria e práticas. 5 ed. Belo Horizonte: Instituto Felix Guatarri. 2002.

CABRAL, L. S. A. Inclusão do público-alvo da Educação Especial no Ensino Superior brasileiro: histórico, políticas e práticas. Revista de Educação Puc-Campinas, v. 22, n. 3, p. 371-387, 2017. Disponível em: <https://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/reveducacao/article/view/3826>. Acesso em: 09 jul. 2022.

CABRAL, L. S. A. Índice de Funcionalidade Brasileiro Modificado (IR-BrM), Diferenciação e Acessibilidade Curricular. Cadernos Cedes. v. 41, n. 114. 2021.

CABRAL, L. S. A.; PICCOLO, G. M. Apresentação da Coleção. In: Omote, S.; Cabral, L. S. A. (Orgs). Trajetória de Construção de uma Abordagem Social das Deficiências. (1a ed.). São Carlos: EdEsp, v. 1. Coleção Sadao Omote. 2021.

CARDOZO, M. J. P. B.; COLARES, M. L. I. S. Gestão democrática na mesorregião Oeste Maranhense: enfoques e destaques nas leis dos Sistemas Municipais de Educação. Educ. rev., Curitiba, v. 36, e69405, 2020 . Disponível em: < https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602020000100201&lang=pt>. Acesso em: 27.dez.2022.

EBERSOLD, S. Ecole inclusive, Société de la connaissance et Impératif d’accessibilité. Carnets Rouges, n. 18, 2020.

EBERSOLD, S. The Grammar of Accessibility. In Accessibility or Reinventing Education, S. Ebersold (Ed.). 2021. Disponível em: <https://onlinelibrary.wiley.com/doi/book/10.1002/9781119817956>. Acesso em: 14 jan. 2023.

FRANCO, M. L. P. B. Análise de conteúdo. 2. ed. Brasília: Líber Livro. 2005.

INEP (Instituto Nacional De Estudos E Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira). Censo da Educação Superior. 2019.

KÖCHE, R. Direito da alteridade: democracia e desigualdade nos rastros da (in)diferença. São Paulo: LiberArs, 2017.

LIMA, A. H. Entre sons e silêncios: a orquestração da acessibilidade na Educação Superior. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Especial) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13595. Acesso em: 25 jan. 2023.

LIMA, A. H.; CABRAL, L. S. A. Gestão democrática na educação superior para a diferenciação e acessibilidade curricular. Revista on line de Política e Gestão Educacional, [S.l.], p. 1104-1117, sep. 2020. ISSN 1519-9029.

MACHADO, C. M. F.; CORTE, M. G. D. Fortalecimento dos conselhos escolares no cenário da gestão democrática da rede municipal de ensino de Santa Maria – RS. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, p. 522-538, fev. 2020.

MACHADO, J. M. Ingresso das pessoas com deficiências na Educação Superior: atos e agentes administrativos em tela. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Educação Especial. Universidade Federal de São Carlos, São Carlos-SP. 2022. Disponível em: < https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16378?locale-attribute=pt_BR>.

OLIVEIRA, A. B.; ANDRADE, W. M. L. Gestão democrática: princípios que norteiam o cotidiano da escola. In: RAMOS, Isolda Ayres Viana; RODRIGUES, Janine Marta Coelho. Teorizando a prática e praticando a teoria: expressões de docência. João Pessoa. Editora do CCTA, 2018.

OLIVEIRA, I. C.; VASQUES-MENEZES, I. Revisão de literatura: o conceito de gestão escolar. Cadernos de Pesquisas, São Paulo, v. 48, n. 169, p. 876-900, 2018.

OMOTE, S.; CABRAL, L. S. A. Trajetória de Construção de uma Abordagem Social das Deficiências. 1. ed. São Carlos: EdEsp, 2021, v. 1. 140 p. Coleção Sadao Omote. Disponível em: <https://www.idea.ufscar.br/materiais/memorial/sadao-omote-acessiveis/omote-cabral-volume-01-trajetoria-de-construcao-de-uma-abordagem-social-das-deficiencias.pdf>. Acesso em: 24 jan. 2023.

PEREIRA, C. S. T. Inovação, Ensino E Pesquisa: A Visão Dos Gestores Dos Programas De Pós-Graduação Do Abc Paulista. 2016. [85f]. Dissertação( Administracao) - Universidade Metodista de Sao Paulo, [São Bernardo do Campo] . Disponível em: < http://bdtd.ibict.br/vufind/Record/METO_07aeaaca9427fc2889eed9ab1c84d8db> . Acesso em: 23 ago. 2022.

RAMOS, D. K.; RIBEIRO, F. L. Por uma gestão mais democrática na educação: contribuições de uma formação a distância para atuação profissional de seus egressos. Avaliação (Campinas), Sorocaba , v. 24, n. 3, p. 766-784, Dec. 2019 . Disponível em < http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772019000300766&lang=pt>. Acesso em: 22 jan. 2023.

ROTHEN, J. C.; GOMES, L. R.; OLIVEIRA, M. E. N. . A autonomia-heterônoma na gestão da pós-graduação no Brasil: o caso PPGE-UFSCar. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 33, p. e08515, 2022. DOI: 10.18222/eae.v33.8515. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8515. Acesso em: 24 jan. 2023.

SPINOZA, B. Ética. Trad.: Tomaz Tadeu. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

Published

2023-11-24

Issue

Section

Dossiê Direitos Humanos, Inclusão e Educação Especial