Self-advocacy of people with disabilities inserted in the labor market
DOI:
https://doi.org/10.36311/2358-8845.2022.v9n1.p11-26Keywords:
Empowerment, Self-advocacy, People with disabilities, PEOPLE WITH DISABILITIES INSERTED IN THE LABOR MARKETAbstract
To minimize the social barriers encountered by people with disabilities, the importance that education has in relation to the transformation of the reality of these subjects is highlighted, especially regarding the issues that involve overcoming the numerous situations of disempowerment. Thus, the present study aimed to describe the profile of people with disabilities in the job market, as well as to analyze the educational and professional trajectory of these subjects. Three employees with disabilities participated in the study, namely: a visually impaired participant, a physically impaired participant and a multiple disability participant. For this qualitative research of a descriptive nature, interviews were carried out using a semi-structured script. The results indicated that the insertion and active participation of these people in the labor market constituted a positive factor in the process of developing self-advocacy skills.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. 6. ed. São Paulo: Edições 70, 2011.
CORDEIRO, M. P. Ativismo e deficiência: um estudo sobre os repertórios que dão sentido à vida independente. Psicol. rev., Belo Horizonte, v. 15, n. 2, p. 114-131, ago. 2009.
DANTAS, T. C., Estudo da autoadvocacia e do empoderamento de pessoa com deficiência no Brasil e no Canadá. 2014. 237f. (Doutorado em Educação). Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014.
DUARTE, N. A historicidade do ser humano e o esvaziamento da individualidade na sociedade capitalista. In. DUARTE, N. Vygotsky e o “aprender a aprender” – crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria Vygotskyana. 2ª ed. Campinas: Editora Autores Associados, 2001.
IVATIUK, A. L.; YOSHIDA, E. M. P. Orientação profissional de pessoas com deficiências: Revisão de literatura (2000-2009). Rev. bras. orientac. prof, São Paulo, v. 11, n. 1, p. 95-106, jun. 2010.
MANZINI, E. J. Considerações sobre a transcrição de entrevistas. São Carlos, SP: UFSCar/ONEESP. 2014. Disponível em: <http://www.oneesp.ufscar.br/texto_ orientacao_transcricao_entrevista>.
MANZINI, E. J. Uso da entrevista em dissertações e teses produzidas em um programa de pós-graduação em educação. Revista Percurso – NEMO, Maringá, v. 4, n. 2, p. 149- 171, 2012.
MANZINI, E. J. Considerações sobre elaboração de roteiro para entrevista semi-estruturada. (In) Maria Cristina Marquezine, Maria Amélia de Almeida, Sadao Omote (orgs.). Colóquios sobre pesquisa em educação especial. Londrina. Eduel, 2003, p. 11-25.
MARTINS, L.M. Da formação humana em Marx à crítica da pedagogia das competências. In: DUARTE, N. (org). Crítica ao Fetichismo da Individualidade. Campinas: Autores Associados, 2012. P.223.
MOTA ROCHA, R. S.; OLIVEIRA, C. M. L. Educação inclusiva em curso: ganhos, desafios e perspectivas para a educar contra a barbárie na escola pública. Anais III CINTED. Editora Realize, V. 1, 2018, ISSN 2359-2915, Campina Grande, PB.http://www.editorarealize.com.br/revistas/cintedi/trabalhos/TRABALHO_EV110_MD1_SA6_ID1195_11072018165839.pdf. Acessado em maio de 2019.
ROCHA, T. B.; MIRANDA, T. G. A inclusão de alunos com deficiência no ensino superior: uma análise de seu acesso e permanência. In: DÍAZ, F., et al., orgs. Educação inclusiva, deficiência e contexto social: questões contemporâneas [online]. Salvador: EDUFBA, 2009, pp. 27-37.
ROSA, F. D.; DENARI, F. E. Trabalho, educação e família: perspectivas para a pessoa com deficiência intelectual. Revista Educação Especial | v. 26 | n. 45, | p. 73-90| jan./abr. 2013.
TANAKA, E. D. O.; MANZINI, E. J. O que os empregadores pensam sobre o trabalho da pessoa com deficiência? Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, Mai. -Ago. 2005, v.11, n.2, p.273-294.
VALORE, L. A. A problemática da escolha profissional: a possibilidades e compromissos da ação psicológica. In SILVEIRA, AF., et al., org. Cidadania e participação social [online]. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2008. pp. 66-76.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The works published in RDPEE are the sole responsibility of their authors. The authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-CC BY, which allows distribution, remixing, adaptation and creation from the work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
- The authors consent that their articles may be incorporated by RDPEE into indexers and databases that currently exist or may exist in the future; the owners of these databases may reproduce, transmit and distribute the texts, in whole or in part, in any form or means of electronic transmission that exists or may be developed in the future.
Qualis Capes (2017-2020)
Education: B1