Mind maps for the learning process

an intervention proposal

Authors

  • Francisco Regis Abreu Gomes Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE
  • Francisco Glauco Gomes Bastos Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE
  • Jean Custódio de Lima Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE

DOI:

https://doi.org/10.36311/2447-780X.2021.v7.n2.p23

Keywords:

Mind Map, Active Learning, Intervention

Abstract

Involving students is a challenge for the teacher, as well as the need to develop methods that can be used to meet expectations of effectiveness and quality of learning. In this context, active learning changes the focus of the teacher to the student, that is, the student is encouraged to increase her involvement in the teaching-learning process, and the Mind Map is a strategy used for this. The Mind Map is a visual diagram used to organize information and facilitate cognitive connections between ideas. A systematic review of the literature that implemented the PRISMA recommendations was carried out in relation to the Mind Maps applied in teaching. This research aimed to respond three questions. Among the results of this research, it was discovered that the greatest use of Mind Maps is to support active learning and the type of course that most uses them is the medical course. An intervention project based on the bibliographic review was proposed. This intervention consists of six activities for the use of Mind Maps in any discipline of na IFCE course. Due to the COVID-19 pandemic, this proposal was unapplied, but the literature review demonstrated the benefits of using Mind Maps in the learning process.

Author Biographies

  • Francisco Regis Abreu Gomes, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE

    Doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG, 2017). Possui graduação em engenharia de Produção Mecânica pela Universidade Federal do Ceará (UFC, 2005). Atualmente é professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE) campus Fortaleza.

  • Francisco Glauco Gomes Bastos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE

    Doutor em Educação pelo DINTER UNESP/IFCE. Possui graduação em LETRAS - Português/Literatura pela Universidade Estadual do Ceará (1998). É especialista em Gestão e Avaliação da Educação Pública, pela Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF e Mestre em Letras - área de concentração em Literatura Comparada - pela Universidade Federal do Ceará - UFC. Atualmente é professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE) campus Caucaia. Lidera o Grupo de Pesquisa Literatura, Regionalismo e Memória Cultural do IFCE- campus de Morada Nova.

  • Jean Custódio de Lima, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE

    Doutor em Educação pela Universidade Estadual de São Paulo (UNESP). Possui graduação em Letras- Inglês/Português pela Universidade Federal do Ceará (1997). Atualmente é professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE).

Published

2022-01-03

Issue

Section

Article

How to Cite

Mind maps for the learning process: an intervention proposal. (2022). Revista Do Instituto De Políticas Públicas De Marília, 7(2), 23-40. https://doi.org/10.36311/2447-780X.2021.v7.n2.p23