Teaching sociology in question

a history of sociology in basic education and a question of ethnic-racial discussions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/1982-8004.2019.v12esp.09.p73

Keywords:

Sociology Teaching, Strangement, Denaturalization, Ethnic-racial conflicts

Abstract

The present article proposes to expose reflections obtained as a result of bibliographical research seeking to think about the relevance of Sociology Teaching as an instrument of education and reduction of discrimination and ethnic-racial violence at the school. Starting from a succinct recovery of the history of Sociology Teaching in Basic Education, it is proposed a reflection on its instability in the curriculum and its short time of existence - from 2008 - in order to promote the production of instruments and teaching methodologies that contribute to the formation of the teacher and the strengthening of Sociology as a school discipline. Through an analysis of the conceptions on Teaching Sociology evoked in the National Curricular Guidelines (2006) that point to the work with the concepts of Estrangement and Denaturalization as a methodological principle, we try to think the ethnic-racial question as of essential importance, proposing the strengthening of Sociology as an educational resource to combat Racism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Daniely Nascimento Marreira Dantas, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

    É professora da SEE/SP, graduada em Ciências Sociais pela Universidade Estadual Paulista UNESP, aluna do programa de pós-graduação PROFSOCIO. Este trabalho foi submetido ao Seminário Discente do Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais da UNESP/Marília: “Os desafios e limites das ciências sociais na atual conjuntura”.

  • Wilian Marques Dias, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

    Graduado em Ciências Sociais pela Universidade Estadual Paulista UNESP, aluno do programa de pós-graduação PROFSOCIO. Este trabalho foi submetido ao Seminário Discente do Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais da UNESP/Marília: “Os desafios e limites das ciências sociais na atual conjuntura”.

References

BRASIL. Câmara dos Deputados (2008) - Disponível em: <http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2008/lei-11684-2-junho-2008-575857-publicacaooriginal-99168-pl.html> Acesso em: 20/07/2018 às 13:30.

Secretaria de Educação Básica. Ministério da Educação. Orientações Curriculares para o Ensino Médio – Ciências Humanas e suas tecnologias. Brasília, 2006.

Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-raciais e para o Ensino de História e Cultura Africana e Afro Brasileira. Brasília: MEC, 2004.

BRASIL. Ministério da Educação. Orientações e Ações para a Educação das Relações Étnico-Raciais. Brasília: SECAD, 2006.

Resolução Nº 1, de 17 de junho de 2004. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/ arquivos/pdf/res012004.pdf. > Acesso em 20 de jan de 2019.

Relatório do Comitê Nacional para a Preparação da Participação Brasileira na III Conferência Mundial das Nações Unidas Contra o Racismo, Discriminação Racial, Xenofobia e Intolerância Correlata. Brasília, 2001. Disponível em http:/www.dhnet.org.br/direitos/sos/discrim/relatorio.htm. Acesso em 20 jan. 2019

COSTA, S. Paradoxos do Pensamento Anti-Racista Brasileiro no começo do século XX. In: Teoria e pesquisa. Jan/Jun 2003. São Carlos, UFSCAR. Disponível em:<http://www.teoriaepesquisa.ufscar.br/index.php/tp/article/viewFile/58/48.>Acesso em: 10 ago. 2017

DAYRELL, J. B. A escola “faz” as juventudes? Reflexões em torno da socialização Juvenil. Educ. Soc.,Campinas, vol. 28, n. 100 - Especial, p. 1105-1128, out. 2007.

DIAS, Lucimar Rosa. Quantos passos já foram dados? A questão de raça nas leis educacionais – da LDB de 1961 à Lei 10.639 de 2003. In: ROMÃO, J. (Org.). História da educação dos negros e outrashistórias. Brasília/DF: Ministério da Educação, 2005.

FLORÊNCIO, M. A. de L. A Sociologia no Ensino Médio: O percurso histórico nos Brasil e em Alagoas. Sociedade Brasileira de Sociologia (SBS), 2009.

Published

2019-12-20

Issue

Section

Encarte Especial

How to Cite

DANTAS, Daniely Nascimento Marreira; DIAS, Wilian Marques. Teaching sociology in question: a history of sociology in basic education and a question of ethnic-racial discussions. Revista Aurora, Marília, SP, v. 12, n. 3, p. 73–88, 2019. DOI: 10.36311/1982-8004.2019.v12esp.09.p73. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/aurora/article/view/9769.. Acesso em: 21 nov. 2024.