School formation to work in estaleiro atlântico sul – EAS (south atlantic shipyard)
DOI:
https://doi.org/10.36311/1982-8004.2018.v11n1.01.p9Keywords:
Work, Education, Professional Qualification, Public PolicyAbstract
This paper has the objective of analyzing the influence of technical knowledge in the formation of skilled workers who are meant to work for the Estaleiro Atlântico Sul – EAS (Southern Atlantic Shipyard), in the territory of SUAPE, particularly by the reconfiguration of SUAP’S territory, fostered by the Programa de Aceleração do Crescimento – PAC (Brazilian Federal Government Economy Growth Acceleration Program). Looking into job process changes, we hereby want to contribute for the understanding of work in a territorial development public policy. This fact has modified the relationship between work and technical qualification, as the day-to-day routine of people that live in wage-earning employment in an area marked by the configuration of social assistance policies.
Downloads
References
AGUIAR, N. A associação das técnicas. In: A aventura sociológica: objetividade, paixão, improviso e método de pesquisa social. (org.) Edson de Oliveira Nunes. Rio de janeiro; Zahar Editores, 1978. Biblioteca das Ciências Sociais.
ANTUNES, Ricardo. Adeus ao trabalho? Ensaio sobre as metamorfoses e a centralidade do mundo do trabalho. São Paulo: Cortez, 1995.
ARROYO,Miguel. Trabalho – Educação e Teoria Pedagógica. In: Educação e Crise do Trabalho. Gaudêncio Frigoto(org.). Rio de Janeiro: Vozes, 2012. (Coleção Estudos Culturais em Educação).
Brasil. República Federativa do Brasil. Portal – PAC Brasil. Disponível em: <http://www.brasil.gov.br/ pac/medidas institucionais e econômicas> Acesso em: 10 de agosto de 2010.
BOLTANSKI,Luc &CHIAPELLO,Ève. O Novo espírito do capitalismo (pp. 31-81 e pp. 286-333). São Paulo: Martins Fontes, 2009.
BRAVERMAN,Harry. Gerência Científica (Cap. 4-pp. 82-111). In: Trabalho e capital monopolista. A degradação do trabalho no século XX. 3a.ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.
CASTEL, Robert. As metamorfoses da questão social: uma crônica do salário (capítulos VII e VIII), Petrópoles: Vozes, 1999.
DURKHEIM, Émile. Da divisão do trabalho social. Tradução: Eduardo Brandão. 4a. Edição. São Paulo: Martins Fontes, 2010. (Biblioteca do pensamento moderno)
FRIGOTO, Gaudêncio. Educação, crise do trabalho assalariado e do desenvolvimento: teorias em conflito. In: Educação e Crise do Trabalho. Gaudêncio Frigoto(org.). Rio de Janeiro: Vozes, 2012. (Coleção Estudos Culturais em Educação).
FRIGOTO, Gaudêncio. Educação e a crise do capitalismo real. São Paulo: Cortez, 1995.
GORZ,André. Misérias do presente, riquezas do possível. Tradução de Ana Montoia. São Paulo: Annablume, 2004.
HARVEY,David. A condição pós-moderna (capítulos 8 e 9). São Paulo:Loyola, 1993.
HIRATA,H. Da polarização das qualificações ao modelo de competências japonês. In: Novas Tecnologias, Trabalho e Educação: um debate multidisciplinar. (orgs) Ferrati, C;Zibas, D.; Madeira, F.; Franco, M.. São Paulo:Vozes, 1997.
LEITE, Marcia de Paula (org.); ARAÚJO, Maria Carneiro. O trabalho reconfigurado: ensaios sobre Brasil e México. São Paulo: Anablume; Fapesp, 2009. (Coleção Trabalho e Contemporaneidade)
MARX, Karl. A chamada acumulação primitiva. In: O capital: crítica da economia política. Rio de Janeiro: Difel, 1982. Livro I, Volume 2 (O processo de produção do capital), cap. XXIV.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. (org.) Avaliação por triangulação de métodos: abordagem de programas sociais. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2005.
POCHMANN,Márcio. Força de trabalho e tecnologia no Brasil: uma visão de história com foco atual na produção da cana-de-açúcar. Rio de Janeiro: Revan, 2009.
Plano Nacional de Educação Profissional. Termos de referência para os planos de trabalho. Área de qualificação – 1996-1999. Brasília:MTB/Sefor, 1995a[Mimeo].
SALES, A. Programa Chapéu de Palha e “Descentralização: a imagem social do ”Governo Popular” entre 1988/1989”. 15/12/1999.135 folhas. UFPE. Recife, 1999.
SANTANA & RAMALHO,Sociologia do trabalho no mundo contemporâneo. 3 ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2010.
SOUZA,Jessé. Os batalhadores brasileiros: nova classe média ou nova classe trabalhadora? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012.
SUAPE/GOVERNO DE PERNAMBUCO. PAC/COMPLEXO SUAPE: Relatório março de 2010. Disponível em (Acesso em 22 de setembro de 2016)
TASSIGNY, Mônica Mota. Educação e qualificação profissional no contexto da globalização. Revista Iberoamericana de Educacion (ISSN: 1681-5653), 2005.
VÉRAS DE OLIVEIRA, Roberto. Suape em construção, Peões em Luta: o novo desenvolvimento e os conflitos de trabalho. RBCS, 2013.
VÉRAS DE OLIVEIRA, Roberto. Trabalho no Nordeste em perspectiva histórica. São Paulo: Estudos Avançados 30(87), 2016.
WEBER, Max. A ética protestante e o espírito do capitalismo. São Paulo: Pioneira, 1987.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Andrea Maria Sales, Maria Grazia Cribari Cardoso
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Open Access Journal Policy
Authors retain copyright over the published article, and Revista Aurora holds the right of first publication. The Journal adopts the Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International license, which is used internationally by leading open access journals and publishers. This license allows others to remix, adapt, and build upon the published work, while giving appropriate credit to the original authors and the initial publication in this journal. Authors are permitted to enter into separate additional contracts for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., to publish in an institutional repository, on a personal website, to publish a translation, or as a book chapter), with acknowledgment of the authorship and initial publication in this journal.