The patriarchal speech through brazilian popular music

an analysis of the missionary songs of the 20th century

Authors

  • Arilda Ines Miranda Ribeiro
  • Jéssica Kurak Ponciano

DOI:

https://doi.org/10.33027/2447-780X.2018.v4.n1.02.p9

Keywords:

Música Brasileira, Feminismo, Música Popular, Gênero, Mulheres

Abstract

This article intends to conduct a preliminary discussion about the female representations contained in Brazilian songs of different musical genres that became popular in the country in the middle of the 20th century. Supported by feminist theory, the reflections intend to analyze the following songs contained in the popular local songbook: “Morocha”, by Mauro Ferreira and Roberto S. Ferreira; “Mulher Indigesta” by Noel Rosa; “Cabocla Tereza”, by João Pacífico; “Me Lambe” by Raimundos and “Mulher Vulgar”, by Racionais Mc’s explaining the patriarchal discourses related to them, in order to prove that patriarchal culture is naturalized through musical culture in Brazil. In this sense, each music chosen for analysis belongs to a distinct musical genre, a fact that corroborates the prerogative that misogyny permeates all musical styles, which express plural and distinct cultures. Each of the evaluated songs brings a different perspective on the feminine image, however, they have in common the fact of depreciating the woman, placing it in a position of inferiority in relation to the man. The androcentric vision reiterated and propelled through the popular songbook, perpetuates a culture of exclusion and violence against women, in this sense, it is proposed through these discussions, contribute to the deconstruction of a stereotyped and conventionalist view of gender roles.

Submissão: 2018-03-15

Aceito: 2018-07-25

Author Biographies

  • Arilda Ines Miranda Ribeiro

    Graduada em Biblioteconomia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1980), Mestrado e Doutorado em Filosofia e História da Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1987 e 1993) Livre-Docente em Estrutura e Funcionamento da Educação Básica (2000). arilda@fct.unesp.br.
    Atualmente é Professora Titular Concursada pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2012) Coordenou o Curso de Especialização em Arte Educação e Gestão Educacional da FCT/UNESP. Criou em 2003 o NUDISE-Núcleo de Diversidade Sexual em Educação até 2015 e o GPECUMA-Grupo de Pesquisa em Educação, Cultura, Memória e Arte (FCT/UNESP) ambos cadastrados no CNPq. Fez parte da Pesquisa sobre Homosuicídio (Unesp Assis)do programa Dst/Aids (Ministério da Saúde) e atuou no GDE (Gênero e Diversidade na Educação-UaB/Unesp-Rio Claro). Participou como Orientadora de Turma dos Cursos de Pedagogia semipresenciais e em EaD Unesp/UaB/Capes (2016-2016) UNESP/UNIVESP (2012-2013), Parfor, Pedagogia Cidadã, Pec For Prof, além dos curso de formação Teia do Saber, e Circuito Gestão. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em História da Educação e da Formação de Professores no Brasil, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores presenciais e EaD, diversidade sexual, gênero, história da educação, história das instituições escolares e em gestão educacional. Possui diversos livros publicados sobre Educação Feminina, Gestão Educacional e História das Instituições Escolares. É professora de Graduação (1992) e Pós-Graduação (Mestrado e Doutorado) no Programa de Educação da FCT-Unesp (2001), Campus de Presidente Prudente, São Paulo.

  • Jéssica Kurak Ponciano

    Graduada em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2011) Campus de Assis-SP. Mestra em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2015) Campus de Presidente Prudente - SP. jessica.kpp22@gmail.com.
    Atuou como Professora Efetiva de Educação Básica II na disciplina de Língua Portuguesa e Literatura na Escola Estadual Antônio Fioravante de Menezes, no município de Presidente Prudente - SP. Atualmente, trabalha como Professora Coordenadora Pedagógica na mesma unidade escolar, membro do grupo NUDISE- Núcleo de Diversidade Sexual em Educação.

Published

2018-08-15

Issue

Section

Dossier Articles

How to Cite

The patriarchal speech through brazilian popular music: an analysis of the missionary songs of the 20th century. (2018). Revista Do Instituto De Políticas Públicas De Marília, 4(1), 9-24. https://doi.org/10.33027/2447-780X.2018.v4.n1.02.p9