GUIDE DOGS IN EDUCATIONAL CONTEXTS:
ATTITUDINAL AND INFORMATIONAL ACCESSIBILITY FROM THE PERSPECTIVE OF DISABILITY STUDIES
DOI:
https://doi.org/10.36311/2358-8845.2022.v9n2.p53-70Keywords:
Special Education, Higher Education, Guide Dog, People with Visual Disability, AccessibilityAbstract
The article in question was developed in the light of Grounded Data Theory in the philosophical and anthropological perspective of Disability Studies. As the main one, to present an analytical-glimpse-reflective panorama on a guide-guidance theme and its respective users with visual objectives, targeted by some authors, supported by higher education contexts. The study also rescues public data, theoretical-normative, socio-historical-cultural, scientific, political and practical elements on the subject.
Downloads
References
BOUMA, Ester M. C.; VINK; Lonneke M.; DIJKSTRA, Arie. Expectations versus Reality: Long-Term Research on the Dog-Owner Relationship. Animals (Basel), 10(5), 2020. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7278369/. Acesso em: 20 Set. 2022.
BRASIL. Decreto n.º 6.949, de 25 de agosto de 2009. Promulga a Convenção Internacional sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência e seu Protocolo Facultativo, assinados em Nova York, em 30 de março de 2007. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/decreto/d6949.htm. Acesso em: 17 set 2022.
BRASIL. Decreto n.º 7.612, de 17 de novembro de 2011. Institui o Plano Nacional dos Direitos da Pessoa com Deficiência – Plano Viver sem Limite. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/decreto/d7612.htm. Acesso em: 17 set 2022.
BRASIL. Decreto Nº 5.904, de 21 de setembro de 2006. Regulamenta a Lei no 11.126, de 27 de junho de 2005, que dispõe sobre o direito da pessoa com deficiência visual de ingressar e permanecer em ambientes de uso coletivo acompanhada de cão-guia e dá outras providências. Brasília: Casa Civil, 2006.
BRASIL. Lei nº 11.126, de 27 de junho de 2005. Dispõe sobre o direito do portador de deficiência visual de ingressar e permanecer em ambientes de uso coletivo acompanhado de cão-guia. Brasília: Casa Civil, 2005.
CABRAL, Leonardo S. A.; PICCOLO, Gustavo M. Apresentação da Coleção. OMOTE, Sadao; CABRAL, Leonardo Santos Amâncio Cabral (Orgs). Trajetória de Construção de uma Abordagem Social das Deficiências. 1. ed. São Carlos: EdEsp, 2021, v. 1. p. 9-12 p. Coleção Sadao Omote. Disponível em: https://www.edesp.ufscar.br/arquivos/colecoes/sadao-omote/ylivro-v1-trajetoria-de-construcao-de-uma-abordagem-social-da-deficiencia.pdf . Acesso em: 20 set. 2022.
CASALS, Benito Codina. Movilidad con perro-guía : bastón y guía vidente como elementos complementarios de familiarización con nuevos entornos. Integración: revista sobre ceguera y deficiencia visual. 52, 2007, p. 33-37. Disponível em: https://redined.mecd.gob.es/xmlui/handle/11162/23493. Acesso em: 20 Set. 2022.
CASTRO, Oliveiros Barone et al. Percepção auditiva e orientação e mobilidade em pessoas com deficiência visual usuárias de cão-guia. Audiology - Communication Research. v. 25, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2317-6431-2019-2132. Acesso em: 20 Set. 2022.
CORBIN, Juliet. Teoria Fundamentada em Dados. In: SOMEKH, Bridget; LEWIN, Cathy. Teoria e Métodos de Pesquisa Social. Tradução: Ricardo A. Rosenbush. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015. p. 161-165.
DELMANTO, Aline; STREHLAU, Vivian Iara. A escolha de destinos turísticos por pessoas com deficiência visual usuárias de cão-guia: motivações, facilitadores e inibidores da escolha. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo, v. 16, 2022. Disponível em: <https://doi.org/10.7784/rbtur.v16.2359>. Acesso em: 20 Set. 2022.
ESPÍRITO SANTO. Lei Nº 7.789, de 08 de junho de 2004. Dispõe sobre o ingresso e permanência de cães-guia em locais públicos e privados. Espírito santo: Assembleia Legislativa, 2004.
GLENK, Lisa Maria; PŘIBYLOVÁ, Lucie; STETINA, Birgit Ursula; DEMIREL, Sami; WEISSENBACHER, Karl. Perceptions on Health Benefits of Guide Dog Ownership in an Austrian Population of Blind People with and without a Guide Dog. Animals (Basel), 9(7), 2019. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31284677/. Acesso em: 20 Set. 2022.
