THE USE OF VIRTUAL ASSISTANTS BY STUDENTS WITH ATTENTION-DEFICIT HYPERACTIVITY DISORDER (ADHD) IN HIGHER EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.36311/2358-8845.2024.v11n2.e0240022Keywords:
Virtual assistants, ADHD, Accessibility, Accessibility. Higher education. Special needs studens. Satisfaction.Abstract
The objective of this article was to verify how virtual assistants have contributed to the accessibility of students with ADHD in higher education. As a methodological procedure, we interviewed students with ADHD enrolled in undergraduate and graduate courses at higher education institutions. All those selected are from different Brazilian states and use virtual assistants for at least six months. The approach was carried out through social networks, after some posts by the selected ones about the use of virtual assistants and their diagnosis of ADHD. The in-depth interviews were structured around three axes: user profile, use of virtual assistants and use with an educational focus. The results highlight the importance of developing technologies already thinking about the accessibility requirement. We understand that access to different technologies can facilitate academic performance and the development of potential for students with ADHD.
Downloads
References
ADVOKAT, C., LANE, S. M., & LUO, C. College students with and without ADHD: Comparison of self-report of medication usage, study habits, and academic achievement. Journal of Attention Disorders. 02 ago. 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1177/1087054710371168. Acesso em: 04 dez. 2023.
ARMSTRONG, Thomas. Neurodiversidade: Descobrindo os dons extraordinários do autismo, TDAH, dislexia e outras diferenças cerebrais. 2010. Disponível em: leiacomovocêquer.com. Acesso em: 04 dez. 2023.
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. (2014). Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais: DSM-5 (5a ed.). Porto Alegre, RS. Editora Artmed, 2014.
BAUER, M.; GASKELL, G. (orgs). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Tradução: Pedrinho A. Guareschi. Petrópolis: Vozes, p. 39-63, 2002.
BENCZIK, E. B. P. Transtorno de déficit de atenção/hiperatividade. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2010.
BRASIL. Lei n. 13.146. (2015, 6 de julho). Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, DF: Presidência da República. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 09 mai. 2021.
CASTRO, Carolina Xavier Lima; DE LIMA, Ricardo Franco. Consequências do transtorno do déficit de atenção e hiperatividade (TDAH) na idade adulta. Revista Psicopedagogia, São Paulo, v. 35, n. 106, p. 61-72, 2018. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psicoped/v35n106/08. acesso em: 27 mar. 2021.
Centro Tecnológico de Acessibilidade - Instituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS), disponível em: https://cta.ifrs.edu.br/acessibilidade-digital/conceito/. Acesso em 11 de nov. 2023.
CIRILLO, Francesco, The Pomodoro Technique. ISBN 1-4452-1994-8. 1994. Disponível em: https://universolambda.com.br/redes-sociais-com-equilibrio/. Acesso em: 04 de dez. 2023.
DIAS, Claudia. Usabilidade na Web: criando portais mais acessíveis. Rio de Janeiro: Alta Books, 2003.
Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais - DSM-5-TR. 5ª Edição. Texto Revisado. Artmed, 2023.
FARAONE, S. V., NEWCORN, J. H., ANTSHEL, K. M., et al. . The Groundskeeper Gaming Platform as a Diagnostic Tool for Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: Sensitivity, Specificity, and Relation to Other Measures. Journal of Child and Adolescent Psychopharmacology. V. 26, n. 8, p. 672–685, 2016.
FERREIRA, P. V. da C. (2011). Uma revisão teórica sobre o transtorno de déficit de atenção e hiperatividade (TDAH) e estratégias educacionais de atendimento ao aluno com TDAH. Revista De Psicologia. P. 57-75. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/psicologiaufc/article/view/91. Acesso em 04 dez. 2022.
GONÇALVES, V. L. A inclusão de estudantes com TDAH nas turmas de ensino regular: a experiência de um centro de ensino fundamental do Distrito Federal. Revista Com Censo. Brasília, v. 6, n. 1, p. 43-52, mar. 2019.
