INCLUSIVE EDUCATION, HUMAN RIGHTS, TEACHER FORMATION AND SCHOOL DEMOCRATIZATION
DOI:
https://doi.org/10.36311/2358-8845.2023.v10n2.p159-172Keywords:
Keywords: Inclusive Education. Human Rights. Teacher Formation. Democratization of the school.Abstract
This article analyses teacher formation, the democratization of schools and inclusive education from a human rights perspective, based on the PNEDH (UNESCO,2006), wich advocates education as a right in itself and a means of accessing other rights, considering the human demands in combating the prejudice manifested against students with disabilities. The analysis was developed in the light of The Critical Theory of Society regarding education, inclusion, emancipation, autonomy and the questioning of formation in a society in which violence and violation of human rights prevail, highlighting education as capable of opposing violence and its deleterious effects on the school. Finally, the possibilities of inclusive education in the reception of students with disabilities and in the affirmation of human rights in education in favor of the democratization of the school are discussed.
Keywords: Inclusive Education. Human Rights. Teacher Formation. Democratization of the school.
Downloads
References
ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. São Paulo: Paz e Terra, 2010. 190p.
ADORNO, Theodor W. Teoria da Semicultura. Educação & Sociedade, São Paulo, Brasil, ano 17, n.56, p. 388-410, 1996.
AINSCOW, Mel. Tornar a educação inclusiva: como esta tarefa deve ser conceituada? In: FÁVERO, O.; FERREIRA, W.; IRELAND, T. e BARREIROS, D. (coord.). Tornar a educação inclusiva. Brasília, UNESCO, ANPEd, 2009, p.11-23.
AINSCOW, Mel. Educação para todos: torná-la uma realidade. In: Caminhos para as escolas inclusivas. Lisboa, Instituto de Inovação Educacional, 2008, p.11-28
BRASIL. Decreto nº 7.611 de 17 de novembro de 2011. Dispõe sobre a Educação Especial, o Atendimento Educacional Especializado e dá outras providências. Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos, Brasília, DF, 2011. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2011/Decreto/D7611.htm
Acesso em: 28 fev.2023.
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. Secretaria de Educação Especial, Ministério da Educação, Brasília, DF, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/politica.pdf Acesso em: 15 fev.2023.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm Acesso em: 30 mar.2023
BOBBIO, Norberto. A era dos direitos. Rio de Janeiro: Campus, Elsevier, 2004. 212p.
COSTA, Valdelúcia A. da. La formación, la Inclusión y la Educación en Derechos Humanos en Brasil: retos y perspectivas. In: COSTA, V. A. da. & VARGAS SEGURA, R. (coords). Educación en Derechos Humanos: formación e inclusión en Brasil y México. Niterói, Ciudad de México: Intertexto x CAPES, 2018, p.57-74.
COSTA, Valdelúcia A. da. & LEME, Erika S. Educación Inclusiva en Brasil: aspectos políticos, sociales y humanos. In: COSTA, V. A. da., VARGAS SEGURA, R. (coords.). Educación Inclusiva en América Latina: políticas, investigaciones y experiencias. Niterói, Ciudad de México, D.F., Intertexto x CAPES x CAPUB, 2016, p.23-47
COSTA, Valdelúcia A. da. Possibilidades da formação e da pesquisa à Educação Inclusiva. In: COSTA, V. A. da. (org.). Formação e Pesquisa: articulação na Educação Inclusiva. Niterói: Intertexto Editora x CAPES, 2015, p.17-31.
COSTA, Valdelúcia A. da. & LEME, Erika S. Tecnologias na Educação: desafios à formação e à práxis. Revista Iberoamericana de Educación (Impresa), Centro de Altos Estudios Universitarios de la Organización de Estados Iberoamericanos (CAEU/OEI), v. 65, p. 135-148, 2014.
COSTA, Valdelúcia A. da. Experiência pela Educação – Para quê? Formação e inclusão na perspectiva da Teoria Crítica. Revista Educação Especial, Santa Maria, Brasil, v. 26, n.46, p. 245-260, maio/ago.2013. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/8029/pdf Acesso em: 05 mar. 2023.
COSTA, Valdelúcia A. da. Formação de professores e Educação Inclusiva. In: CARVALHO, M. B. W. B. de; COSTA, V. A. da; MIRANDA, T. G. (orgs.). Educação Básica, Educação Superior e Inclusão Escolar: pesquisas, experiências e reflexões. Niterói: Intertexto Editora x CAPES, 2012, p.23-34.
COSTA, Valdelúcia A. da. Educação Inclusiva – Para quê? Experiências na Escola Pública. In: SILVA, M. G. da. & CARVALHO, M. B. W. B. de. (orgs.). Faces da Inclusão. São Luís: EDUFMA, 2010a, p. 121-144
COSTA, Valdelúcia A. da. Políticas Públicas en Educación. In: CÚPICH, Z. J.; LÓPEZ, S. L. V.; CÓRDOVA, J. de los S. L. (coords.). Sujeto, Educación Especial e Integración. Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Estudios Superiores Iztacala, Ciudad de México, D.F., 2010b, p.525-540.
CROCHÍK, José L. Educação para a resistência contra a barbárie. Revista Educação. Coleção Especial: Biblioteca do Professor, Adorno pensa a Educação, São Paulo: Editorial Segmento, ano 2, n.10, p.16-25, 2009.
HORKHEIMER, Max & ADORNO, Theodor. W. Dialética do Esclarecimento: Fragmentos Filosóficos. Rio de Janeiro, Jorge Zahar Editor, 1985. 254p.
ONU. Declaração Universal dos Direitos Humanos. Organização das Nações Unidas. Brasília, D.F., 1948. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000139423 Acesso em: 29 mar.2023.
UNESCO. Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos, PNEDH. Comitê Nacional de Educação em Direitos Humanos. Brasília: Secretaria Especial dos Direitos Humanos, Ministério da Educação, Ministério da Justiça, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/2191-plano-nacional-pdf/file Acesso em: 27 mar. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The works published in RDPEE are the sole responsibility of their authors. The authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-CC BY, which allows distribution, remixing, adaptation and creation from the work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
- The authors consent that their articles may be incorporated by RDPEE into indexers and databases that currently exist or may exist in the future; the owners of these databases may reproduce, transmit and distribute the texts, in whole or in part, in any form or means of electronic transmission that exists or may be developed in the future.
Qualis Capes (2017-2020)
Education: B1