HANASS-HANCOCK, Jill; NENE, Siphumelele; DEGHAYE, Nicola; PILLAY, Simmi. These are not luxuries, it is essential for access to life’: disability related out-of-pocket costs as a driver of economic vulnerability in South Africa. African Journal of Disability, 6 (1), 2017, p. 1-10. Disponível em: https://doi.org/10.4102/ajod.v6i0.280. Acesso em: 20 Set. 2022.
LEITE, Lúcia P.; LACERDA, Cristina B. F.. A construção de uma escala sobre as concepções de deficiência: procedimentos metodológicos. Psicologia USP, 29(3), 2018. p. 432-441. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/154630. Acesso em: 20 set. 2022.
LLOYD, Janice et al. The end of the partnership with a guide dog: emotional responses, effects on quality of life and relationships with subsequent dogs. Frontiers in Veterinary Science, 8, p. 543-463, 2021. Disponível em: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fvets.2021.543463/full. Acesso em: 20 set. 2022.
MACHADO, Jairo M. O direito de ingresso das pessoas com deficiências na Educação Superior: atos e agentes administrativos em tela. Dissertação (Mestrado em Educação Especial). São Carlos: Universidade Federal de São Carlos. Programa de Pós-Graduação em Educação Especial. 2022. 74f.
MAKEDONSKI, M. J. Maquet; ALVAREZ, L. Figueredo; GARCIA, S. Puza; GUERRERO, N. Romero; CASTILLO, D. Ruiz . Programa para desarrollar el desapego en los cuidadores de perros guías. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 252, 2020. p. 133-155. Disponível em: https://doi.org/10.35742/rcci.2020.25(2).133-155. Acesso em: 20 Set. 2022.
MEDRANO, Celeste; MARTÍNEZ, Leonardo M. Devenires-perro. Abordajes etnográficos multiespecie en torno a animales de compañía. Tabula Rasa, 40, 2021, p. 11-24. Disponível em: https://revistas.unicolmayor.edu.co/index.php/tabularasa/article/view/1986. Acesso em: 20 Set. 2022.
MUÑOZ, D. A. Pomareda. Constitucionalismo sin reglas: el caso del perro guía. Ius et Veritas, 60, 2020, p. 238-245. Disponível em: https://doi.org/10.18800/iusetveritas.202001.013. Acesso em: 20 Set. 2022.
RAMOS, E. G. Aldana. Discriminación a consumidores con discapacidad visual acompañados por perros guía. Ius et Praxis, 48(49), 2019, p. 67-88. Disponível em: https://doi.org/10.26439/iusetpraxis2018.n48-49.4500. Acesso em: 20 Set. 2022.
RIO GRANDE DO SUL. Lei Nº 11.739, de 13 de janeiro de 2002. Dispõe sobre o ingresso e permanência de cães-guia para pessoas portadoras de deficiência visual nos locais públicos e privados e dá outras providências. Rio Grande do Sul: Assembleia Legislativa, 2002.
SÃO PAULO. Lei nº 10.784, de 16 de abril de 2001. Dispõe sobre o ingresso e permanência de cães-guia em locais públicos e privados. São Paulo: Assembleia Legislativa, 2001.
SOUZA, Magali Dias de; FERREIRA, Luiz Alberto; SILVA, Filomena L. G. R. da. Tecnologia assistiva cães-guia no Brasil: uma ação política orientada à inclusão social de pessoas com deficiência visual. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, 21(2), 2019, p. 362-373. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/13165. Acesso em: 17 set 2022.
VIEIRA, Camila M.; OMOTE, Sadao. Atitudes sociais de professores em relação à inclusão: formação e mudança. Revista Brasileira Educação Especial, 27, 2021. p. 743-758. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/sFZmbYyQZGqzTqBhsDL6NBq/ . Acesso em: 20 set. 2022.
VON DER WEID, Olivia. On the way: Technique, movement and rhythm in the training of guide dogs. (No caminho: Técnica, movimento e ritmo no treinamento de cães-guia). Vibrant: Virtual Brazilian Anthropology, v. 16, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1809-43412019v16d553. Acesso em: 20 Set. 2022.
WIRTH, Kathleen E.; REIN, David B. The economic costs and benefits of dog guides for the blind. Ophthalmic Epidemiol, 15(2), 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1080/09286580801939353. Acesso em: 20 Set. 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The works published in RDPEE are the sole responsibility of their authors. The authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-CC BY, which allows distribution, remixing, adaptation and creation from the work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
- The authors consent that their articles may be incorporated by RDPEE into indexers and databases that currently exist or may exist in the future; the owners of these databases may reproduce, transmit and distribute the texts, in whole or in part, in any form or means of electronic transmission that exists or may be developed in the future.
Qualis Capes (2017-2020)
Education: B1