O processo de Iniciação às Ciências na Educação Infantil

concepções de uma professora

Authors

  • Tatiana Schneider Vieira de Moraes FFC - UNESP de Marília
  • Débora Vanessa Camargo Faculdade de Filosofia e Ciências - UNESP de Marília
  • Elieuza Aparecida de Lima Faculdade de Filosofia e Ciências - UNESP de Marília

DOI:

https://doi.org/10.36311/2447-780X.2022.n1.p35

Keywords:

Education, Early Childhood Education, Initiation to Science, Cultural-Historical Theory

Abstract

Children are curious about elements belonging to their surroundings through experiences or day to day living with people around them and, since they are young, they are able to engage with elements of "scientific making". The contributions of the Cultural-Historical Theory present a possible way to overcome mistaken assumptions about the insertion of scientific elements in childhood, as well as signalize possibilities for the engagement of young children with the formation of bases for scientific thinking. With this perspective, this exhibition presents the results of a research project whose goal was to understand how Preschool teachers conceive the process of Science Initiation in childhood, as well as to make considerations about the essential aspects of the pedagogical processes carried out with children. For the effectiveness of the qualitative research, the data were produced from an interview with a kindergarten teacher and organized based on the proposition of thematic axes of analysis: 1) Performance and initial training; 2) Theoretical framework adopted; 3) Evaluation of the incorporation of the National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education principles; 4) School structure and organization of the spaces used; 5) Teaching materials; 6) Municipal and teachers' planning; 7) Proposals/interventions with educational situations involving Science and 8) Evaluation of the children's involvement with the proposed actions. The results indicate the articulation between the areas of Science, Early Childhood Education and Cultural-Historical Theory as a potential for the human formation of the young child, with the initiation of Science as a possibility for the effectiveness of this complex process. 

Author Biographies

  • Tatiana Schneider Vieira de Moraes, FFC - UNESP de Marília

    Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, IB, Campus de Botucatu, Mestre em Ciências pela Faculdade de Medicina da USP de Ribeirão Preto e Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da USP de São Paulo. Professora Assistente Doutor junto ao Departamento de Didática, FFC, Campus de Marília. Líder do Grupo de Pesquisa e Estudos sobre Alfabetização Científica (GEPAC) e membro do Grupo de Estudos e de Pesquisa em Especificidades da Docência na Educação Infantil (GEPEDEI).

  • Débora Vanessa Camargo, Faculdade de Filosofia e Ciências - UNESP de Marília

    Pedagoga - Faculdade de Filosofia e Ciências - UNESP de Marília

    Mestranda do Programa de Pós-Graduação - Faculdade de Filosofia e Ciências - UNESP de Marília

    Participante do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Especificidades da Docência na Educação Infantil (GEPEDEI)

  • Elieuza Aparecida de Lima, Faculdade de Filosofia e Ciências - UNESP de Marília

    Pedagoga, Mestre e Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp), FFC, Campus de Marília, SP e Livre-Docente em Educação Infantil junto ao Departamento de Didática da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp), FFC, Campus de Marília, SP. Professora Associada junto ao Departamento de Didática e ao Programa de Pós-Graduação em Educação da Unesp, FFC, Campus de Marília, SP. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Especificidades da Docência na Educação Infantil (GEPEDEI) e Membro do Grupo de Pesquisa “Implicações Pedagógicas da Teoria Histórico-Cultural”.

Published

2022-08-09

Issue

Section

Article

How to Cite

O processo de Iniciação às Ciências na Educação Infantil: concepções de uma professora. (2022). Revista Do Instituto De Políticas Públicas De Marília, 8(1), 35-58. https://doi.org/10.36311/2447-780X.2022.n1.p35