The relationship between playing and the motor and communicable aspects of children with cerebral paralysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2020.v7n1.p133

Keywords:

Occupational therapy, Sensory-Motor Development, Cerebral Palsy, Special education

Abstract

Cerebral Palsy (PC) can cause difficulty in playing actions due to restricted opportunities, routine therapies, architectural barriers, inexperience in playing with peers, difficulty in cognitive development and difficulty expressing their emotions. The aim of this study was to identify the relationship between playing the gross, manual and communicative motor skills of children with CP. Seven children with a diagnosis of PC with an average age of 4 years and their respective caregivers participated in the study. In order to collect data, the model was used to evaluate the Gross Motor Function Measurement Classification System (GMFCS), Manual Ability Classification System (MACS), Mini-Manual Ability Classification System for children with cerebral palsy (Mini-MACS) of Communication Function Classification (CFCS). To analyze the results, we used the IBM SPSS Statistics, version 22 software to perform the statistical analysis of the study, using the Pearson Correlation Coefficient. The results of this study showed that the higher the level of motor impairment, the lower was the score presented in the ACL, demonstrating that there is impairment in playing. It is concluded that the Playful Model is an evaluation that allows the child to build the profile of the child's abilities, interests and personal characteristics, allowing the professional to draw up the treatment plan according to the real needs of the child and those responsible. It is suggested that further studies be carried out in order to increase the number of participants, as well as propose an intervention program, focused on the difficulties identified in the standardized evaluations.

Author Biographies

  • Fabiola Antunes da Silva, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

    Terapeuta Ocupacional graduada pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), campus de Filosofia e Ciências, Marília, SP. Pós-graduanda em Análise do Comportamento Aplicada. Atua em clínica no interior de São Paulo com crianças e jovens com Transtorno do Espectro Autista. É colaboradora do Laboratório de Estudos de Acessibilidade, Tecnologia Assistiva e Inclusão (LATAI), UNESP, Marília.

  • Camila Boarini dos Santos, State University of São Paulo Júlio de Mesquita Filho

    Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, linha Educação Especial pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), campus de Filosofia e Ciências, Marília, SP; Terapeuta Ocupacional graduada pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, campus de Filosofia e Ciências, Marília, SP. Possui Aprimoramento e Especialização em Reabilitação e Tecnologia na área de Terapia Ocupacional pela mesma universidade. É colaboradora do
    Laboratório de Estudos de Acessibilidade, Tecnologia Assistiva e Inclusão (LATAI).

  • Maria Mandalena Moraes Sant' Anna, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

    Doutora em Educação, pela Linha de Pesquisa em Educação Especial, Programa de Pós-Graduação em Educação, linha Educação Especial pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), campus de Filosofia e Ciências, Marília, SP. Mestre em Distúrbios do Desenvolvimento pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Atualmente é Coordenadora Pedagógica e Docente Convidada do Curso de Pós-graduação lato sensu em Terapia Ocupacional: Uma Visão Dinâmica em Neurologia da FAMESP, São Paulo.

  • Aila Narene Dahwache Criado Rocha, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

    Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, linha Educação Especial pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), campus de Filosofia e Ciências, Marília, SP. Docente do Departamento de Fisioterapia e Terapia Ocupacional e do Programa de Pós Graduação em Educação, UNESP, campus de Marília/SP; Coordenadora do Laboratório de Estudos em Acessibilidade, Tecnologia Assistiva e Inclusão (LATAI).

Published

2021-03-16

Issue

Section

Artigos - Fluxo Contínuo