Conformation of teaching habitus by the neoliberal discourse of international
PDF (Portuguese)
HTML (Portuguese)

Keywords

Hegemonic discourse
Educational politics
Teaching habitus

How to Cite

Conformation of teaching habitus by the neoliberal discourse of international. Revista Aurora, [S. l.], v. 17, p. e024003, 2024. DOI: 10.36311/1982-8004.2024.v17.e024003. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/aurora/article/view/14339.. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article analyzes the conception of teacher training that is presented in documents produced by International Organizations and that are implemented in Brazilian education, in order to engender a culture of performatization of the teacher’s role. We defend the idea that this fact is related to a global education policy that has historically been habituating a metacontext of transformations and renovations through guidelines and norms provided for in the legal framework. In our analysis, we will contemplate the discourse of one of the agents, Unesco, which uses the monopolization of discourse to formulate policy instruments through subjects of knowledge belonging to its educational chair. We conclude the article, envisioning the unfolding of these discourses in the promotion of a corporate and managerial style, and how they are based on Brazilian documents as perspectives for the role of the teacher. Regarding the methodology, we undertook documentary research, with content analysis in a document produced within the scope of Unesco. Our theoretical foundation is based on Pierre Bourdieu and his conceptions of structure, action, field and habitus.

Keywords: Hegemonic discourse; Educational politics; Teaching habitus.

PDF (Portuguese)
HTML (Portuguese)

References

BALL, Stephen John. Educação Global S. A.: novas redes políticas e o imaginário neoliberal. Ponta Grossa: UEPG, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular-Ensino Médio. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/bncc-ensino-medio/. Acesso em: 20 set. 2021.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 20 de dezembro de 2019, Seção I, p. 142.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989.

BOURDIEU, Pierre. A Reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Tradução Reynaldo Bairão. 3 ed. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves Editora S. A., 1992.

CARNEIRO, Cristina Maria Quintão. Estrutura e ação: aproximações entre Giddens e Bourdieu. Tempo da Ciência, v. 13, n. 26, p. p. 39–47, 2000. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/tempodaciencia/article/view/1544. Acesso em: 12 abr. 2021.

CASTRO, Edna Cristina Jaques Brelaz. Tecnologias digitais de informação e comunicação na prática do docente de Sociologia no ensino médio na cidade de Marabá/PA. 127 f. 2020. Dissertação (Mestrado em Sociologia) - Fundação Joaquim Nabuco, Recife, 2020. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/569665. Acesso em: 27 nov. 2021.

CARVALHO, Luís Miguel. Intensificação e sofisticação dos processos da regulação transnacional em educação: o caso do Programa Internacional de Avaliação de Estudantes. Educação e Sociedade. Campinas, v. 37, n. 136, set. 2016, p. 669-683.

HARVEY, David. O neoliberalismo. História e implicações. São Paulo: Edições Loyola, 2008.

LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2019.

LAVAL, Christian. Foucault, Bourdieu e a questão neoliberal. Tradução de Márcia Pereira Cunha, Nilton Ken Ota. São Paulo: Elefante, 2020. 320 p.

LEME, Alessandro André. Estrutura e ação nas ciências sociais: um debate preliminar em Marx, Weber, Durkheim, Bourdieu, Giddens, Anselm Strauss e Norbert Elias. Tempo da Ciência, v. 13, n. 25, p. 9–38, 2000. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/tempodaciencia/article/view/1526. Acesso em: 18 set. 2021.

MAUES, Olgaíses Cabral. A Agenda Global da Educação no contexto da Covid-19. Revista Linhas, Florianópolis, v. 22, n. 49, p. 187 - 216, 2021. DOI: 10.5965/1984723822492021187. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/20679. Acesso em: 21 ago. 2021.

POPKEWITZ, Thomas; LINDBLAD, Sverker. A fundamentação estatística, o governo da educação e a inclusão e exclusão sociais. Educação e Sociedade. Campinas: v. 37, n. 136, p. 727-754, set. 2016.

ROBERTSON, Susan Lee. “Situando” os professores nas Agenda Globais de Governança. Rev. Teoria e Prática da Educação, v. 15, n. 2. p. 09-24, maio-ago. 2012.

SARAIVA, Ana Maria Alves; SOUZA, Juliana de Fátima. Formação Docente e as Organizações Internacionais: uma agenda focada na performatividade dos professores e na eficácia escolar. Currículo sem Fronteiras, v. 20, n. 1, p. 129-147, jan./abr. 2020. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol20iss1articles/saraiva-souza.html Acesso em: 27 nov. 2021.

SOUZA, Jessé. A guerra contra o Brasil: como os EUA se uniram a uma organização criminosa para destruir o sonho brasileiro. Rio de Janeiro: Estação Brasil, 2020.

TARLAU, Rebecca; MOELLER, Kathryn. O consenso por filantropia: como uma fundação privada estabeleceu a BNCC no Brasil. Currículo sem Fronteiras, v. 20, n. 2, p. 553-603, maio/ago. 2020. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol20iss2articles/tarlau-moeller.pdf. Acesso em: 03 dez. 2020.

UNESCO. Relatório de Monitoramento Global. Superando desigualdades: por que a governança é importante. São Paulo: UNESCO; Moderna, 2009.

UNESCO. Declaração de Incheon e ODS 4 Marco de Ação da Educação 2030. Brasília: Escritório da Unesco, 2016. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa. Acesso em: 18 de out. 2021.

UNESCO. Formación Inicial Docente em Competencias para el Siglo XXI y Pedagogías para la Inclusion em América Latina. Chile, 2018. Disponível em: www.unesco.org. Acesso em: 26 nov. 2021.

WCEFA (World Conference on Education for All/Conferência Mundial de Educação para Todos). Declaração mundial sobre educação para todos e plano de ação para satisfazer as necessidades básicas de aprendizagem. Jomtien, Tailândia, 1990.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Revista Aurora

Downloads

Download data is not yet available.