INCLUSIVE EDUCATION, HUMAN RIGHTS, TEACHER FORMATION AND SCHOOL DEMOCRATIZATION

Authors

  • Valdelúcia Alves da COSTA Universidade Federal Fluminense - UFF

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2023.v10n2.p159-172

Keywords:

Keywords: Inclusive Education. Human Rights. Teacher Formation. Democratization of the school.

Abstract

This article analyses teacher formation, the democratization of schools and inclusive education from a human rights perspective, based on the PNEDH (UNESCO,2006), wich advocates education as a right in itself and a means of accessing other rights, considering the human demands in combating the prejudice manifested against students with disabilities. The analysis was developed in the light of The Critical Theory of Society regarding education, inclusion, emancipation, autonomy and the questioning of formation in a society in which violence and violation of human rights prevail, highlighting education as capable of opposing violence and its deleterious effects on the school. Finally, the possibilities of inclusive education in the reception of students with disabilities and in the affirmation of human rights in education in favor of the democratization of the school are discussed.

Keywords: Inclusive Education. Human Rights. Teacher Formation. Democratization of the school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Valdelúcia Alves da COSTA, Universidade Federal Fluminense - UFF

    Professora Titular da Universidade Federal Fluminense, Faculdade de Educação, atuante no curso de Pedagogia e Programa de Pós-graduação em Educação. Coordenadora do Grupo de Pesquisa (CNPq): ‘Políticas em Educação: Formação, Cultura e Inclusão’. Coordenadora do Projeto de Pesquisa (CNPq) ‘Políticas Públicas de Educação Inclusiva: práticas pedagógicas frente à inclusão e à violência na escola pública”. Coordenadora do Observatório de Educação: violência, inclusão e direitos humanos. Doutora em História e Filosofia da Educação (PUC-SP). Pós-doutorado em Educação em Direitos Humanos, Diversidade e Cidadania (UFPE). Mestrado em Educação Especial (UERJ). Autora de livros, capítulos de livros e artigos sobre a área pesquisada.

     

References

ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. São Paulo: Paz e Terra, 2010. 190p.

ADORNO, Theodor W. Teoria da Semicultura. Educação & Sociedade, São Paulo, Brasil, ano 17, n.56, p. 388-410, 1996.

AINSCOW, Mel. Tornar a educação inclusiva: como esta tarefa deve ser conceituada? In: FÁVERO, O.; FERREIRA, W.; IRELAND, T. e BARREIROS, D. (coord.). Tornar a educação inclusiva. Brasília, UNESCO, ANPEd, 2009, p.11-23.

AINSCOW, Mel. Educação para todos: torná-la uma realidade. In: Caminhos para as escolas inclusivas. Lisboa, Instituto de Inovação Educacional, 2008, p.11-28

BRASIL. Decreto nº 7.611 de 17 de novembro de 2011. Dispõe sobre a Educação Especial, o Atendimento Educacional Especializado e dá outras providências. Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos, Brasília, DF, 2011. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2011/Decreto/D7611.htm

Acesso em: 28 fev.2023.

BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. Secretaria de Educação Especial, Ministério da Educação, Brasília, DF, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/politica.pdf Acesso em: 15 fev.2023.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm Acesso em: 30 mar.2023

BOBBIO, Norberto. A era dos direitos. Rio de Janeiro: Campus, Elsevier, 2004. 212p.

COSTA, Valdelúcia A. da. La formación, la Inclusión y la Educación en Derechos Humanos en Brasil: retos y perspectivas. In: COSTA, V. A. da. & VARGAS SEGURA, R. (coords). Educación en Derechos Humanos: formación e inclusión en Brasil y México. Niterói, Ciudad de México: Intertexto x CAPES, 2018, p.57-74.

COSTA, Valdelúcia A. da. & LEME, Erika S. Educación Inclusiva en Brasil: aspectos políticos, sociales y humanos. In: COSTA, V. A. da., VARGAS SEGURA, R. (coords.). Educación Inclusiva en América Latina: políticas, investigaciones y experiencias. Niterói, Ciudad de México, D.F., Intertexto x CAPES x CAPUB, 2016, p.23-47

COSTA, Valdelúcia A. da. Possibilidades da formação e da pesquisa à Educação Inclusiva. In: COSTA, V. A. da. (org.). Formação e Pesquisa: articulação na Educação Inclusiva. Niterói: Intertexto Editora x CAPES, 2015, p.17-31.

COSTA, Valdelúcia A. da. & LEME, Erika S. Tecnologias na Educação: desafios à formação e à práxis. Revista Iberoamericana de Educación (Impresa), Centro de Altos Estudios Universitarios de la Organización de Estados Iberoamericanos (CAEU/OEI), v. 65, p. 135-148, 2014.

COSTA, Valdelúcia A. da. Experiência pela Educação – Para quê? Formação e inclusão na perspectiva da Teoria Crítica. Revista Educação Especial, Santa Maria, Brasil, v. 26, n.46, p. 245-260, maio/ago.2013. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/8029/pdf Acesso em: 05 mar. 2023.

COSTA, Valdelúcia A. da. Formação de professores e Educação Inclusiva. In: CARVALHO, M. B. W. B. de; COSTA, V. A. da; MIRANDA, T. G. (orgs.). Educação Básica, Educação Superior e Inclusão Escolar: pesquisas, experiências e reflexões. Niterói: Intertexto Editora x CAPES, 2012, p.23-34.

COSTA, Valdelúcia A. da. Educação Inclusiva – Para quê? Experiências na Escola Pública. In: SILVA, M. G. da. & CARVALHO, M. B. W. B. de. (orgs.). Faces da Inclusão. São Luís: EDUFMA, 2010a, p. 121-144

COSTA, Valdelúcia A. da. Políticas Públicas en Educación. In: CÚPICH, Z. J.; LÓPEZ, S. L. V.; CÓRDOVA, J. de los S. L. (coords.). Sujeto, Educación Especial e Integración. Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Estudios Superiores Iztacala, Ciudad de México, D.F., 2010b, p.525-540.

CROCHÍK, José L. Educação para a resistência contra a barbárie. Revista Educação. Coleção Especial: Biblioteca do Professor, Adorno pensa a Educação, São Paulo: Editorial Segmento, ano 2, n.10, p.16-25, 2009.

HORKHEIMER, Max & ADORNO, Theodor. W. Dialética do Esclarecimento: Fragmentos Filosóficos. Rio de Janeiro, Jorge Zahar Editor, 1985. 254p.

ONU. Declaração Universal dos Direitos Humanos. Organização das Nações Unidas. Brasília, D.F., 1948. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000139423 Acesso em: 29 mar.2023.

UNESCO. Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos, PNEDH. Comitê Nacional de Educação em Direitos Humanos. Brasília: Secretaria Especial dos Direitos Humanos, Ministério da Educação, Ministério da Justiça, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/2191-plano-nacional-pdf/file Acesso em: 27 mar. 2023.

Published

2023-11-24

Issue

Section

Dossiê Direitos Humanos, Inclusão e Educação Especial

How to Cite

ALVES DA COSTA, Valdelúcia. INCLUSIVE EDUCATION, HUMAN RIGHTS, TEACHER FORMATION AND SCHOOL DEMOCRATIZATION. Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial, Marília, SP, v. 10, n. 2, p. 159–172, 2023. DOI: 10.36311/2358-8845.2023.v10n2.p159-172. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14548.. Acesso em: 22 nov. 2024.