In the steps of Bon-Odori
PDF (Portuguese)

Keywords

Bon-Odori
Ritual
Culture
Circular dance

How to Cite

In the steps of Bon-Odori: japanese socio-historical representations, nikkey culture and nipo-brazilian society. Revista Aurora, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 77–98, 2021. DOI: 10.36311/1982-8004.2020.v13n1.p77-98. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/aurora/article/view/10315.. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The aim of this article is to investigate the cultural plurality of Bon-Odori in the city of Marília / SP. Preliminarily, it’s known that this phenomenon is a ritual of Japanese origin and celebrates the spirits of the dead by the sacred circular dance. In the Midwest and Northwest cities of São Paulo, this ritual takes place in annual events organized by Japanese-Brazilian communities. Thus, the description of this ritualistic practice proved to be indispensable to capture the dynamics of its functioning system, and to understand the socio-cultural representations that compose it. Even of a foreign origin, the Bon-Odori practiced in the Midwest and Northwest of São Paulo would assume another feature due to the Nikkey culture: a symbolic system that integrates Japanese and Brazilian cultures. In a methodological point of view, the research applied a participant observation, in addition, photographs and videos of the events were necessary to understand the dances. In anthropological terms, it was concluded that in Brazil the Bon-odori is no longer a strictly Japanese phenomenon, but a Japanese-Brazilian ritual of sacred circular dance, because the ethnic-cultural differences are mixed in its social composition.

PDF (Portuguese)

References

BENEDICT, Ruth. O crisântemo e a espada: padrões da cultura japonesa. – 4. Edição. São Paulo: Perspectiva, 2011.

CLIFFORD, James. “Sobre a autoridade etnográfica”. In: A experiência etnográfica. Antropologia e literatura no século XX. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1998.

DAMATTA, Roberto. Carnavais, malandros e heróis: para uma sociologia do dilema brasileiro. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.

DAMATTA, Roberto. “O Ofício do Etnólogo ou como ter ‘Anthropological Blues’”. NUNES, Edson de Oliveira (org.). In: A aventura sociológica: Objetividade, paixão, improviso e método na pesquisa social. Rio de Janeiro: Zahar, 1978, pp. 23-35.

DURKHEIM, Émile. As Formas Elementares da Vida Religiosa. São Paulo, Martins Fontes, 1996.

ELIAS, Norbert. Os estabelecidos e os outsiders: sociologia das relações de poder a partir de uma pequena comunidade. Rio de Janeiro: Zahar, 2000.

ENNES, Marcelo Alario. “Relações interétnicas: ambiguidades e inacabamentos”. In: Perspectivas. São Paulo, 26: 35-55, 2003.

ENNES, Marcelo Alario.“Bon-Odori: fronteiras simbólicas, identidades e estratificação social”. In: Teoria & Pesquisa, Revista de Ciência Política. Vol. 19, n. º 1, 2010.

FAVRET-SAADA, Jeanne. “Ser afetado”. Cadernos de Campo, 13, 2005.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das Culturas. Rio de Janeiro: Guanabara, 1989.

GEERTZ, Clifford. “Uma descrição densa: por uma teoria interpretativa da cultura”. A Interpretação das Culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2013.

GEERTZ, Clifford.“Estar lá: a antropologia e o cenário da escrita/ Estar aqui: de quem é a vida, afinal? ” Obras e Vidas: o antropólogo como autor. Rio de Janeiro: UFRJ, 2009.

GIDDENS, Anthony. Mundo em descontrole. O que a globalização está fazendo de nós. Rio de Janeiro: Record, 2000.

GOMES, Vitor Arraes. Nos passos do Bon-Odori: representações sócio-históricas japonesas, cultura Nikkey e sociedade nipo-brasileira. Monografia (trabalho de conclusão de curso) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2017.

KIRK, Russell. A Política da Prudência. Coleção Abertura Cultural. São Paulo: É Realizações, 2014.

KUBOTA, Nádia Fujiko Luna. Bon Odori e Sobá: As obasan na transmissão das tradições japonesas. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista. Marilia, 2008.

LEACH, E. Ritual. International Encyclopedia of the Social Sciences. Nova Yorque: Free Press/ Macmillan, pp. 520-526, 1968.

LOUDON, J.B. Private stress and public ritual. J Psychosom Res, v.10, n.1, p.101-108, 1966.

MALINOWISKI, B. A Magia e o Kula . In: Os Argonautas do Pacífico Ocidental. (Coleção Os Pensadores). São Paulo: Abril, 1979.

MAUSS, Marcel. Ensaio sobre a dádiva. Forma e razão da troca nas sociedades arcaicas. Lisboa: Edições 70, 1988.

NAKAMAKI, Hirochika. Mutações contemporâneas de Religiões Japonesas: principalmente o Budismo no Brasil e nos Estados Unidos. In: Senri Ethnological Reports, Osaka: 1994. Disponível em:<https://docplayer.com.br/315315-Mutacoes-contemporaneas-de-religioes-japonesas-principalmente-o-budismo-no-brasil-e-nos-estados-unidos.html> Acesso em: 12 set. 2019.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. Na dança e na educação: o círculo como princípio. In: Educação e Pesquisa: São Paulo, v. 35, n. 1, p. 165-176, jan. /abr. 2009.

SHIRAHIGE, Elena Etsuko; HIGA, Marília Matsuko. As vicissitudes da mulher japonesa: da submissão à força feminina. In: Gênero, educação e política: múltiplos olhares. São Paulo: Ícone, p. 221-246, 2009.

TURNER, Victor. O Processo Ritual Estrutura e Anti-Estrutura. Rio de Janeiro: Vozes,1974.

WEISS, Raquel. As Formas Elementares da Vida Religiosa: por que ler hoje? In: NER: Núcleo de Estudos Da Religião. Disponível em:< http://www.ufrgs.br/ner/index.php/estante/visoes-a-posicoes/39-as-formas-elementares-da-vida-religiosa-por-que-ler-ainda-hoje> Acesso em: 07 nov. 2013.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Revista Aurora

Downloads

Download data is not yet available.