Mathematics teaching and the inclusive education: the research carried out in the period 2010-2017 in focus

Authors

  • Alcides José TRZASKACZ Universidade Estadual do Centro-Oeste -UNICENTRO
  • Joyce Jaquelinne CAETANO
  • Gilmar de Carvalho CRUZ

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2018.v5n2.12.p161

Keywords:

Learning, Diversity, Inclusive Mathematics

Abstract

The present work presents a reflection on the teaching of Mathematics mediated by the use of teaching and learning methodology that aim at inclusion in regular education and its contribution to the reception of school diversity. This study revealed that inclusive practice is closely linked to the teacher’s continuing education and pedagogical practice. In order to do so, we studied 12 articles found in national journals, which included the words Inclusive Mathematics Education and / or mathematics teacher in the period between January 2010 and May 2017. It was verified from the analysis of these articles that pedagogical mechanisms contribute to common learning, using differences as allies. Learning experiences in the classroom with the presence of students with disabilities have shown that they do not cause damage to the learning of these students or others, and contribute to the individual formation of the citizen who in a collaborative learning environment, learns and teaches simultaneously enriching the school environment.

Author Biographies

  • Alcides José TRZASKACZ, Universidade Estadual do Centro-Oeste -UNICENTRO

    Graduando do curso de Licenciatura em Matemática da Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO), Campus de Irati/PR. Bolsista do Programa de Extensão “Universidade Sem Fronteiras” – SETI/PR Programa de Aperfeiçoamento Profissional em Serviço: Educação Inclusiva - PAPSEI, Subprograma: Educação. Integrante do grupo de pesquisa “Formação Profissional em Contextos Educacionais Inclusivos (FOCUS)”, da Universidade Estadual do Centro-Oeste. Contato: alcidestkz@gmail.com.

  • Joyce Jaquelinne CAETANO

    Graduada em Matemática pela Faculdade Estadual de Filosofia Ciências e Letras de Paranaguá (1993), Mestre em Educação pela Universidade Federal do Paraná (1998). Doutor em Educação (Currículo) pela PUC/SP (2004). Professora Adjunto do Departamento de Matemática da Universidade Estadual do Centro-Oeste (PR).

  • Gilmar de Carvalho CRUZ

    Graduado em Educação Física pela Universidade Gama Filho (1986), Mestre em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1996), Doutor em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (2005) e Pós-doutorado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2013). Professor Adjunto do Departamento de Educação Física da Universidade Estadual do Centro-Oeste (PR).

Published

2018-12-21

Issue

Section

Artigos - Fluxo Contínuo

Most read articles by the same author(s)