Teaching sociology in question
PDF (Portuguese)

Keywords

Sociology Teaching
Strangement
Denaturalization
Ethnic-racial conflicts

How to Cite

Teaching sociology in question: a history of sociology in basic education and a question of ethnic-racial discussions. Revista Aurora, [S. l.], v. 12, n. 3, p. 73–88, 2019. DOI: 10.36311/1982-8004.2019.v12esp.09.p73. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/aurora/article/view/9769.. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The present article proposes to expose reflections obtained as a result of bibliographical research seeking to think about the relevance of Sociology Teaching as an instrument of education and reduction of discrimination and ethnic-racial violence at the school. Starting from a succinct recovery of the history of Sociology Teaching in Basic Education, it is proposed a reflection on its instability in the curriculum and its short time of existence - from 2008 - in order to promote the production of instruments and teaching methodologies that contribute to the formation of the teacher and the strengthening of Sociology as a school discipline. Through an analysis of the conceptions on Teaching Sociology evoked in the National Curricular Guidelines (2006) that point to the work with the concepts of Estrangement and Denaturalization as a methodological principle, we try to think the ethnic-racial question as of essential importance, proposing the strengthening of Sociology as an educational resource to combat Racism.

PDF (Portuguese)

References

BRASIL. Câmara dos Deputados (2008) - Disponível em: <http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2008/lei-11684-2-junho-2008-575857-publicacaooriginal-99168-pl.html> Acesso em: 20/07/2018 às 13:30.

Secretaria de Educação Básica. Ministério da Educação. Orientações Curriculares para o Ensino Médio – Ciências Humanas e suas tecnologias. Brasília, 2006.

Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-raciais e para o Ensino de História e Cultura Africana e Afro Brasileira. Brasília: MEC, 2004.

BRASIL. Ministério da Educação. Orientações e Ações para a Educação das Relações Étnico-Raciais. Brasília: SECAD, 2006.

Resolução Nº 1, de 17 de junho de 2004. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/ arquivos/pdf/res012004.pdf. > Acesso em 20 de jan de 2019.

Relatório do Comitê Nacional para a Preparação da Participação Brasileira na III Conferência Mundial das Nações Unidas Contra o Racismo, Discriminação Racial, Xenofobia e Intolerância Correlata. Brasília, 2001. Disponível em http:/www.dhnet.org.br/direitos/sos/discrim/relatorio.htm. Acesso em 20 jan. 2019

COSTA, S. Paradoxos do Pensamento Anti-Racista Brasileiro no começo do século XX. In: Teoria e pesquisa. Jan/Jun 2003. São Carlos, UFSCAR. Disponível em:<http://www.teoriaepesquisa.ufscar.br/index.php/tp/article/viewFile/58/48.>Acesso em: 10 ago. 2017

DAYRELL, J. B. A escola “faz” as juventudes? Reflexões em torno da socialização Juvenil. Educ. Soc.,Campinas, vol. 28, n. 100 - Especial, p. 1105-1128, out. 2007.

DIAS, Lucimar Rosa. Quantos passos já foram dados? A questão de raça nas leis educacionais – da LDB de 1961 à Lei 10.639 de 2003. In: ROMÃO, J. (Org.). História da educação dos negros e outrashistórias. Brasília/DF: Ministério da Educação, 2005.

FLORÊNCIO, M. A. de L. A Sociologia no Ensino Médio: O percurso histórico nos Brasil e em Alagoas. Sociedade Brasileira de Sociologia (SBS), 2009.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 Revista Aurora

Downloads

Download data is not yet available.