TEACHING PROFESSIONALISM FROM AN INCLUSIVE PERSPECTIVE IN HIGHER EDUCATION
A DIALOGUE FROM THE PERSPECTIVE OF THE THEORY OF SOCIAL REPRESENTATIONS (TRS)
DOI:
https://doi.org/10.36311/2358-8845.2024.v11n3.e0240036Keywords:
Teacher Professionalism, Inclusive education, Higher EducationAbstract
This article aims to explain teaching professionalism from the perspective of inclusive education in the context of higher education, establishing dialogues with the Theory of Social Representations (TRS). In this work, we adopted a qualitative approach, through an exploratory and bibliographical study, whose content sheds light on why the perceptions, senses and meanings of university teachers, around their professionalism for inclusive education, comprise a relevant phenomenon of social thickness, decisive to be considered when idealizing a pedagogical practice that materializes the social and educational ideals of education from an inclusive perspective, in the context of a higher education institution. The research was carried out on a national and international scale in the SciELO, Web of Science, SCOPUS and Digital Library of Theses and Dissertations databases, in a time frame from 2017 to 2023 and adopting the areas of Social Sciences, Education, Arts as search criteria. and Humanities and the following key words: teacher training, continuing training, inclusive education, people with disabilities and higher education. The results indicated a fertile field of studies, given the incipient productions around the nexus of teaching professionalism and inclusive education, particularly in the context of higher education.
Downloads
References
ARRUDA, Ângela. Despertando do pesadelo: a interpretação. In: PRADO, Clarilza de Sousa et al. Angela Arruda e as representações sociais: estudos selecionados. Curitiba: Champagnat; São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 2014. p. 116-145.
BRAGA, Janine de Carvalho Ferreira; FEITOSA, Gustavo Raposo Pereira. Direito à educação da pessoa com deficiência: transformações normativas e a expansão da inclusão no Brasil. Revista Direitos Humanos e Democracia, v. 4, n. 8, p. 310-370, 2016.
D’AVILA, Cristina. Ser ou não ser: um estudo sobre a construção da identidade profissional e profissionalidade docente em curso de formação inicial de professores. In: XIV Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino, 2008, Porto Alegre. Anais. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008. p. 1-14.
DUBAR, Claude. A Socialização: construção das identidades sociais e profissionais. 3. ed. São Paulo, SP: Martins Fontes, 2005. 206 p. Tradução: Andrea Stahel M. da Silva.
GARCIA, C. M. A formação de professores: novas perspectivas baseadas na investigação sobre o pensamento do professor. In: NÓVOA, A. (coord.) Os professores e a sua formação. Tradução de Graça Cunha, Cândida Hespana, Conceição Afonso e José A. S.Tavares. Lisboa: Dom Quixote, 1995.
GAUTHIER, Clermont. Por uma teoria da pedagogia: Pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijui: Ed. Da Unijui, 1998.
GHEDIN, Evandro; ALMEIDA, Maria Isabel de; LEITE, Yoshie Ussami Ferrari. Formação de professores: caminhos e descaminhos da prática. Brasília: Líber Livro, 2008.
GUIMARÃES, Valter Soares. Formação de Professores: Saberes, identidade e profissão. Campinas, SP: Papirus, 2004.
JODELET, Denise. Representações Sociais: um domínio em expansão. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2001.
JOCA,Terezinha;Mugunba,Marilene;Porto,Chrystiane. Formação Continuada de Professores do Ensino Superior na Perspectiva da Educação Educacional. Revista Contexto & Educação. Fortaleza, v. 38, n.120,p.1-16,dez.2023.Anual. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/13370. Acesso em: 01 de agosto de 2024.
JOVCHELOVITCH, S. (2009). Vivendo a vida com os outros: intersubjetividade, espaço público e representações sociais. In P. Guareschi, S. & Jovchelovitch, S. (Orgs.), Textos em representações sociais (11a ed., pp. 63-85). Petrópolis, RJ: Vozes.
IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010. ______. Formação docente e profissional: formar-se para mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2011.
