STUDENTS WITH LOW VISION AND TEACHERS DURING EMERGENCY REMOTE TEACHING
DOI:
https://doi.org/10.36311/2358-8845.2024.v11n2.e0240019Keywords:
Special education, Visual Impairment, Emergency Remote Teaching, Teachers, Covid-19 PandemicAbstract
In the context of the Covid-19 pandemic, measures were created to combat the virus, such as social distancing, which caused schools and other educational institutions to suspend their face- to-face activities, adhering to Emergency Remote Teaching (ERT). Adaptations and the use of different teaching strategies in this context were necessary and it was considered relevant to understand how regular class and Special Education teachers and students with Visual Impairment (VI) dealt with the particularities of the ERT. The objective of the present study was to analyze the characteristics of the ERE for students with VI enrolled in elementary school II and high school, during the pandemic. This is a descriptive exploratory research, in which data collection was carried out online, through interviews with a semi-structured script, via Google Meet. The collected data were submitted to textual content analysis, interpreted and organized into categories. Information was obtained on how students with low vision accessed content in remote classes, which platforms were more and less accessible, how teachers acted and remote work, using Google Meet as the main platform for accessing classes. The data allow us to broaden the understanding of the experiences of regular class teachers, Special Education teachers and students with low vision about ERT during the Coronavirus pandemic.
Downloads
References
AMIRALIAN, Maria Lúcia Toledo Moraes. Sou cego ou enxergo? As questões da baixa visão. Educar em Revista, n. 23, p. 15–28, jan. 2004. Disponível em < https://www.scielo.br/j/er/a/zrbZkRsyxJTVdv4BgXP8zVw/?format=pdf> Acesso em 19 mar. 2024.
BORGES, Tamires Coimbra Bastos.; SILVA, Silvana Maria Moura da.; CARVALHO, Mariza Borges Wall Barbosa de. Inclusão Escolar e Deficiência Visual: dificuldades e estratégias do professor no ensino médio. Revista Educação e Emancipação, São Luís, v. 11, n. 2, p. 264 - 287. 2018. Disponível em
<http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/vie w/9538/5561> Acesso em: 06 mai. 2021
BRASIL. Lei nº 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Estabelece normas gerais e critérios básicos para a promoção da acessibilidade das pessoas portadoras de deficiência ou com mobilidade reduzida, e dá outras providências. Brasília. 2000. Disponível em < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L10098.htm> Acesso em 15 jun. 2021
BRASIL. Ministério da Saúde. O que é a Covid-19? Saiba quais são as características gerais da doença causada pelo novo coronavírus, a Covid-19. 2021. Disponível em
<https://www.gov.br/saude/pt-br/coronavirus/o-que-e-o-coronavirus> acesso em 12 mai. 2021.
BRUNO, Marilda Moraes Garcia. Educação infantil: saberes e práticas da inclusão: dificuldades de comunicação sinalização: deficiência visual. [4. ed.] / elaboração profª Marilda Moraes Garcia Bruno – consultora autônoma. Brasília : MEC, Secretaria de Educação Especial, 2006. 81 p. Disponível em
<http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/deficienciavisual.pdf> Acesso em 03 jun. 2021
CARVALHO JUNIOR, Arlindo Fernando Paiva de. A orientação e mobilidade nas aulas de educação física: saberes de experiência (des)construídos no Instituto Benjamin Constant. Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial, [S. l.], v. 9, n. 2, p. 39–52, 2022. DOI: 10.36311/2358-8845.2022.v9n2.p39-52. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13775. Acesso em: 18 mar. 2024.
CARVALHO JUNIOR, Arlindo Fernando Paiva de.; LUPETINA, Raffaela de Menezes. A educação de pessoas com deficiência visual em tempos de Covid-19. Benjamin Constant, v. 27, n. 62, p. 1-15 e276201, 30 abr. 2021. Disponível em
<http://revista.ibc.gov.br/index.php/BC/article/view/794> Acesso em 13 mai. 2021.
CHARCZUK, Simone Bicca. Sustentar a Transferência no Ensino Remoto: docência em tempos de pandemia. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 45, n. 4, e109145, 2020. http://dx.doi.org/10.1590/2175-6236109145. Acesso em 13 mai. 2021.
COSTA, Carolina Severino Lopes da.; Paulino, Vanessa Cristina. Deficiência visual: contextos e práticas educacionais. Documento eletrônico -- São Carlos : EDESP-UFSCar, 2022. 56 p. Disponível em < https://www.edesp.ufscar.br/arquivos/colecoes/segunda-licenciatura-em-educacao-especial/dv-contextos-e-praticas.pdf> Acesso em 19 mar. 2024.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª ed. São Paulo: Atlas. 2002.
JUNIOR, Verissimo Barros dos Santos; MONTEIRO, Jean Carlos da Silva. Educação e Covid-19: As tecnologias digitais mediando a aprendizagem em tempos de pandemia.
Revista Encantar - Educação, Cultura e Sociedade, Bom Jesus da Lapa, v. 2, p. 01-15, jan./dez. 2020. Disponível em
<https://revistas.uneb.br/index.php/encantar/article/view/8583> Acesso em 18 mai. 2020.
LIMA, Rodrigo Pozzobon de Albuquerque. A Aprendizagem de Língua Inglesa de Alunos Cegos e Com Baixa Visão em um Contexto de Pandemia. 2020. 70 f.
