Youth, literature and cinema

education of affections and emotions in (social) class

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2675-3871.2022.v3n7.p202-224

Keywords:

culture/education, social classes, youth helplessness

Abstract

It starts from the idea of ​​cultural signifier and education as processes of formation of meanings in the 1980s, tracing in indelible lines, delicately woven to be open and not closed lines, on meanings of the 80s. background of ascending neoliberalism and its meanings marking the life of youth and their non-formal education: education of emotions, passions and affections; very important senses of youth positioning in existence and in social structures. Thus, culture imbricates ideology in a field of signs and its instrumentalization as power. Francis Ford Coppola's film The Outsiders (1983) is placed as a cultural signifier of the 1980s and traces elements specific to adolescence. In this constant densification of political, cultural and social issues (neoliberalism), the significance of the 1980s in the form of cultural elements in the form of education of the senses leads to some current conclusions of neoliberal helplessness.

Author Biography

  • Marcelo Micke, CEETEPS (CPS) - Fatec

    Professor e pesquisador em regime integral (RJI) do CPS (CEETEPS) do Estado de São Paulo na Faculdade de Tecnologia (Fatec/Campus Mococa) e psicanalista (em formação). O campo intelectual de meus estudos configura-se especialmente nas interfaces entre filosofia da tecnologia, sociedade e formas atuais de sujeição. Isso envolve e articula de maneira muito especial a filosofia, a crítica social e a psicanálise com suas potencialidades de intervenção nesta crítica não sendo apenas, mas também, um campo clínico. Dentro desta perspectiva dá-se, então, estudos relacionados com as TICs e suas modalidades, suas configurações sobre os indivíduos dentro de uma sociedade de controle e de modulação das subjetividades, afetando-as tanto em seu fazer psíquico como também em seus atos educacionais fortemente imbricados. Isto é altamente relevante quando se fala em mundo digital e educação, sobretudo a depender qual o conceito de educação está em evidência: educação como formação e engajamento de sujeitos em complexidades da realidade histórica e social a lhe permear a existência.
    Formado em Ciências Econômicas (Unesp/FCLAr), mestrado em Filosofia Política (Unicamp/IFCH), mestrado em Sociologia (Unesp/FCLAr), doutorado em Planejamento de Sistemas Energéticos (Unicamp/FEM) e pós-doutorado em Pesquisas Energéticas (UFABC/CECS).

Published

2022-06-30

How to Cite

Youth, literature and cinema: education of affections and emotions in (social) class. (2022). Revista Fim Do Mundo, 3(7), 202-224. https://doi.org/10.36311/2675-3871.2022.v3n7.p202-224