Um estudo nacional sobre o ensino a distância aplicado em alunos com deficiência auditiva e deficiência visual face à covid-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2021.v8n2.p149-160

Keywords:

Deficiência Auditiva, Deficiência Visual, Ensino a distância, COVID-19

Abstract

Among the students most affected by COVID-19 are those with special educational needs, especially with regard to access to technological resources necessary for participation in distance education. This study aims to understand the existing technological resources, in a home context, for students with hearing impairment and visual impairment. The sample consists of 68 students, aged between two and nineteen, who attended public schools in Portugal. The analyzed data show that the computer is the most common equipment in households and, in terms of the internet, most of them have a connection whose quality varies from average to good. Regarding synchronous classes, the attendance rate varied between 60% and 100%, with an effect of the availability of resources on the level of attendance being observed. This study allowed us to know the current reality, with regard to the ability of families of children with special educational needs to provide the necessary resources for the participation and inclusion of their children in this teaching model, enabling an intervention to promote the educational success of these students.

Author Biographies

  • João Paulo Saraiva, Universidade do Minho

    Mestre em Ensino  com formação especializada em Educação Especial, pelo Instituto de Educação da Universidade do Minho. Experiência no apoio a alunos com deficiência auditiva, em contexto de ensino bilíngue em escolas de referência. Autor e coautor de artigos publicados em revistas científicas com revisão por pares na área da Educação Especial. Em termos de interesses de investigação, centram-se, sobretudo, nos processos de aprendizagem da leitura e da escrita, assim como nas questões relacionadas com a influência do bilinguismo/bimodalismo na aprendizagem da matemática em alunos com deficiência auditiva.

  • Anabela, Universidade do Minho
    Instituto de Educação, Departamento de Psicologia da Educação e Educação Especial

References

ANDREW, A.; CATTAN, S.; DIAS, M. C.; FARQUHARSON, C. et al. Inequalities in Children’s Experiences of Home Learning during the COVID-19 Lockdown in England. Fiscal studies, 41, n. 3, p. 653–683, 2020.

BOL, T. Inequality in homeschooling during the Corona crisis in the Netherlands. First results from the LISS Panel. First results from the LISS Panel, 2020. Disponível em:

https://doi.org/10.31235/osf.io/hf32q

CHANG, H. N.; GEE, K.; HENNESSY, B.; ALEXANDRO, D. et al. Chronic absence patterns and prediction during covid-19: Insights from connecticut. Connecticut, EUA, 2021. Disponível em: https://www.attendanceworks.org/wp-content/uploads/2019/06/Chronic_Absence_in_CT_062421.pdf. Acesso em: December, 5th.

CHEUNG, S. K. S. A study on the use of mobile devices for distance learning. In: S.K.S., C.;J., F., et al (Ed.). Hybrid Learning. ICHL 2012. Lecture Notes in Computer Science. Berlim, Germany: Springer-Verlag Berlin Heidelberg, 2012. v. 7411. Disponível em:

https://doi.org/https://doi.org/10.1007/978-3-642-32018-7_9

PORTUGAL. Decreto-Lei n.º 14-G/2020, de 13 de abril . Estabelece as medidas excepcionais e temporárias na área da educação, no âmbito da pandemia da doença COVID-19. Diário da República n.º 72/2020, 2.º Suplemento, Série I de 2020- 04-13. Disponível em:

https://dre.pt/dre/legislacao-consolidada/decreto-lei/2020-133723698

PORTUGAL. Decreto n.º 3-C/2021, de 22 de janeiro. Altera a regulamentação do estado de emergência decretado pelo Presidente da República. Diário da República n.º 15/2021, 1.º Suplemento, Série I de 2021-01-22. Disponível em:

https://files.dre.pt/1s/2021/01/01501/0001500049.pdf

DRANE, C.; VERNON, L.; O´SHEA, S. The impact of ´learning at home` on the educational outcomes of vulnerable children in Australia during the COVID-19 pandemic. National Centre for Student Equity in Higher Education. Curtin University, Australia. Perth, WA. 2020. https://www.ncsehe.edu.au/wp-content/uploads/2020/04/NCSEHE_V2_Final_literaturereview-learningathome-covid19-final_30042020.pdf

INÁCIO, Alexandre. Governo distribuiu computadores a 40% dos alunos. Jornal de Notícias, 22 jul. 2021. Nacional. Disponível em:

https://www.jn.pt/nacional/governo-distribuiu-computadores-a-40-dos-alunos-13962248.html.