Trabalho de Conclusão de Curso - Universidade Federal da Paraíba. Paraíba. 2020. Disponível em
<https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/123456789/18114/1/Rodrigo%20Pozzobon
%20de%20Albuquerque%20Lima_vers%C3%A3o%20final.pdf> Acesso em 09 jun. 2021
LOPES, Carlos Eduardo Vaz.; CARVALHO JUNIOR, Arlindo Fernando Paiva de. Educação física escolar na pandemia: e os estudantes com deficiência visual? Revista Didática Sistêmica, v. 23, n. 2, p. 154-168. 2021.
MASINI, Elcie. F. Salzano. O perceber de quem está na escola sem dispor da visão.
Educação e Saúde, v. 10. Cortez Editora, São Paulo, 2013.
MENDES, Eniceia Gonçalves.; VILARONGA, Carla Ariela Rios; ZERBATO, Ana Paula. Ensino colaborativo como apoio à inclusão escolar: unindo esforços entre educação comum e especial. EdUFSCar, São Carlos, SP: UFSCar, 2018.
MOTTA, Lívia Maria Villela de Mello. O uso da audiodescrição na escola. São Paulo: Secretaria Municipal de São Paulo – educação especial, 2012. Disponível em <http://vercompalavras.com.br/download/O-USO-DA-AUDIODESCRICAO-NA-ESCOLA1.pdf>
MORAES, Roque.; GALIAZZIA, Maria do Carmo. Análise textual discursiva como ferramenta de análise de dados. Ciência & Educação, v. 12, n. 1, p. 117-128, 2006.
NATIVIDADE, Marcio Santos. et al. Educação e desigualdades na pandemia da COVID-19: realidade e desafios para as políticas públicas brasileira. In: BARRETO, M. L.; PINTO JUNIOR, E. P.; ARAGÃO, E.; BARRAL-NETTO, M. (org.). Construção de conhecimento no curso da pandemia de COVID-19: aspectos biomédicos, clínico-assistenciais, epidemiológicos e sociais. Salvador: Edufba, 2020. v. 2. DOI: https://doi.org/10.9771/9786556300757.027
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE (OMS). Relatório Mundial sobre a Visão. 2021. Disponível em
<https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/328717/9789241516570-por.pdf> acesso em 15 jun. 2021.
OVIEDO-CÁCERES, Maria del Pilar et al. Covid-19 Pandemic: Experiences of People with Visual Impairment. Investigación y Educación en Enfermaría. 2021; vol. 39, n.1. DOI: https://doi.org/10.17533/udea.iee.v39n1e09. Acesso em 29 mar. 2023.
QUEIROZ, Fernanda Matrigani Mercado Gutierres de.; MELO, Márcia Helena da Silva. Atuação dos professores de Atendimento Educacional Especializado junto aos estudantes com deficiência durante a pandemia do COVID-19. Revista Educação Especial (UFSM), Santa Maria, v. 34, n e35/1-24. 2021. Doi: https://doi.org/10.5902/1984686X64174 Acesso em 04 out. 2021
REIS, Joisilany Santos dos; SANTOS, Bianca Martins.; NUNES, Ingrath Narrayany da Costa. Aula de física para estudante deficiente visual durante a pandemia. REXE- Revista de Estudios y Experiencias en Educación, [S. l.], v. 21, n. 47, p. 472–492, 2022. DOI: 10.21703/0718-5162202202102147025. Disponível em:
https://revistas.ucsc.cl/index.php/rexe/article/view/1652. Acesso em: 29 mar. 2023.
RIOS, Gabriela Alias. et al. Cultura Inclusiva da Educação à Distância: Concepção de Cursos Acessíveis. Journal of Research in Special Educational Needs, Volume 16, Issue S1, p. 332-335. 2016. Disponível em
<https://nasenjournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/1471-3802.12156> Acesso em 31 out. 2021
SÃO PAULO. Resolução SEDUC de 18-3-2020 – Homologando, com fundamento no
§ 1º do artigo 9º, da lei 10.403, de 6 de julho de 1971, a deliberação cee 177/2020. Governo do estado de São Paulo. São Paulo, 2020.
SUGAHARA, Cibele Roberta; FERREIRA, Denise Helena Lombardo; BRANCHI, Bruna Angela. Aprendizagem de alunos com deficiência no ensino remoto em tempos de pandemia. I Congresso Latino-Americano de Desenvolvimento Sustentável. Pós Pandemia: como será o Mundo depois da crise? Evento Online. 2021. Disponível em
<https://www.eventoanap.org.br/data/inscricoes/7842/form2222251832.pdf> Acesso em 31. out. 2021.
TORRES, Josiane Pereira.; BORGES, Adriana Araújo Pereira. Educação Especial e a Covid-19: o exercício da docência via atividades remotas. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 14, n. 30, p. 824-841, set./dez. 2020. Disponível em: < https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1205>. Acesso em 15 mar.
TORRES, Josiane Pereira.; COSTA, Severino Lopes da.; LOURENÇO, Gerusa Ferreira. Substituição Sensorial Visuo-Tátil e Visuo-Auditiva em Pessoas com Deficiência Visual: uma Revisão Sistemática. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, v. 22, n. 4,
p. 605-618, Out.-Dez., 2016. Disponível em
<https://www.scielo.br/pdf/rbee/v22n4/1413-6538-rbee-22-04-0605.pdf> Acesso em 12 mai. 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The works published in RDPEE are the sole responsibility of their authors. The authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-CC BY, which allows distribution, remixing, adaptation and creation from the work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
- The authors consent that their articles may be incorporated by RDPEE into indexers and databases that currently exist or may exist in the future; the owners of these databases may reproduce, transmit and distribute the texts, in whole or in part, in any form or means of electronic transmission that exists or may be developed in the future.
Qualis Capes (2017-2020)
Education: B1