Self-advocacy of people with disabilities inserted in the labor market

Authors

  • Luana Fernandes de Jesus Universidade Estadual Paulista - UNESP
  • Maewa Martina Gomes da Silva e Souza Universidade Estadual Paulista - UNESP
  • Simara Pereira da Mata Prefeitura Municipal de Rio Claro/SP

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2022.v9n1.p11-26

Keywords:

Empowerment, Self-advocacy, People with disabilities, PEOPLE WITH DISABILITIES INSERTED IN THE LABOR MARKET

Abstract

To minimize the social barriers encountered by people with disabilities, the importance that education has in relation to the transformation of the reality of these subjects is highlighted, especially regarding the issues that involve overcoming the numerous situations of disempowerment. Thus, the present study aimed to describe the profile of people with disabilities in the job market, as well as to analyze the educational and professional trajectory of these subjects. Three employees with disabilities participated in the study, namely: a visually impaired participant, a physically impaired participant and a multiple disability participant. For this qualitative research of a descriptive nature, interviews were carried out using a semi-structured script. The results indicated that the insertion and active participation of these people in the labor market constituted a positive factor in the process of developing self-advocacy skills.

Author Biographies

  • Luana Fernandes de Jesus, Universidade Estadual Paulista - UNESP

    Doutoranda em Educação (UNESP). Especialista em Docência no Ensino Superior (FCE). Especialista em Educação Inclusiva em Deficiência Intelectual (FCE). Especialista em Educação Especial (FCE). Bacharel em Educação Física(USP).

  • Maewa Martina Gomes da Silva e Souza, Universidade Estadual Paulista - UNESP

    Doutora e Mestre em Educação (UNESP). Especialista em Atendimento Educacional Especializado (UNESP) e Psicopedagoga Institucional e Clínica (INDEP). Pedagoga com habilitação em Deficiência Intelectual (UNESP).

  • Simara Pereira da Mata, Prefeitura Municipal de Rio Claro/SP

    Doutoranda em Educação (UNESP). Mestre em Educação (UNESP). Especialista em Atendimento Educacional Especializado na Perspectiva da Educação Inclusiva (UNESP). Pedagoga com habilitação em Educação Especial Deficiência Auditiva (UNESP). Fisioterapeuta (Faculdade Anhanguera Educacional). Professora da Educação Básica I e II - Atendimento Educacional Especializado, Rio Claro/SP, atualmente na função de Coordenadora Pedagógica de Educação Especial. Membro do Grupo de Pesquisas “Deficiências Físicas e Sensoriais” (DefSen) UNESP.

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Published

2022-08-16

Issue

Section

Artigos - Fluxo Contínuo

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