THE BRAILLE TEXTBOOK AND THE ADAPTATION PROCESS

AN ASSISTIVE TECHNOLOGY FOR THE CLASSROOM

Authors

  • Alessandra Aparecida VISSOSSI Instituto Benjamin Constant - IBC
  • Hylea de Camargo Vale Fernandes LIMA Instituto Benjamin Constant - IBC

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2024.v11n1.e0240002

Keywords:

Visual impairment, Accessible Textbook, Assistive Technology, Adaptation

Abstract

This article aims to present an activity involving graphics adapted for the Braille System, an essencial Assistive Technology resource in the area of ​​visual impairment, in order to promote accessibility and autonomy for blind students inserted in the context of inclusive regular education. However, we discuss the need for a whole preparation so that there is full development of the reading and writing process in Braille, starting in early education. We found graphics present throughout school life and in various disciplines, so we chose to present how we can make them accessible to the blind person. To carry out the process of producing accessible books, we take into account how necessary it is to know the normative documents for the production of texts in Braille, knowledge of the Braille Fácil program and, for more advanced grades, to have mastery over some area of ​​knowledge. In this article, we present the entire sequence of the accessible materials process: adaptation, transcription, revision and printing of braille characters, showing the complexity of producing these materials and their importance in the school life of the blind person. Therefore, accessible textbooks become one of the main resources of Assistive Technology in the inclusive classroom, as they allow the visually impaired person to have access to content and transform it into knowledge.

Author Biographies

  • Alessandra Aparecida VISSOSSI, Instituto Benjamin Constant - IBC

    Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (2004), especialização em Educação Especial, Neurociência e Psicopedagogia. Mestre em Ensino na Temática da Deficiência Visual, pelo Instituto Benjamin Constant. Atualmente é professora na Secretaria de Educação do Estado do Paraná, atuando como técnica representante do Centro de Apoio Pedagógico à Pessoa com Deficiência Visual - CAP Maringá. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Avaliação da Aprendizagem e na Educação Especial no ensino de Deficientes Visuais e Deficientes Intelectuais, assim com Transtornos Funcionais Específicos

  • Hylea de Camargo Vale Fernandes LIMA, Instituto Benjamin Constant - IBC

    Professora de Língua Portuguesa do Ensino Básico Técnico e Tecnológico (EBTT) do Instituto Benjamin Constant (IBC) - Centro de referência nacional na área da deficiência visual, com graduação em Letras - Português/Inglês pela Faculdade Educacional da Região dos Lagos (Ferlagos); mestrado em Língua Portuguesa pela Universidade do estado do Rio de Janeiro (Uerj), doutorado em Letras pela Universidade Federal Fluminense (UFF) e realização de estágio de pós-doutoramento em Estudos de Linguagem na Universidade Federal Fluminense (UFF). Atua na Divisão de Imprensa Braille (DIB/IBC), na produção de materiais especializados: livros didáticos e paradidáticos em braille e no formato ampliado; uma das autoras da história em quadrinhos Superbraille, impressa em braille e ampliada, atuando também na coordenação de adaptação. É membro da Comissão Editorial das Revistas em Braille (DIB/IBC); membro da Comissão Editorial da Divisão de Pós-Graduação e Pesquisa do Departamento de Pós-Graduação Pesquisa e Extensão (DPPE/IBC), líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Adaptação (Gepa).e membro do Programa de Pós-Graduação em Ensino na Temática da Deficiência Visual (PPGEDV-IBC). Desenvolve pesquisas na área dos Estudos de Linguagem e da Educação Especial, com ênfase nos seguintes temas: cognição, adaptação de textos para o Sistema Braille, Tecnologia da Informação e Comunicação (TIC) e Tecnologia Assistiva (TA).

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Published

2024-02-22