From neorealism of the authorial cinema
the trajectory of Federico Fellini in the first decade as director (1951-1960)
DOI:
https://doi.org/10.36311/1982-8004.2016.v9n1.08.p96Keywords:
Federico Fellini, Social thought in Cinema, Circus universe, ClownsAbstract
This article will describe the formation of the way of making movies that will be developed by Federico Fellini building on the premises of Italian neorealism cinema, which was integral. Through analysis of the social, political and cultural director, as well as relevant cinematographic movements for analysis, we seek to understand the formation of a critical and humorous style that will be known throughout the world as Fellini. Style this will be developed through the influence of the circus and clown universe and will ultimately present not only in the works of Fellini and characters, but also in their worldview.
Downloads
References
ARISTARCO, Guido. Rassegna bimestrale de cultura diretta da Guido Aristarco. Cinema nuovo. Setembro/Outubro, n° 67, ano IV, 1955.
ARISTARCO, Guido. Rassegna bimestrale de cultura diretta da Guido Aristarco. Cinema nuovo. Janeiro/Fevereiro, n° 143, ano IX, 1960
ARISTARCO, Guido. Sciolti dal giuramento: il dibattito critico ideologico sul cinema degli anni cinquanta. Bari: Laterza, 1981.
BAKHTIN, Mikhail. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento. São Paulo: HUCITEC/EDUNB, 1987.
BRUNETTA, Gian Piero. (Org.) Identità italiana e identità europea nel cinema italiano dal 1945 al miracolo economico. Turim: Fondazione Giovanni Agnelli, 1996.
BRUNETTA, Gian Piero. Cent’anni di cinema italiano. Roma-Bari: Laterza, 2000.
CAZZOLA, Franco. L’Itália contadina. Roma: Riuniti, 2000.
FABRIS, Mariarosaria. O neo-realismo cinematográfico italiano. São Paulo: EDUSP/FAPESP, 1996.
FELLINI, Federico. Fazer um filme. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000.
FELLINI, Federico. Fellini por Fellini. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1985.
FELLINI, Federico. Fellini por Fellini. Porto Alegre: L&PM, 1974.
GARBOGGINI, João. Traços Neo-Realistas da Comédia Cinematográfica Italiana. IN Anais do XVIII Encontro Regional de História – O historiador e seu tempo. ANPUH/SP – UNESP/Assis, 24 a 28 de julho de 2006.
GINSBORG, Paul. Storia dell’Italia dal dopoguerra a oggi. Turim: Einaudi, 2000.
GRAMSCI, Antonio. A questão meridional. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GRANDE, Maurizio. “Bozzetti e opere”, IN TINAZZI, Girogio (Org.) Il cinema italiano degli anni 50. Veneza: Marsilio Editori, 1979.
HENNEBELLE, Guy. Os cinemas nacionais contra Hollywood. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.
KEZICH, Tullio. Primavera a Cinecittà, il cinema italiano alla svolta della Dolce Vita. Roma: Bulzone, 1999
MASI, Stefano. Giuseppe De Santis. Florença: La nouva Italia, 1982.
MICCICHÈ, Lino. (Org.). Il neorealismo cinematografico italiano. Veneza: Marsilio Editori, 1999.
SACCHET, Patrícia. Da discussão “clown ou palhaço” às permeabilidades de clownear- palhaçar. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS/ Porto Alegre. 2009.
SORLIN, Pierre. Cines europeos, sociedades europeas - 1939-1990. Barcelona: Paidós, 1996.
TINAZZI, Giorgio e ZANCAN, Marina (Orgs.). Cinema e letteratura del Neorealismo. Veneza: Marsilio Editori, 1990.
TINAZZI, Giorgio. (Org.). Il cinema italiano degli anni 50. Veneza: Marsilio Editori, 1979.
VENEZIANO, Neyde. A cena de Dario Fo: o exercício da imaginação. São Paulo: Códex, 2002.
XAVIER, Ismail. O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2008.
FILMES
A DOCE VIDA. Federico Fellini. França e Itália, 1960.
A ESTRADA DA VIDA. Federico Fellini. Itália, 1954.
A TRAPAÇA. Federico Fellini. Itália, 1955.
ABISMO DE UM SONHO. Federico Fellini. Itália, 1952.
LADRÕES DE BICICLETA. Vittorio De Sica. Itália, 1948.
MULHERES E LUZES. Federico Fellini. Itália, 1951.
NOITES DE CABÍRIA. Federico Fellini. Estados Unidos e Itália, 1957.
OS BOAS-VIDAS. Federico Fellini. Itália, 1953.
OS PALHAÇOS (TELEVISÃO). Federico Fellini. Alemanha, França e Itália, 1970.
ROMA, CIDADE ABERTA. Roberto Rossellini. Itália, 1945.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Rafaela Fernandes Narciso
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Open Access Journal Policy
Authors retain copyright over the published article, and Revista Aurora holds the right of first publication. The Journal adopts the Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International license, which is used internationally by leading open access journals and publishers. This license allows others to remix, adapt, and build upon the published work, while giving appropriate credit to the original authors and the initial publication in this journal. Authors are permitted to enter into separate additional contracts for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., to publish in an institutional repository, on a personal website, to publish a translation, or as a book chapter), with acknowledgment of the authorship and initial publication in this journal.