HE, J. A. & ANTSHEL, K. M. (2017). Cognitive Behavioral Therapy for Attention-Deficit/ Hyperactivity Disorder in College Students: A Review of the Literature. Cognitive and Behavioral Practice. 24,152-173. DOI: 10.1016/j.cbpra. 10 mar. 2026.
LOPES, R. M. F.; NASCIMENTO, R. F. L.; BANDEIRA, D. R. Avaliação do Transtorno de Déficit de Atenção/Hiperatividade em adultos (TDAH): uma revisão de literatura. ,Avaliação Psicológica. v. 4, n. 1, p.65-74, jun. 2005.
MATTOS, P. No mundo da Lua: perguntas e respostas sobre transtorno do déficit de atenção com hiperatividade em crianças, adolescentes e adultos. 16. ed. São Paulo: Abda, 2015.
OLIVEIRA, Clarissa Tochetto de; DIAS, Ana Cristina Garcia. Repercussões do transtorno de déficit de atenção/hiperatividade na experiência universitária. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 35, n. 2, p. 613- 629, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1982-370300482013. Acesso em 04 dez. 2022.
ORTEGA, Francisco. O sujeito cerebral e o movimento da neurodiversidade. Mana. V. 14, n. 2, pp. 477-509. 2008.
PAGANI, Talita; PIZZOLATO, Ednaldo Brigante. Deficiências cognitivas e acessibilidade na web: uma pesquisa na comunidade brasileira de desenvolvimento web. Journal on Interactive Systems. 12.1: 308327. 2021.
PALMINI, A. (2008). Professionally successful adults with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD): Compensation strategies and subjective effects of pharmacological treatment. Dementia & Neuropsychologia. P. 63-70. Jan.-mar. 2008. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29213543/. Acesso em 04 dez. 2023.
PREVATT, F. & Yelland, S. (2013). An empirical evaluation of ADHD coaching in college students. Journal of attention disorders. 19(8),666-677. DOI: 10.1177/10870 54713480036. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23509112/. Acesso em: 04 dez. 2023.
RAMADAN, Z. F., FARAH, M., & EL ESSRAWI, L. (2021). From Amazon.com to Amazon.love: How Alexa is redefining companionship and interdependence for people with special needs. Psychology & Marketing. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/mar.21441. Acesso em: 04 dez. 2023.
SCHMITZ, Marcelo et al. TDAH: remissão na adolescência e preditores de persistência em adultos. J. Bras. Psiquiatr. n. 56, supl 1, p. 25-29, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0047- 20852007000500006&script=sci_arttext&tlng=pt. Acesso: 04 dez. 2023.
Seeman-Horwitz, L., et al. Making Content Usable for People with Cognitive and Learning Disabilities. World Wide Web Consortium. Abr. 2021.
TORRES, Elisabeth Fátima; MAZZONI, Alberto Angel. Conteúdos digitais multimídias: o foco na usabilidade e na acessibilidade. Ciência da Informação, Brasília, v. 33, n. 2, p. 152-160, mai./ago. 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/ pdf/ci/v33n2/a16v33n2.pdf. Acesso em: 3 mar. 2023.
VISSER, S. N., DANIELSON, M. L., BITSKO, R. H., et al. Trends in the Parent-report of Health Care Provider Diagnosed and Medicated ADHD: United States, 2003-2011. HHS Public Access. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry, v. 53, n. 1, p. 34–46. 2014.
WEST, M., KRAUT, R., CHEW, E. H., I'd blush if I can: Closing gender divides in digital skills through education. EQUALS Skills Coalition. 2019. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000367416. Acesso em: 04 dez. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The works published in RDPEE are the sole responsibility of their authors. The authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-CC BY, which allows distribution, remixing, adaptation and creation from the work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
- The authors consent that their articles may be incorporated by RDPEE into indexers and databases that currently exist or may exist in the future; the owners of these databases may reproduce, transmit and distribute the texts, in whole or in part, in any form or means of electronic transmission that exists or may be developed in the future.
Qualis Capes (2017-2020)
Education: B1