JIA, L.; SANTI, M. Inclusive education for students with disabilities in the global COVID-19 outbreak emergency: some facts and thoughts from China. Disability & Society, p. 1-5, 2021. Disponível em:

https://www.tandfonline.com/doi/epub/10.1080/09687599.2021.1925226?needAccess=true

KRITZER, K. L.; SMITH, C. E. Educating deaf and hard-of-hearing students during covid-19: What parents need to know. The Hearing Journal, 73, n. 8, p. 32, 2020.

https://doi.org/doi:10.1097/01.HJ.0000695836.90893.20

MAMEDE, R. P.; PEREIRA, M.; SIMÕES, A. Portugal: Uma análise rápida do impacto da COVID-19 na economia e no mercado de trabalho. Organização Internacional do Trabalho. 2020. Disponível em:

https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---europe/---ro-geneva/---ilo-lisbon/documents/publication/wcms_754606.pdf

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. (2020). Universalização da escola digital arranca com a disponibilização de cem mil computadores e de plano de formação. Disponível em:

https://www.portugal.gov.pt/pt/gc22/comunicacao/comunicado?i=universalizacao-da-escola-digital-arranca-com-a-disponibilizacao-de-cem-mil-computadores-e-de-plano-de-formacao

MUSTAFA, N. Impact of the 2019–20 coronavirus pandemic on education. International Journal of Health Preferences Research, v.5, n. 20, Disponível em:

https://www.researchgate.net/profile/Nasir-Mustafa/publication/340863290_Impact_of_the_2019-20_coronavirus_pandemic_on_education/links/5eb829134585152169c15066/Impact-of-the-2019-20-coronavirus-pandemic-on-education.pdf

Number of COVID-19 vaccine doses administered in Europe as of September 12, 2021, by country. (2021, September 12th.). Disponível em:

https://www.statista.com/statistics/1196071/covid-19-vaccination-rate-in-europe-by-country/

OCDE. (2005). Internet access. Total, % of all households, 2005 – 2020. Disponível em: https://data.oecd.org/ict/internet-access.htm

Painel Serológico Longitudinal COVID-19. (2021). Instituto de Medicina Molecular João Lobo Antunes. Disponível em:

https://imm.medicina.ulisboa.pt/pt-pt/novo-coronavirus-sars-cov-2-perguntas-frequentes/#painel-serologico-longitudinal-covid-19

PIETRO, G. D.; BIAGI, F.; COSTA, P.; KARPIŃSKI, Z. et al. The likely impact of COVID-19 on education: Reflections based on the existing literature and recent international datasets. European Union. Luxembourg. 2020. Disponível em:

https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC121071

HARRY, A. Patrinos.O impacto da COVID-19 na educação. Iniciativa Educação, abril de 2021. Secção ED_ON. Disponível em:

https://www.iniciativaeducacao.org/pt/ed-on/ed-on-artigos/o-impacto-da-covid-19-na-educacao

RABIONOVITZ, M. The availability of digital devices and internet connections for distance learning among school-age children. Knesset Research and Information Center. Disponível em: https://m.knesset.gov.il/EN/activity/mmm/TheAvailabilityofDigitalDevices.pdf

Relatório de Vacinação | Portugal | Semana 36. (2021). (Versão Nacional | Dados desde 27/12/2020 até 12/09/2021, Direção-Geral de Saúde. Disponível em:

https://covid19.min-saude.pt/wp-content/uploads/2021/09/Relatório-de-Vacinação-n.o-31.pdf

SARAIVA, J. P.; CRUZ-SANTOS, A. Ensino a distância e necessidades educativas especiais: Caminhos cruzados por uma pandemia. Revista Humanidades e Inovação, 8, n. 45, p. 371-380, 2021. Disponível em:

https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/4352

SPEEDTEST. (2021a). Portugal's Mobile and Fixed Broadband Internet Speeds. Disponível em: https://www.speedtest.net/global-index/portugal

SPEEDTEST. (2021b). Speedtest Global Index. Disponível em:

https://www.speedtest.net/global-index

WENCZENOVICZ, T. J. Ensino a distância, dificuldades presenciais: perspectivas em tempos de COVID-19. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 15, n. 4, p. 1750-1768, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.21723/riaee.v15i4.13761

YAZCAYIR, G.; GURGUR, H. Students with Special Needs in Digital Classrooms during the COVID-19 Pandemic in Turkey. Pedagogical Research, 6, n. 1, 2021. Disponível em:

https://doi.org/10.29333/pr/9356

Published

2021-12-22