A educação como fator de equidade em questões étnico-raciais e de gênero no Brasil

Authors

  • Jémerson Quirino de Almeida UNIJALES/Jales, SP
  • Silvio Luiz Lofego UNIJALES/Jales, SP
  • Alexandre de Castro Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

DOI:

https://doi.org/10.36311/2447-780X.2020.v6.n1.04.p37

Keywords:

Public policies. Teaching. Education. Gender. Race.

Abstract

This article aims to present some questions about the relationship between public policies and education in confronting multiple forms of discrimination and prejudice, particularly in terms of gender and race in Brazilian society. Breathing airs of relative democracy in the 1980-1990 decade, Brazil and the world allowed themselves openness processes, culminating in the collapse of some walls, contesting injustices, even correcting certain inequalities. Therefore, starting from legal issues, we established a dialogue with important theoretical references on gender and race themes, such as: Francisco Bethencourt (2018); Nilma Gomes (2008); Fúlvia Rosemberg (2018); Nancy Fraser (2009), reflecting on affirmative actions, policies to combat inequality and the oppression of minorities, highlighting struggles and changes that have occurred in the long term. It is estimated that the reflection proposed here has the power to make us rethink ourselves in the face of our Eurocentric colonial formation, and we can increasingly assume our multicultural characteristics. Unlike the proposal for social harmony, miscegenation or racial democracy, the multicultural perspective would assume the conflicts and asymmetries of power present at the time of national cultural formation.

Author Biographies

  • Jémerson Quirino de Almeida, UNIJALES/Jales, SP

    Graduado em História (2009) e Pedagogia (2018) pelo Centro Universitário de Jales (UNIJALES). Mestre em Educação (2013) pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS). Doutor em Educação (2020) pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Atualmente trabalha como professor na Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS/Cassilândia e Paranaíba-MS), no Centro universitário de Jales (UNIJALES) e no Colégio Ferreira Prado (Poliedro), em Jales - SP

  • Silvio Luiz Lofego, UNIJALES/Jales, SP

    Graduação (1991) e Mestrado (1996) em História pela UNESP Câmpus de Assis-SP. Doutorado (2002) em
    História pela PUC/SP. Atua como Vice-reitora Acadêmico e Diretor de Pós-graduação, Pesquisa e Extensão do Centro Universitário de Jales (UNIJALES). Professor efetivo pela Secretaria de Educação de São Paulo, Coordenador de Área de Ciências Humanas no Programa de Ensino Integral de São Paulo.

  • Alexandre de Castro, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

    Doutorando em Ciências Sociais na Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP Câmpus de Marília-SP onde se graduou em Ciências Sociais- Licenciatura (2019) e Ciências Sociais- Bacharelado (1995). É Bacharel em Direito pelo Centro Universitário Eurípedes de Marília - UNIVEM (2002), Mestre em Teoria do Direito e do Estado pelo Centro Universitário Eurípedes de Marília - UNIVEM (2005). Atualmente é professor do Curso de Ciências Sociais da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul, Unidade Universitária de Paranaíba.

Published

2020-12-03

Issue

Section

Dossier Articles

How to Cite

A educação como fator de equidade em questões étnico-raciais e de gênero no Brasil . (2020). Revista Do Instituto De Políticas Públicas De Marília, 6(1), 37-50. https://doi.org/10.36311/2447-780X.2020.v6.n1.04.p37

Most read articles by the same author(s)