STUDY ABOUT THE ADMISSION OF DISABILITIES STUDENTS IN UNDERGRADUATE COURSES PROGRAMS AT THE UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS
DOI:
https://doi.org/10.36311/2358-8845.2024.v11n3.e0240028Keywords:
Disabilities people, Acessibility, Higher EducationAbstract
This study aims to analyze and discuss the characteristics of Students with Disabilities (SwD) who enrolled between 2010 and 2021 in undergraduate courses at a Federal University, relating these characteristics to the reservation policies. The goal is to understand how these policies influenced the characteristics of the SwD admitted to the University. For the data analysis, we conducted a descriptive evaluation of open data on the number of incoming students at the University from 2010 to 2021. The results indicate a significant increase in the number of SwD starting in 2018 due to the guarantee of access to reserved spots, with students having various conditions of disabilities, thereby enhancing the plurality and diversity of undergraduate students in the University's courses. Furthermore, beyond the need and importance of implementing accessibility policies and actions, we highlight the imperative of focusing on inclusive practices to ensure the retention of students with quality education.
Downloads
References
BRASIL. Lei n. 13.409, de 28 de dezembro de 2016. Altera a lei n. 12.711, de 29 de agosto de 2012, para dispor sobre a reserva de vagas para pessoas com deficiência nos cursos técnico de nível médio e superior das instituições federais de ensino. Diário Oficial da União, Brasília, DF: 29 dez. 2016.
BUIATTI, Viviane Prado; NUNES, Liliane dos Guimarães Alvim. Cotas para pessoas com deficiência na Universidade Federal de Uberlândia (UFU): política de inclusão no ensino superior. Revista Educação e Políticas em Debate, p. 325-345, 2022.
CABRAL, L. S. A.; DOS SANTOS, B. C. Instrumentos informatizados institucionais para a identificação de necessidades educacionais de estudantes universitários. Inclusão Social, v. 11, n. 1, 2017.
CABRAL, Leonardo Santos Amâncio; SANTOS, Vivian; MENDES, Enicéia Gonçalves. Educação especial na educação superior: podemos falar em democratização do acesso?. Educação e Fronteiras, v. 8, n. 23, p. 111-126, 2018.
DA COSTA, Vanderlei Balbino; GARCIA, Alexandra. Processos de produção de identidades profissionais: narrativas de trajetórias de docentes com deficiência no ensino superior. Revista on line de Política e Gestão Educacional, p. 593-613, 2020.
DALLA DÉA, Vanessa Helena Santana; DOS REIS SILVA, Régis Henrique; DE ALMEIDA, Beatriz Rodrigues. Condições de ingresso e permanência do público-alvo da educação especial nos cursos de graduação da Universidade Federal de Goiás. Educere et Educare, v. 17, n. 43, p. 52-80, 2022.
DENARI, Fátima Elizabeth; DA COSTA, Vanderlei Balbino . Formação docente: Reflexões sobre a escolarização dos estudantes com deficiência na escola comum. In: SILVA, Régis Henrique dos Reis; SILVA, Michele. Educação especial e inclusão: pesquisas do centro oeste brasileiro. Goiânia: Gráfica UFG, 2018.
LEITE, Lúcia Pereira; CABRAL, Leonardo Santos Amâncio; LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de. Concepções sobre deficiência em instituições públicas e privadas da Educação Superior. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 31, p. e0233127, 2022.
LUZ, Katariny Labore Barbosa da. Os caminhos da política de acessibilidade da UFG como afirmação dos direitos das pessoas com deficiência. 2018.
MANTOAN, Teresa E.; PRIETO, Rosângela G. Inclusão Escolar: pontos e contrapontos. São Paulo: Ed. Summus, 2006.
MELO, Francisco Ricardo Lins Vieira de; ARAÚJO, Eliana Rodrigues. Núcleos de Acessibilidade nas Universidades: reflexões a partir de uma experiência institucional. Psicologia Escolar e Educacional, v. 22, n. spe, p. 57-66, 2018.
OLIVEIRA, Hevelym Silva de; NOZU, Washington Cesar Shoiti; REBELO, Andressa Santos. Permanência de estudantes com deficiência em universidades federais do Centro-Oeste brasileiro durante a pandemia de covid-19. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 104, p. e5451, 2023.
SÁ, Ana Cláudia Antônio Maranhão; DALLA DÉA, Vanessa Helena Santana. Política de acessibilidade na universidade federal de Goiás: dá criação do documento à efetivação das ações. In: SÁ, Ana Cláudia Antônio Maranhão; DALLA DÉA, Vanessa Helena Santana (org.) Acessibilidade e inclusão no Ensino Superior: reflexões e ações em universidades brasileiras. Goiânia: Cegraf UFG, 2022.
SASSAKI, Romeu Kazumi. Inclusão: acessibilidade no lazer, trabalho e educação. Revista Nacional de Reabilitação, p. 10-16, 2009. Disponível em: https://acessibilidade.ufg.br/up/211/o/SASSAKI_-_Acessibilidade.pdf?1473203319
Acesso em: 04/08/2024
XXX. (2010) RESOLUÇÃO CONSUNI Nº 20/2010. Altera o Anexo da Resolução CONSUNI Nº 29/2008, que cria o Programa “XXXInclui” na UFG, para inclusão da reserva de vagas do Curso de Letras - Libras para candidatos surdos. Disponível em: https://sistemas.ufg.br/consultas_publicas/resolucoes/arquivos/Resolucao_CONSUNI_2010_0020.pdf Acesso em: 22/01/2024
XXX. (2018). Termo de Adesão 1ª edição de 2018. Disponível em: https://sisu.ufg.br/2020/sistema/2018/edital/termo_adesao_584_UFG_2018.pdf Acesso em: 22/01/2024.
XXX.(2008) RESOLUÇÃO CONSUNI Nº 29/2008. Cria o Programa “XXXInclui” na Universidade Federal de XXXX e dá outras providências. Disponível em: Acesso em: 22/01/2024.
XXXa. (2024) Plataforma Analisa XXX. Disponível em: https://analisa.ufg.br/ Acesso em: 22/01/2024.
XXXb. (2024) Pró Reitoria de Graduação. Dados gerais dos alunos da XXX. Dados de todos os ingressantes, de 2010 a 2021, nos processos seletivos Vestibular e SiSU, com os seus dados acadêmicos em agosto de 2021. Relação de ingressantes de 2010 a 2021 e seus dados acadêmicos. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/90/o/Rela%C3%A7%C3%A3o_de_estudantes_ingressos_a_partir_de_2010.xlsx Acesso em: 22/01/2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The works published in RDPEE are the sole responsibility of their authors. The authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-CC BY, which allows distribution, remixing, adaptation and creation from the work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
- The authors consent that their articles may be incorporated by RDPEE into indexers and databases that currently exist or may exist in the future; the owners of these databases may reproduce, transmit and distribute the texts, in whole or in part, in any form or means of electronic transmission that exists or may be developed in the future.
Qualis Capes (2017-2020)
Education: B1