Teaching sociology in question
a history of sociology in basic education and a question of ethnic-racial discussions
DOI:
https://doi.org/10.36311/1982-8004.2019.v12esp.09.p73Keywords:
Sociology Teaching, Strangement, Denaturalization, Ethnic-racial conflictsAbstract
The present article proposes to expose reflections obtained as a result of bibliographical research seeking to think about the relevance of Sociology Teaching as an instrument of education and reduction of discrimination and ethnic-racial violence at the school. Starting from a succinct recovery of the history of Sociology Teaching in Basic Education, it is proposed a reflection on its instability in the curriculum and its short time of existence - from 2008 - in order to promote the production of instruments and teaching methodologies that contribute to the formation of the teacher and the strengthening of Sociology as a school discipline. Through an analysis of the conceptions on Teaching Sociology evoked in the National Curricular Guidelines (2006) that point to the work with the concepts of Estrangement and Denaturalization as a methodological principle, we try to think the ethnic-racial question as of essential importance, proposing the strengthening of Sociology as an educational resource to combat Racism.
Downloads
References
BRASIL. Câmara dos Deputados (2008) - Disponível em: <http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2008/lei-11684-2-junho-2008-575857-publicacaooriginal-99168-pl.html> Acesso em: 20/07/2018 às 13:30.
Secretaria de Educação Básica. Ministério da Educação. Orientações Curriculares para o Ensino Médio – Ciências Humanas e suas tecnologias. Brasília, 2006.
Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-raciais e para o Ensino de História e Cultura Africana e Afro Brasileira. Brasília: MEC, 2004.
BRASIL. Ministério da Educação. Orientações e Ações para a Educação das Relações Étnico-Raciais. Brasília: SECAD, 2006.
Resolução Nº 1, de 17 de junho de 2004. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/ arquivos/pdf/res012004.pdf. > Acesso em 20 de jan de 2019.
Relatório do Comitê Nacional para a Preparação da Participação Brasileira na III Conferência Mundial das Nações Unidas Contra o Racismo, Discriminação Racial, Xenofobia e Intolerância Correlata. Brasília, 2001. Disponível em http:/www.dhnet.org.br/direitos/sos/discrim/relatorio.htm. Acesso em 20 jan. 2019
COSTA, S. Paradoxos do Pensamento Anti-Racista Brasileiro no começo do século XX. In: Teoria e pesquisa. Jan/Jun 2003. São Carlos, UFSCAR. Disponível em:<http://www.teoriaepesquisa.ufscar.br/index.php/tp/article/viewFile/58/48.>Acesso em: 10 ago. 2017
DAYRELL, J. B. A escola “faz” as juventudes? Reflexões em torno da socialização Juvenil. Educ. Soc.,Campinas, vol. 28, n. 100 - Especial, p. 1105-1128, out. 2007.
DIAS, Lucimar Rosa. Quantos passos já foram dados? A questão de raça nas leis educacionais – da LDB de 1961 à Lei 10.639 de 2003. In: ROMÃO, J. (Org.). História da educação dos negros e outrashistórias. Brasília/DF: Ministério da Educação, 2005.
FLORÊNCIO, M. A. de L. A Sociologia no Ensino Médio: O percurso histórico nos Brasil e em Alagoas. Sociedade Brasileira de Sociologia (SBS), 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Daniely Nascimento Marreira Dantas, Wilian Marques Dias
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Open Access Journal Policy
Authors retain copyright over the published article, and Revista Aurora holds the right of first publication. The Journal adopts the Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International license, which is used internationally by leading open access journals and publishers. This license allows others to remix, adapt, and build upon the published work, while giving appropriate credit to the original authors and the initial publication in this journal. Authors are permitted to enter into separate additional contracts for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., to publish in an institutional repository, on a personal website, to publish a translation, or as a book chapter), with acknowledgment of the authorship and initial publication in this journal.