The Impact of Therapeutic Riding on Psychomotor Factors in Children of Pre-School age With Special Needs

Authors

  • Vanessa MARTINHO
  • Anabela CRUZ-SANTOS
  • Sofia SANTOS

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2018.v4n2.03.p23

Keywords:

Special Needs, Therapeutic Riding, Early Intervention, Psychomotor Development, Single-subject design

Abstract

The aim of this study was to investigate the impact that the psychomotor intervention may have under the Therapeutic Riding. Four children participated in this study (four and five years old) with special needs. The methodology used in this study was the single-subject design, through the ABA, where A was the period of individual assessments, with no intervention, and B consisted of the intervention period, which the implementation of Psychomotor Program of Therapeutic Riding based on the Psychomotor Battery (FONSECA, 2010) and the Body Skills (WERDER; BRUININKS, 1988). The intervention took place over a period of 12 weeks, in weekly sessions of one hour, with a total of 18 weeks. The results showed that with the implementation of Psychomotor Program of Therapeutic Riding, there was an overall increase in performance in tone, lateralization, notion of body, space-time structure, gross motor skills and fine motor skills for all children in comparison with the period without the implementation of Psychomotor Program of Therapeutic Riding. Therefore, this study illustrates the importance of Therapeutic Riding as an effective and appropriate practice with children with special needs.

Received on: March 23, 2017

Modified: August 11, 2016

Accepted: October 2, 2017

Author Biographies

  • Vanessa MARTINHO
    Instituto de Educação, Universidade do Minho, Mestre em Educação Especial, Especialização em Intervenção Precoce. Tem trabalhado como Técnica de Equitação Terapêutica e Técnica Superior de Reabilitação Psicomotora em contextos de apoio a crianças e jovens com Necessidades Educativas Especiais.
  • Anabela CRUZ-SANTOS
    Instituto de Educação, CIEd, Universidade do Minho; Professora Auxiliar; Doutorada em Estudos da Criança, Especialização em Educação Especial. Membro de Centro de Investigação em Educação (CIEd) do Instituto da Educação, Universidade do Minho. Tem atuado com: Deficiência Auditiva, Deficiência Visual, Problemas de Comunicação, Transição para a Vida Adulta.
  • Sofia SANTOS
    Professora Auxiliar da Faculdade de Motricidade Humana - UIDEF – Instituto da Educação da Universidade de Lisboa; Doutorada em Educação Especial. Membro do Centro de Pesquisa em Educação Especial e UIDEF do Instituto da Educação, tendo como principais áreas de interesse: Educação Especial, Serviços e Organizações de Apoio, Direitos e Autodeterminação para Pessoas com Dificuldade Intelectual e Desenvolvimental (DID), Transição para a Vida Adulta e Empregabilidade e Terapia Psicomotor.

Published

2018-04-02

Issue

Section

Artigos