TEACHER TRAINING IN AN INCLUSIVE PERSPECTIVE
SETBACKS, GAPS AND DISTANCING IN THE BRAZILIAN CONTEXT
DOI:
https://doi.org/10.36311/2358-8845.2023.v10n2.p173-188Keywords:
Inclusive education, Teacher training, People with disabilities, Right to education.Abstract
Teacher training in an inclusive perspective is a way to ensure equality for people with disabilities and legal instruments aimed at protecting rights. Therefore, this study aims to investigate how the right to education of people with disabilities is constituted in the guiding documents of the National Policy for Teacher Training- BNC Formação and BNC Formação Continuada. For this purpose, an exploratory methodology of the documentary type was used with reflections in the search for crossings that enable discussions and studies on inclusion in teacher training courses. Setbacks, gaps, and discrepancies in educational policies were observed with the creation of an omissive curriculum that presents feeble dialogues about teacher training in an inclusive perspective.
Downloads
References
BÖCK, Geisa Letícia Kempfer; GESSER, Marivete; NUERNBERG, Adriano Henrique. O desenho universal para aprendizagem como um princípio do cuidado. Revista Educação, Artes e Inclusão, v. 16, n. 2, p. 361-380, 2020.
BRASIL. LEI Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência): promulgada em 6 de julho de 2015 / obra coletiva de autoria do Ministério Público do Trabalho, Procuradoria Regional do Trabalho da 17ª Região, PCDLegal. - Vitória : Procuradoria Regional do Trabalho da 17ª Região, 2016. 60 p. ; 21 x 28 cm. (Projeto PCD Legal). Disponível em: http://www.pcdlegal.com.br/lbi/wp-content/themes/pcdlegal/media/downloads/lbi_simples.pdf
BRASIL. Ministério da Educação. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 20 dez. 1996.
BRASIL. Decreto n. 6.949, de 25 de agosto de 2009. Promulga a Convenção Internacional sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência e seu Protocolo Facultativo, assinados em Nova York, em 30 de março de 2007. Brasília, DF: Presidência da República, 25 ago. 2009.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Básica 2021: notas estatísticas. Brasília, DF: Inep, 2022
BRASIL, Ministério da Educação e Cultura. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº2, de 1ºde julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=136731-rcp002-15-1&category_slug=dezembro-2019-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 03 jul.2022.
BRASIL, Ministério da Educação e Cultura. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 1 de 27 de outubro de 2020 (2020). Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica (BNC-Formação Continuada). Ministério da Educação.Disponívelem: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=164841-rcp001-20&category_slug=outubro-2020-pdf&Itemid=30192 Acesso em: 03 jul.2022.
CORRÊA, Adriana; MORGADO, José Carlos. A construção da Base Nacional Comum Curricular no Brasil: tensões e desafios. Colóquio Luso-Brasileiro de Educação-COLBEDUCA, v. 3, p. 1-12, 2018.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Política e educação: ensaios. 6ª ed. São Paulo: Cortez, 2001. (Org. e notas de Ana Maria Araújo Freire).
GATTI, B. A. Análise das políticas públicas para formação continuada no Brasil, na última década. Revista Brasileira de Educação. v. 13, n. 37, p. 57-70, jan./abr, 2008. DOI:https://doi.org/10.1590/S1413-24782008000100006
GESSER, Marivete; BLOCK, Pamela; MELLO, Anahí Guedes de. Estudos da deficiência: interseccionalidade, anticapacitismo e emancipação social. Estudos da deficiência: anticapacitismo e emancipação social. Curitiba: CRV, 2020.
Gil, Antonio Carlos, 1946. Como elaborar projetos de pesquisa/Antonio Carlos Gil.4. ed. - São Paulo: Atlas, 2002 .
Gil, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social / Antonio Carlos Gil. - 6. ed. - São Paulo : Atlas, 2008.
LUIZ, Karla Garcia; SILVEIRA, Thaís Becker Henriques. PESSOAS COM DEFICIÊNCIA E (INTER)DEPENDÊNCIA: uma perspectiva da ética do cuidado para a promoção de justiça social. In: GESSER, Marivete; BLOCK, Pamela; MELLO, Anahí Guedes de. Estudos da deficiência: interseccionalidade, anticapacitismo e emancipação social. Estudos da deficiência: anticapacitismo e emancipação social. Curitiba: CRV, 2020.
MACEDO, Elizabeth. Base Nacional Comum para Currículos: direitos de aprendizagem e desenvolvimento para quem?. Educação & Sociedade, v. 36, p. 891-908, 2015.
MELO, Douglas Christian Ferrari de; MAFEZONI, Andressa Caetano. O direito de aprender e os alunos-alvo da educação especial. Educação em Debate, Fortaleza, ano 41, nº 78 - jan./abr. 2019.
ONU (1948). Declaração Universal dos Direitos Humanos. Consultado em 26 de abril de 2021. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/91601-declaracao-universal-dos-direitos-humanos. Acesso em 18 Maio de 2022.
SAMPIERI, R.; COLLADO, C.; LUCIO, P. O processo de pesquisa e os enfoques quantitativo e qualitativo: rumo a um modelo integral. In: SAMPIERI, R.; COLLADO, C.; LUCIO, P. Metodologia de pesquisa. São Paulo: McGraw- Hill. 2006. p. 3 – 21.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The works published in RDPEE are the sole responsibility of their authors. The authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-CC BY, which allows distribution, remixing, adaptation and creation from the work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
- The authors consent that their articles may be incorporated by RDPEE into indexers and databases that currently exist or may exist in the future; the owners of these databases may reproduce, transmit and distribute the texts, in whole or in part, in any form or means of electronic transmission that exists or may be developed in the future.
Qualis Capes (2017-2020)
Education: B1