The experience of specialized educational service in the context of the Federal Education Institute

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2021.v8n1.p113-128

Keywords:

Special Education, Attendance in Common Room, Technical education

Abstract

The experience report presented here deals with the context of the special educator and the Núcleo de Apoio as Necessidades Educacionais Especificas (NAPNE) in a lightning bolt of the Federal Institute of São Paulo in the countryside. The objective of this article is to share positive experiences of an action with assumptions of coeducation or collaborative teaching and to point out challenges experienced in the institution regarding the schooling of the Public-Target Student of Special Education (PAEE) of the Technological Professional Network. The present text shares practices of curricular accessibility, brings for discussion the importance of the special educator in the context of the NAPNE and the forecast of the Specialized Educational Assistance. It was realized that the construction of accessibility for the student is based on a joint construction of different professionals and with the student himself, that the actions carried out by the special educator were focused on the work developed in the context of common room and not in the contract, with possibilities of work based on collaborative teaching. The report brings the beginning of this path, as Specialized Educational Care is a recent practice in this context, leaving as a suggestion the importance of studies on the performance of these professionals and greater socialization of the work performed. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Aline Cristina de Souza, Instituto Federal de São Paulo

    Licenciada em Educação Especial e em Pedagogia. Mestra em Educação Especial e Doutoranda em Educação. Professora substituta no IFSP no ano de 2020

  • Carla Ariela Rios Vilaronga, Instituto Federal de São Paulo

    Pedagoga, Mestra em Educação pela Unesp e Doutora em Educação Especial pela UFSCar e docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo – Câmpus São Carlos

  • Aline Raquel Franceschini, Instituto Federal de São Paulo

    Mestre em Linguística Aplicada pela UFSCar e docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo – Câmpus São Carlos

References

BRASIL. Decreto n° 10.502/20. Brasília: Poder Executivo, 2020. Disponível em: <https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/decreto-n-10.502-de-30-de-setembro-de-2020-280529948>. Acesso em 07 out. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília: MEC, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 13.146, de 06 de julho de 2015. Altera a Lei 12.711/2012 que institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília: MEC, 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 13.409, de 28 de dezembro de 2016. Altera a Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012, para dispor sobre a reserva de vagas para pessoas com deficiências nos cursos técnico de nível médio e superior das instituições federais de ensino, 2016. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/lei/l13409.htm>. Acesso em 04 out. 2021

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria Ministerial nº 555, de 05 de junho de 2007 Institui a Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC, 2008.

DAVID, Lilian; CAPELLINI, Vera Lúcia Messias Fialho. O ensino colaborativo como facilitador da inclusão da criança com deficiência na educação infantil. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente-SP, v. 25, n. 2, p. 189-209, maio/ago. 2014.

GUIMARÃES, Luciana Carlena Correia Velasco. A atuação do professor de educação especial nos institutos federais. 2021. 130f. Dissertação [Mestrado em Educação Especial] Programa de Pós-Graduação em Educação Especial. Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2021.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE SÃO PAULO. Instrução Normativa PRE 001, de 20 de março de 2017. Estabelece orientações para identificação e acompanhamento pelo NAPNE, dos estudantes com necessidades específicas. São Paulo: IFSP, 2017

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE SÃO PAULO. Plano de desenvolvimento institucional 2019-2023. São Paulo: IFSP, 2019.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE SÃO PAULO. Portaria Normativa Ret IFSP nº 8, de 28 de junho de 2021. Dispõe sobre o Regulamento do Núcleo de Apoio às Pessoas com Necessidades Educacionais Específicas (NAPNE) e Revoga a Resolução nº 137 de 04 de novembro de 2014. São Paulo: IFSP, 2021.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE SÃO PAULO. Resolução 137, de 4 de novembro de 2014. Aprova o Regulamento do Núcleo de Apoio às Pessoas com Necessidades Educacionais Específicas – NAPNE. São Paulo: IFSP, 2014.

LIMA, André Henrique de; CABRAL, Leonardo Santos Amâncio. Gestão democrática na educação superior para a diferenciação e acessibilidade curricular. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. esp2, p. 1104–1117, 2020.

MAHL, Eliane; OLIVEIRA, Patrícia; ZUTIÃO, Patrícia. Estratégias utilizadas por três professoras de Atendimento Educacional Especializado (AEE) do IF Baiano: relatando experiências. R. Transmutare, Curitiba, v. 5, e2012981, p. 1-19, 2020.

MENDES, Enicéia Gonçalves, VILARONGA, Carla Ariela Rios; ZERBATO, Ana Paula. Ensino colaborativo como apoio à inclusão escolar: unindo esforços entre educação comum e especial. (pp.68- 88). São Carlos: UFSCar, 2014.

ROCHA, Luis Renato Martins da, et al. Análise das sustentações orais da ação direta de inconstitucionalidade da PNEE-2020. Práxis Educacional, [S. l.], v. 17, n. 46, p. 1-22, 2021.

SONZA, Andréa Poletto; VILARONGA, Carla Ariela Rios; MENDES, Enicéia Gonçalves. Os Napnes e o Planejamento Educacional Individualizado nos Institutos Federais de Educação. Revista Educação Especial, v.33, 2020.

VARGAS, Suzana Lima. Diagnóstico de inteligência limítrofe: o papel da escrita na desmistificação de rótulos. 2003. 209f. Tese [Doutorado em Linguística Aplicada] Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada. Instituto de Estudos da Linguagem. Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2003.

ZERBATO, Ana Paula; MENDES, Enicéia Gonçalves, Desenho Universal para a aprendizagem como estratégia de inclusão escolar. Educação Unisinos v. 22, n. 2, 147‐155, abril‐junho, 2018.

ZERBATO, Ana Paula; OLIVEIRA, Sara Pereira dos Santos. O atendimento educacional especializado no Instituto Federal Baiano: concepções iniciais da experiência no Campus Urucuca. In: 8º Congresso Brasileiro de Educação Especial – CBEE, 2018. Anais...

ZERBATO, Ana Paula; VILARONGA, Carla Ariela Rios; SANTOS, Jéssica Rodrigues. Atendimento Educacional Especializado nos Institutos Federais: reflexões sobre a atuação do professor de educação especial. Revista Brasileira De Educação Especial, v.27, e0196, p.319-336, 2021.

Published

2021-07-10

How to Cite

SOUZA, Aline Cristina de; VILARONGA, Carla Ariela Rios; FRANCESCHINI, Aline Raquel. The experience of specialized educational service in the context of the Federal Education Institute. Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial, Marília, SP, v. 8, n. 1, p. 113–128, 2021. DOI: 10.36311/2358-8845.2021.v8n1.p113-128. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/10785.. Acesso em: 22 nov. 2024.