Literary Representations of the Violence against kids in the work of the Brazilian Writer António de Alcântara Machado (1901-1935)
DOI:
https://doi.org/10.36311/2236-5192.2019.v20n1.04.p43Keywords:
Social History of Childhood, Children rights, Culture and educationAbstract
It intends to evidence that the humanization of the relationships involving childhood, the respect and the acuity regarding to the specificities of the thoughts and the feelings of a kid are facts relatively recent and only nowadays there is a fight against all forms of violence. This text recovers the literary representations of the childhood in the work of the modernist writer António de Alcântara Machado wrote at the beginning of the XX century, when the kid was seen as heiress of the private property and the good name of the family or the problems brought from them would be solved by using the Work Pedagogy – in both cases the parents (part of the elite or the popular classes) would hit their kids as an educational resource.
Recebido em: 15/01/2018.
Aprovado em: 15/12/2018.
Downloads
References
CARVALHO, José Murilo de. Primeiros passos (1822-1930). In: Cidadania no Brasil – o longo caminho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.
______. Os bestializados: o Rio de Janeiro e a República que não foi. 3. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
CARVALHO, Maria Amália Vaz de. Victoria Woodhall. In: Mulheres e crianças. Porto: Companhia Portuguesa Editora; Rio de Janeiro: Jacintho Ribeiro dos Santos, 1921. p. 147-157.
CARVALHO, Maria Eulina Pessoa de; Rabay, Glória; Brabo, Tania Suely Antonelli Marcelino. DIREITOS HUMANOS DAS MULHERES E DAS PESSOAS LGBT: inclusão da perspectiva da diversidade sexual e de gênero na educação e na formação docente, 2010. p. 231-276.
DOLTO, Françoise. A causa das crianças. Tradução Ivo Storniolo e Yvone Maria C. T. da Silva. Aparecida: Ideias e Letras, 2005.
DORIA, Anna Rossi-. Representar um corpo: individualidade e ‘alma coletiva’ nas lutas pelo sufrágio. In: BONACCHI, Gabriela e GROPPI, Angela. O dilema da cidadania: direitos e deveres das mulheres. São Paulo: Ed. Unesp, 1995. p. 109-128.
GAY, Peter. A experiência burguesa – da rainha Vitória a Freud, educação dos sentidos. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
GUSMÃO, Emery M. João Ribeiro – educação e história. São Paulo: Ícone, 2017.
GUSMÃO, Emery M.; BRABO, Tânia S. A. M. Representações literárias da violência contra a mulher e a criança na obra do escritor brasileiro António de Alcântara Machado. In: ALCÁNTARA, Manuel; MONTERO, Mercedes García; LÓPEZ, Francisco Sanches (coords.). Educación. Memória del 56º. Congresso Internacional de Americanistas. Salamanca: Aquilafuente; Ediciones Universidad de Salamanca, 1ª. Edición: julio, 2018, p. 95-104. DOI: http://dx.doi.org/10.14201/0AQ0251 7
LEVI, Darrell E. A família Prado. São Paulo: Cultura 70 Livraria e Editora, 1974.
MACHADO, António de Alcântara. Novelas Paulistanas: Brás, Bexiga e Barra Funda; Laranja da China; Mana Maria; Contos Avulsos Inéditos em Livro. Belo Horizonte: Itatiaia; São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1988.
______. Virgens Loucas. In: Prosa Preparatória & Cavaquinho e Saxofone. Obras, vol. 1. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira; Brasília: Instituto Nacional do Livro, 1983. p. 84-87.
______. Brás, Bexiga e Barra Funda: notícias de São Paulo. Ed. fac-similar. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado: Arquivo do Estado, 1982.
______. Laranja da China. Ed. fac-similar. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado: Arquivo do Estado, 1982.
PINSKY, Carla Bassanezi e PEDRO, Joana Maria. Igualdade e especificidade. In: História da Cidadania. São Paulo: Contexto, 2010.
PRADO, Maria Ligia. A democracia ilustrada. O Partido Democrático de São Paulo. São Paulo: Ática, 1986.
SANTOS, Marco Antonio Cabral dos. Criança e criminalidade no início do século XX. In: História das Crianças no Brasil. São Paulo: Contexto, 2010. p. 210-230.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico consistem na licença Creative Commons Attribution 4.0 International License: são permitidos o compartilhamento (cópia e distribuição do material em qualquer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.