IMBERNÓN, Francisco. Los retos educativos del presente y del futuro. La sociedad cambia¿ y el profesorado?. Revista internacional de formação de professores, v. 1, n. 1, p.121-129, 2016.
ISAIA, Margarida do Amaral Silva. Desafios à docência superior: pressupostos a considerar. In: RISTOFF, Dilvo; SEVEGNANI, Palmira (Orgs.). Docência na educação superior. Brasília: INEP, 2006. p. 63-84.
LIBÂNEO, José Carlos. A organização e a gestão da escola: teoria e prática. Goiânia: Editora Alternativa, 2004.
MOREIRA, Antonia.S.P org. Perspectivas Teórico-Metodológicas em Representações Sociais. João Pessoa:UFPB/Editora Universitária, 2005.
MOSCOVICI, Serge. Representações sociais: investigações em psicologia social. 11.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015. 404 p. Tradução de: Pedrinho A. Guareschi.
PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2000. p. 15-34.
RODRIGUES, D. A inclusão na Universidade: limites e possibilidades de construção de uma Universidade Inclusiva. Revista Educação Especial, Santa Maria, n. 23, p.1-5,2012.
RHODEN, Valmor; RHODEN, Juliana Lima Moreira. O perfil do professor e a política de formação continuada dos docentes da Unipampa. Revista Contexto & Educação, v. 32, n. 103, p. 29, dez. 2017. Doi: http:// dx.doi.org/10.21527/2179-1309.2017.103.29-54. Acesso em: 01 ago. 2024.
SÁ, Celso P. de. A Construção do Objeto de Pesquisa em Representações Sociais. Rio de Janeiro: EdUERJ,1998.
SARTORETTO, M. L. M. Inclusão: teoria e prática. In: BRASIL. Ensaios pedagógicos. III Seminário Nacional de Formação de Gestores e Educadores. Educação inclusiva: direito à diversidade. Brasília: MEC/SESP, 2006.
SINAES. Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior. Instrumento de avaliação de cursos de graduação: presencial e a distância. Reconhecimento renovação de reconhecimento. Brasília: Inep/MEC, 2017. Disponível em: < https://download.inep.gov.br/educacao_superior/avaliacao_cursos_graduacao/instrumentos/2017/curso_reconhecimento.pdf Acesso em: 01 de ago.2024.
SPINK, Mary Jane P; FREZZA, Rose Mary. Práticas discursivas e produção de sentidos: a perspectiva da Psicologia Social. Rio de Janeiro: Centro Eldestein de Pesquisas Sociais. Editora Cortez, 2004.
SPINK, Mary Jane P; MEDRADO, Benedito. Produção de sentidos no cotidiano: uma abordagem teórico-metodológica para análise das práticas discursivas. Rio de Janeiro: Centro Eldestein de Pesquisas Sociais. Editora Cortez, 2004.
YNGAUNIS, Sueli. Você sabe qual foi a taxa de crescimento do número de matrículas de alunos com deficiência, no Brasil, nos últimos 10 anos?. mar 25,2024. Disponível em: < https://diariopcd.com.br/2024/03/25/voce-sabe-qual-foi-a-taxa-de-crescimento-do-numero-de-matriculas-de-alunos-com-deficiencia-no-brasil-nos-ultimos-10-anos/>. Acesso em: 25 jun.2024.
ZABALZA, M. A. Formación del profesorado universitário: mejorar a los docentes para mejorar la docencia. In: Revista Educação, UFSM, Dossiê: Docência na Educação Superior, v.36, nº 3, set/dez. 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The works published in RDPEE are the sole responsibility of their authors. The authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-CC BY, which allows distribution, remixing, adaptation and creation from the work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
- The authors consent that their articles may be incorporated by RDPEE into indexers and databases that currently exist or may exist in the future; the owners of these databases may reproduce, transmit and distribute the texts, in whole or in part, in any form or means of electronic transmission that exists or may be developed in the future.
Qualis Capes (2017-2020)
Education: B1