Totality and theoretical pragmatism

science, war and education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2675-3871.2024.v5n11.p319-343

Keywords:

Theory, dynamic totality, education for war

Abstract

This article is part of a growing problem within the current stage of global and especially national economic development. Given the socioeconomic, cultural and educational context in which social relations are increasingly guided by immediacy (instrumentalization) and their practicality given the accelerated need to accumulate wealth, restrictive approaches within research cause the order of the educational process as a whole to be lost. In other words, education is a social relationship and, as such, subject to the same logic as the determinations of society: society increasingly loses its capacity to understand more complex dynamics of its own processes; in education, the relevance of theory and training as the development of subjectivities and not of the self is lost. Instead of networks, walls are formed and “education for war” becomes the paradigm of the entire educational process.

Author Biography

  • Marcelo Micke, CEETEPS (CPS) - Fatec

    Professor e pesquisador em regime integral (RJI) do CPS (CEETEPS) do Estado de São Paulo na Faculdade de Tecnologia (Fatec/Campus Mococa) e psicanalista (em formação). O campo intelectual de meus estudos configura-se especialmente nas interfaces entre filosofia da tecnologia, sociedade e formas atuais de sujeição. Isso envolve e articula de maneira muito especial a filosofia, a crítica social e a psicanálise com suas potencialidades de intervenção nesta crítica não sendo apenas, mas também, um campo clínico. Dentro desta perspectiva dá-se, então, estudos relacionados com as TICs e suas modalidades, suas configurações sobre os indivíduos dentro de uma sociedade de controle e de modulação das subjetividades, afetando-as tanto em seu fazer psíquico como também em seus atos educacionais fortemente imbricados. Isto é altamente relevante quando se fala em mundo digital e educação, sobretudo a depender qual o conceito de educação está em evidência: educação como formação e engajamento de sujeitos em complexidades da realidade histórica e social a lhe permear a existência.
    Formado em Ciências Econômicas (Unesp/FCLAr), mestrado em Filosofia Política (Unicamp/IFCH), mestrado em Sociologia (Unesp/FCLAr), doutorado em Planejamento de Sistemas Energéticos (Unicamp/FEM) e pós-doutorado em Pesquisas Energéticas (UFABC/CECS).

Published

2024-06-30

How to Cite

Totality and theoretical pragmatism: science, war and education. (2024). Revista Fim Do Mundo, 5(11), 319-343. https://doi.org/10.36311/2675-3871.2024.v5n11.p319-343