Formação docente para lecionar aos alunos público-alvo da educação especial

Authors

  • Albina CAPELETTI INSTITUTO FEDERAL DE SANTA CATARINA
  • Roberta Cajaseiras de CARVALHO INSTITUTO FEDERAL DE SANTA CATARINA

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2022.v9n1.p55-70

Keywords:

Special education. Specialized educational servisse. Teacher training.

Abstract

The search for the promotion of inclusive education in Brazilian Federal Institutes has generated debates and the realization that there is still much to be done. In this context, this research sought to identify the perception of IFSC Chapecó teachers about the necessary conditions to teach the target audience of special education students. For this, it was based on a bibliographical and field research, characterizing itself as a case study. The empirical part of the investigation applied an online questionnaire to a sample of 21 teachers, with open and closed questions arranged through an online form. Among the results obtained, it is highlighted that almost half of the interviewees do not feel safe and able to organize activities for the target audience of special education students, and that more than half of the teachers feel partially prepared to work with these students. The data indicate that between the institutional intentions of inclusion and its realization, there is still a long way to go.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Albina CAPELETTI, INSTITUTO FEDERAL DE SANTA CATARINA

    Especialista em Teorias e Metodologias da Educação Básica e Profissional (IFSC), Bacharel em Administração (UNOESC), Licenciada em Pedagogia (FAEL). Prefeitura Municipal de Tapejara (RS).

  • Roberta Cajaseiras de CARVALHO, INSTITUTO FEDERAL DE SANTA CATARINA

    Doutora em Educação (UPF), Mestre em Turismo (UCS) e Bacharel em Turismo (UFPE). Professora do EBTT do IFSC câmpus Chapecó.

References

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da pessoa com deficiência). Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm Acesso em: 18 ago. 2021.

DIAS, Kátia Arruda. MASCARENHAS, Edicléa Fernandes. O estado da arte sobre a inclusão nos institutos federais: dialogando sobre ações inclusivas na rede. Braz. J. of Develop.,Curitiba, v.6, n.6,p. 39618-39632 jun.2020. DOI: 10.34117/bjdv6n6-488. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/12034/10056. Acesso em: 20 jun. 2021.

FONTES, Rejane de Souza. Ensino colaborativo: uma proposta de educação inclusiva. Araraquara, SP: Junqueira&Marin, 2009.

GIL. Marta (coord). Educação inclusiva: o que o professor tem a ver com isso? São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo: Ashoka Brasil, 2005.

IFSC. PDI 2020 – 2024. Florianópolis: IFSC, 2020. Disponível em: https://www.ifsc.edu.br/pdi-2020-2024. Acesso em: 18 ago. 2021.

MEDEIROS, Tatiane Cimara dos Santos. PASSOS, Daniela Oliveira Ramos dos. Inclusão de estudantes público-alvo da educação especial nos institutos federais brasileiros: revisão bibliográfica. Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial, v. 6, n. 1, p. 183-196, Jan.-Jun., 2019. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/9165 Acesso em: 18 ago. 2021.

MENDES. Katiuscia Aparecida Moreira de Oliveira. Educação Especial Inclusiva nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia Brasileiros. 165 f. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Goiás, Faculdade de Educação (FE), Programa de Pós-Graduação em Educação, Goiânia, 2017.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Secretaria de Educação Especial. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/secretaria-de-educacao-especial-sp-598129159#:~:text=A%20partir%20da%20nova%20pol%C3%ADtica,e%20com%20altas%20habilidades%2Fsuperdota%C3%A7%C3%A3o. Acesso em: 09 set. 2021.

RFEPCT. Conheça as características das instituições que compõem a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica e a lista de suas unidades. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/rede-federal-inicial/instituicoes#:~:text=Rio%20de%20Janeiro.-,Escolas%20t%C3%A9cnicas%20vinculadas,suas%20respectivas%20%C3%A1reas%20de%20atua%C3%A7%C3%A3o. Acesso em setembro de 2020.

SILVA, Fernanda Souza da. Educação Profissional e a Inclusão de Pessoas com Deficiência: um mapeamento sistemático. 19 f. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica. Vol. 1 (2020). Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/8199/pdf; Acesso em: 05 nov. 2020.

SOUTO, Maricélia Tomáz. Educação Inclusiva no Brasil Contexto Histórico e Contemporaneidade. Universidade Estadual da Paraíba – UEPB. 2014. Disponível em; https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/cintedi/2014/Modalidade_1datahora_02_11_2014_11_59_38_idinscrito_2760_f994a51772b4083feab5493db26f4461.pdf. Acesso em: jan. 2020.

Published

2022-09-16

How to Cite

CAPELETTI, Albina; CARVALHO, Roberta Cajaseiras de. Formação docente para lecionar aos alunos público-alvo da educação especial. Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial, Marília, SP, v. 9, n. 1, p. 55–70, 2022. DOI: 10.36311/2358-8845.2022.v9n1.p55-70. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/12911.. Acesso em: 22 nov. 2024.