THE BRAILLE TEXTBOOK AND THE ADAPTATION PROCESS
AN ASSISTIVE TECHNOLOGY FOR THE CLASSROOM
DOI:
https://doi.org/10.36311/2358-8845.2024.v11n1.e0240002Keywords:
Visual impairment, Accessible Textbook, Assistive Technology, AdaptationAbstract
This article aims to present an activity involving graphics adapted for the Braille System, an essencial Assistive Technology resource in the area of visual impairment, in order to promote accessibility and autonomy for blind students inserted in the context of inclusive regular education. However, we discuss the need for a whole preparation so that there is full development of the reading and writing process in Braille, starting in early education. We found graphics present throughout school life and in various disciplines, so we chose to present how we can make them accessible to the blind person. To carry out the process of producing accessible books, we take into account how necessary it is to know the normative documents for the production of texts in Braille, knowledge of the Braille Fácil program and, for more advanced grades, to have mastery over some area of knowledge. In this article, we present the entire sequence of the accessible materials process: adaptation, transcription, revision and printing of braille characters, showing the complexity of producing these materials and their importance in the school life of the blind person. Therefore, accessible textbooks become one of the main resources of Assistive Technology in the inclusive classroom, as they allow the visually impaired person to have access to content and transform it into knowledge.
Downloads
References
ALMEIDA, Maria da Glória de Souza. Ver além do visível: a imagem fora dos olhos. 2017. Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Literatura, Cultura e Contemporaneidade do Departamento de Letras do Centro de Teologia e Ciências Humanas da PUC-Rio. Rio de Janeiro, 2017.
ALMEIDA, Maria da Glória de Souza. Apostila alfabetização através do Sistema Braille. Instituto Benjamin Constant. Rio de Janeiro, 2019.
ALMEIDA, Maria da Glória de Souza. Apresentação. Benjamin Constant. Instituto Benjamin Constant/MEC. Divisão de Pesquisa, Documentação e Informação. Rio de Janeiro: 2016, Ano 22, Edição Especial.
BARBOSA, Paula Marcia. Multigráfico: recurso didático para o processo de ensino e aprendizagem de gráficos na área da deficiência visual. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Ensino na Temática da Deficiência Visual. Instituto Benjamin Constant. Rio de Janeiro, 2022.
BELARMINO, J. A valorização do braille na educação. In: SEMINÁRIO DE
BIBLIOTECAS BRAILLE, 2001, Natal. Anais… Natal: Senabraille, 2001. Disponível em: <http://intervox.nce.ufrj.br/~joana/textos/tecni11.html>. Acesso em: 12 jan. 2023.
BERSCH, R. Recursos Pedagógicos Acessíveis, Tecnologia Assistiva (TA) e Processo de Avaliação nas escolas. Assistiva: Tecnologia e Educação. Porto Alegre, 2013. Disponível em: http://www.assistiva.com.br/Recursos_Ped_Acessiveis_Avaliacao_ABR2013.pdf. Acesso em 04. mar. 2021.
BRASIL. Lei nº. 10.753, de 30 de outubro de 2003. Institui a Política Nacional do Livro. Diário Oficial da União. Brasília, 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.753.htm Acesso em: 06 nov. 2021.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 06 abr. 2022.
BRASIL. Lei nº 9.610/98, de 19 de fevereiro de 1998. Lei de direitos autorais. Diário Oficial da União. Brasília, 1998. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9610.htm Acesso em: 06 nov. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Código Matemático Unificado para a Língua Portuguesa /elaboração : Cerqueira, Jonir Bechara... [et aI.]. - Brasília : Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial, 2006.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Grafia Braille para a Língua Portuguesa / Elaboração: DOS SANTOS, Fernanda Christina; DE OLIVEIRA, Regina Fátima Caldeira – Brasília-DF, 2018, 3ª edição. 95p.
BRASIL. Ministério da Educação. Normas Técnicas para a Produção de Textos em Braille / elaboração: DOS SANTOS, Fernanda Christina; OLIVEIRA, Regina Fátima Caldeira de – Brasília-DF, 2018, 3ª edição. 120p
FERRARI, Vieira Lilian. A Linguística Cognitiva e o realismo corporificado: Implicações filosóficas e psicológicas. Veredas, revista de estudos linguísticos. Juíz de Fora, v. 5, n 2, p. 23 a 29.Julho/Dezembro 2003.
GABRIEL, Rosangela et al. A aprendizagem da leitura e suas implicações sobre a memória e a cognição. Ilha do Desterro v. 69, nº1, p. 061-078, Florianópolis, jan/abr 2016.
GIOVANI JÚNIOR, José Ruy. A conquista da Matemática. 7º ano, ensino fundamental, anos finais. 4. ed. São Paulo: FTD, 2018.
GOMBERT, Jean Émile. Metalinguagem e aquisição da linguagem escrita: contribuições da pesquisa para a prática da alfabetização. In: HODGES, Luciana Dantas. Teoria e Prática da Educação; Vol 15, Nº 3. 2012.
GRUPO DE ENSINO E PESQUISA EM ADAPTAÇÃO. Manual de adaptação de textos para o Sistema Braille / GEPA. – Rio de Janeiro: Instituto Benjamin Constant, 2019.
NOBRE, Alena Pimentel. Processos cognitivos, metacognitivos e metalinguísticos na aquisição da leitura e escrita. Revista Teoria e Prática da Educação. V. 15, n. 3, p. 07-21, setembro/dezembro 2012.
KOLINSKY, Régine; MORAIS, José; COHEN, Laurent; DEHAENE, Stanislas. As bases neurais da aprendizagem da leitura. ReVEL. vol. 17, n. 33, 2019. Tradução de Cassiano Ricardo Haag.
RODRIGUES, Maria Rita Campello. Estimulação precoce A contribuição da psicomotricidade na intervenção fisioterápica como prevenção de atrasos motores na criança cega congênita nos dois primeiros anos de vida. Benjamin Constant. Rio de Janeiro: 2002, N. 21. Disponível em: http://revista.ibc.gov.br/index.php/BC/article/view/568 Acesso em 20/02/2023.
SANTOS, Miralva Jesus dos. A escolarização do aluno com deficiência visual e sua experiência educacional. 2007. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/10613. Acesso em 20/02/2023.
SILVA, André Ribeiro et al. Educação Precoce: Uma revisão integrativa de literatura. Pensar a Prática, v. 20, n. 4, 2017. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/44215/pdf Acesso em: 09/01/2023.
SOUZA, Joana Belarmino. O que vê a cegueira? a escrita Braille e sua natureza semiótica. João Pessoa: Editora UFPB, 2015.
VIGINHESKI, L. V. M. et al. O Sistema Braille e o ensino da Matemática para pessoas cegas. Ciênc. Educ., Bauru, v. 20, n. 4, p. 903-916, 2014.
WEIDI, Olivia von der. O corpo estendido de cegos: cognição, ambiente, acoplamentos. Sociologia e antropologia. Rio de Janeiro. V. 05. 03: 935 - 960. Dezembro de 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The works published in RDPEE are the sole responsibility of their authors. The authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-CC BY, which allows distribution, remixing, adaptation and creation from the work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
- The authors consent that their articles may be incorporated by RDPEE into indexers and databases that currently exist or may exist in the future; the owners of these databases may reproduce, transmit and distribute the texts, in whole or in part, in any form or means of electronic transmission that exists or may be developed in the future.
Qualis Capes (2017-2020)
Education: B1