Self-advocacy of people with disabilities inserted in the labor market

Authors

  • Luana Fernandes de Jesus Universidade Estadual Paulista - UNESP
  • Maewa Martina Gomes da Silva e Souza Universidade Estadual Paulista - UNESP
  • Simara Pereira da Mata Prefeitura Municipal de Rio Claro/SP

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2022.v9n1.p11-26

Keywords:

Empowerment, Self-advocacy, People with disabilities, PEOPLE WITH DISABILITIES INSERTED IN THE LABOR MARKET

Abstract

To minimize the social barriers encountered by people with disabilities, the importance that education has in relation to the transformation of the reality of these subjects is highlighted, especially regarding the issues that involve overcoming the numerous situations of disempowerment. Thus, the present study aimed to describe the profile of people with disabilities in the job market, as well as to analyze the educational and professional trajectory of these subjects. Three employees with disabilities participated in the study, namely: a visually impaired participant, a physically impaired participant and a multiple disability participant. For this qualitative research of a descriptive nature, interviews were carried out using a semi-structured script. The results indicated that the insertion and active participation of these people in the labor market constituted a positive factor in the process of developing self-advocacy skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Luana Fernandes de Jesus, Universidade Estadual Paulista - UNESP

    Doutoranda em Educação (UNESP). Especialista em Docência no Ensino Superior (FCE). Especialista em Educação Inclusiva em Deficiência Intelectual (FCE). Especialista em Educação Especial (FCE). Bacharel em Educação Física(USP).

  • Maewa Martina Gomes da Silva e Souza, Universidade Estadual Paulista - UNESP

    Doutora e Mestre em Educação (UNESP). Especialista em Atendimento Educacional Especializado (UNESP) e Psicopedagoga Institucional e Clínica (INDEP). Pedagoga com habilitação em Deficiência Intelectual (UNESP).

  • Simara Pereira da Mata, Prefeitura Municipal de Rio Claro/SP

    Doutoranda em Educação (UNESP). Mestre em Educação (UNESP). Especialista em Atendimento Educacional Especializado na Perspectiva da Educação Inclusiva (UNESP). Pedagoga com habilitação em Educação Especial Deficiência Auditiva (UNESP). Fisioterapeuta (Faculdade Anhanguera Educacional). Professora da Educação Básica I e II - Atendimento Educacional Especializado, Rio Claro/SP, atualmente na função de Coordenadora Pedagógica de Educação Especial. Membro do Grupo de Pesquisas “Deficiências Físicas e Sensoriais” (DefSen) UNESP.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 6. ed. São Paulo: Edições 70, 2011.

CORDEIRO, M. P. Ativismo e deficiência: um estudo sobre os repertórios que dão sentido à vida independente. Psicol. rev., Belo Horizonte, v. 15, n. 2, p. 114-131, ago. 2009.

DANTAS, T. C., Estudo da autoadvocacia e do empoderamento de pessoa com deficiência no Brasil e no Canadá. 2014. 237f. (Doutorado em Educação). Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014.

DUARTE, N. A historicidade do ser humano e o esvaziamento da individualidade na sociedade capitalista. In. DUARTE, N. Vygotsky e o “aprender a aprender” – crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria Vygotskyana. 2ª ed. Campinas: Editora Autores Associados, 2001.

IVATIUK, A. L.; YOSHIDA, E. M. P. Orientação profissional de pessoas com deficiências: Revisão de literatura (2000-2009). Rev. bras. orientac. prof, São Paulo, v. 11, n. 1, p. 95-106, jun. 2010.

MANZINI, E. J. Considerações sobre a transcrição de entrevistas. São Carlos, SP: UFSCar/ONEESP. 2014. Disponível em: <http://www.oneesp.ufscar.br/texto_ orientacao_transcricao_entrevista>.

MANZINI, E. J. Uso da entrevista em dissertações e teses produzidas em um programa de pós-graduação em educação. Revista Percurso – NEMO, Maringá, v. 4, n. 2, p. 149- 171, 2012.

MANZINI, E. J. Considerações sobre elaboração de roteiro para entrevista semi-estruturada. (In) Maria Cristina Marquezine, Maria Amélia de Almeida, Sadao Omote (orgs.). Colóquios sobre pesquisa em educação especial. Londrina. Eduel, 2003, p. 11-25.

MARTINS, L.M. Da formação humana em Marx à crítica da pedagogia das competências. In: DUARTE, N. (org). Crítica ao Fetichismo da Individualidade. Campinas: Autores Associados, 2012. P.223.

MOTA ROCHA, R. S.; OLIVEIRA, C. M. L. Educação inclusiva em curso: ganhos, desafios e perspectivas para a educar contra a barbárie na escola pública. Anais III CINTED. Editora Realize, V. 1, 2018, ISSN 2359-2915, Campina Grande, PB.http://www.editorarealize.com.br/revistas/cintedi/trabalhos/TRABALHO_EV110_MD1_SA6_ID1195_11072018165839.pdf. Acessado em maio de 2019.

ROCHA, T. B.; MIRANDA, T. G. A inclusão de alunos com deficiência no ensino superior: uma análise de seu acesso e permanência. In: DÍAZ, F., et al., orgs. Educação inclusiva, deficiência e contexto social: questões contemporâneas [online]. Salvador: EDUFBA, 2009, pp. 27-37.

ROSA, F. D.; DENARI, F. E. Trabalho, educação e família: perspectivas para a pessoa com deficiência intelectual. Revista Educação Especial | v. 26 | n. 45, | p. 73-90| jan./abr. 2013.

TANAKA, E. D. O.; MANZINI, E. J. O que os empregadores pensam sobre o trabalho da pessoa com deficiência? Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, Mai. -Ago. 2005, v.11, n.2, p.273-294.

VALORE, L. A. A problemática da escolha profissional: a possibilidades e compromissos da ação psicológica. In SILVEIRA, AF., et al., org. Cidadania e participação social [online]. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2008. pp. 66-76.

Published

2022-08-16

How to Cite

JESUS, Luana Fernandes de; GOMES DA SILVA E SOUZA, Maewa Martina; PEREIRA DA MATA, Simara. Self-advocacy of people with disabilities inserted in the labor market. Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial, Marília, SP, v. 9, n. 1, p. 11–26, 2022. DOI: 10.36311/2358-8845.2022.v9n1.p11-26. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/9803.. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)