The high school (counter)reform and historical capitalism

thinking sociology in the light of the systemic cycle of accumulation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/1982-8004.2024.v17.024015

Keywords:

Systemic Cycles of Accumulation, Crisis Structure, High school, Remodeling, Sociology

Abstract

The Brazilian high school, the last stage of basic education, is at an emblematic moment in its history. The law 13.415/2017 puts structural changes in this stage of education, such as changes in workload and inclusion of new curricular components, in line with a new national curriculum, the Common National Curricular Base. We seek to contribute to the understanding of the situation of the curricular component of Sociology (representing the Social Sciences) in this significant movement, specifying the case of the State of São Paulo, given that the component has a history of instability in school education, minimized with its inclusion as compulsory throughout the country in 2008. This contribution focuses on the relationships between the historical moment of changes in secondary education and the ruptures and continuities of the capitalist productive system, using the Systemic Cycles of Accumulation as a tool for analysis. The configuration of Sociology will be approached from the category of powerful knowledge, and how this knowledge is compromised in the current changes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Fábio Henrique Ferreira, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

    Fábio Henrique Ferreira é Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em  Ciências Sociais da Universidade EstadualPaulista (UNESP), Faculdade de Filosofia e Ciências, Marília. E-mail: fabio.ferreira@unesp.br 

References

ANTUNES, R. Trabalho intermitente e uberização do trabalho no limiar da Indústria 4.0. In: ANTUNES, R. (org.). Uberização, Trabalho Digital e Indústria4.0. São Paulo: Boitempo, 2020. p. 11-22.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 1996.

BRASIL. Lei nº 11.415, 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis n°9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho de 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho – CLT, aprovada pelo Decreto-Lei n° 5.452, de 1° de maio de 1943, e o Decreto-Lei n° 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei nº 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 2017.

DARDOT, P.; LAVAL, C. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.

DUARTE, Newton. O currículo em tempos de obscurantismo beligerante. In: SAVIANI, Demerval; DUARTE, Newton. Conhecimento escolar e luta de classes: a pedagogia histórico-crítica contra a barbárie. Campinas: Autores Associados, 2021. p. 87-102.

FERREIRA, M. R. J. Políticas sociais frente a austeridade econômica brasileira. In: LACERDA, A. C. (org.). O mito da austeridade. São Paulo: Contracorrente, 2019. p. 79-110.

FREITAS, Luiz Carlos de. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

FRIGOTTO, G. Educação e a crise do capitalismo real. 3. ed. São Paulo: Cortez, 1999.

LEHER, R. Um novo senhor da educação? A política educacional do banco mundial para a periferia do capitalismo. Outubro Revista, São Paulo, v. 3, n. 2, p. 19-30, fev. 1999.

MARX, K. Manuscritos econômicos filosóficos. São Paulo: Boitempo, 2010.

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. São Paulo: Boitempo, 2016.

MENDONÇA, S. G. L. Neoliberalismo, (contra)reformas e educação. In: Caruso, H.; Santos, M. B. (org.). Rumos da Sociologia na educação básica: ENESEB 2017, reformas, resistências e experiências de ensino. Porto Alegre: Cirkula, 2019. p. 35-46.

MÉSZÁROS, I. A educação para além do capital. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2010.

PAPIM, A. A. P. A concepção de sociologia nas reformas do ensino médio: das Orientações Curriculares Nacionais de 2006 à Base Nacional Comum Curricular de 2018. Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações. Universidade Estadual Paulista (Unesp), 2023.

PERRENOUD, P. Desenvolver competências ou ensinar saberes? A escola que prepara para a vida. Porto Alegre: Penso, 2013.

PREVITALI, F. S.; FAGIANI, C. C. Trabalho digital e educação no Brasil. In: ANTUNES, R. (org.). Uberização, trabalho digital e indústria 4.0. São Paulo: Boitempo, 2020. p. 217-236.

SILVER, B.; ARRIGHI, G. O fim do longo século XX. In: VIEIRA, Pedro Antonio; VIEIRA, R. de L.; FILOMENO, F. A. (org.). O Brasil e o capitalismo histórico: passado e presente na análise dos sistemas-mundo. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012. p. 77-96.

SOUZA, C. A. Educação básica em disputa: o jogo dos empresários no mercado mundial do conhecimento no século XXI. 2019. 383 f. Tese (Doutorado) -Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2019.

VIEIRA, R. de L. Como fazer "análise de conjuntura" numa abordagem histórica. In: CORSI, F. L.; CAMARGO, J. M.; SANTOS, A. dos (org.). A conjuntura econômica e política: brasileira e argentina. Marília: Cultura Acadêmica, 2015. p. 15-24.

YOUNG, M. F. D. Por que o conhecimento é importante para as escolas do século XXI? Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 46, n. 159, p. 18-37, mar. 2016.

YOUNG, M. F. D. Superando a crise na teoria do currículo: uma abordagem baseada no conhecimento. Cadernos Cenpec, São Paulo, v. 3, n. 2, p. 225-250, jun. 2013.

Published

2024-10-21

Data Availability Statement

The contents underlying the research text are contained in the manuscript.

Issue

Section

Artigos

How to Cite

FERREIRA, Fábio Henrique. The high school (counter)reform and historical capitalism: thinking sociology in the light of the systemic cycle of accumulation. Revista Aurora, Marília, SP, v. 17, p. 024015, 2024. DOI: 10.36311/1982-8004.2024.v17.024015. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/aurora/article/view/15431.. Acesso em: 21 nov. 2024.