STUDY ABOUT THE ADMISSION OF DISABILITIES STUDENTS IN UNDERGRADUATE COURSES PROGRAMS AT THE UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2024.v11n3.e0240028

Keywords:

Disabilities people, Acessibility, Higher Education

Abstract

This study aims to analyze and discuss the characteristics of Students with Disabilities (SwD) who enrolled between 2010 and 2021 in undergraduate courses at a Federal University, relating these characteristics to the reservation policies. The goal is to understand how these policies influenced the characteristics of the SwD admitted to the University. For the data analysis, we conducted a descriptive evaluation of open data on the number of incoming students at the University from 2010 to 2021. The results indicate a significant increase in the number of SwD starting in 2018 due to the guarantee of access to reserved spots, with students having various conditions of disabilities, thereby enhancing the plurality and diversity of undergraduate students in the University's courses. Furthermore, beyond the need and importance of implementing accessibility policies and actions, we highlight the imperative of focusing on inclusive practices to ensure the retention of students with quality education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Walquíria Dutra de OLIVEIRA, Federal University of Jatai - UFJ

    Oralized deaf and AHSD. PhD student in Science and Mathematics Education (UFG). Master in Science and Mathematics Education - UFG (2012). Bachelor in Biological Sciences - UFG (2008). Technician in Educational Affairs at the Federal University of Jataí (UFJ) working in the areas of academic registration and control, academic process management, educational services and academic management.

    Works in the following research lines: Inclusive Education, Higher Education, Science Education, Deaf Education, High Abilities/Giftedness and Teacher Training.

  • Claudio Roberto Machado BENITE, Federal University of Goiás - UFG

    PhD in Chemistry with an emphasis on Chemistry Teaching and Master in Science and Mathematics Education (UFG). Specialized in Science Teaching (UERJ) and graduated in Chemistry. Coordinator of the Center for Assistive Technology for Experimentation in Science Teaching at the Laboratory for Research in Chemical Education and Inclusion (LPEQI) and coordinator of Supervised Internship for the Bachelor's Degree in Chemistry. Associate Professor at the Institute of Chemistry, researcher at the Center for Research in Science Teaching (NUPEC) and linked to the Postgraduate Program in Science and Mathematics Education, both at UFG. Works in the following research lines: Chemistry Teaching and Cyberculture in School Inclusion; Special Educational Needs and Training Needs of Teachers from an Inclusive Perspective; Chemistry Teaching within the scope of Law 10.639 and Design and Prototyping of Assistive Technology for Experimentation in Science Teaching.

References

BRASIL. Lei n. 13.409, de 28 de dezembro de 2016. Altera a lei n. 12.711, de 29 de agosto de 2012, para dispor sobre a reserva de vagas para pessoas com deficiência nos cursos técnico de nível médio e superior das instituições federais de ensino. Diário Oficial da União, Brasília, DF: 29 dez. 2016.

BUIATTI, Viviane Prado; NUNES, Liliane dos Guimarães Alvim. Cotas para pessoas com deficiência na Universidade Federal de Uberlândia (UFU): política de inclusão no ensino superior. Revista Educação e Políticas em Debate, p. 325-345, 2022.

CABRAL, L. S. A.; DOS SANTOS, B. C. Instrumentos informatizados institucionais para a identificação de necessidades educacionais de estudantes universitários. Inclusão Social, v. 11, n. 1, 2017.

CABRAL, Leonardo Santos Amâncio; SANTOS, Vivian; MENDES, Enicéia Gonçalves. Educação especial na educação superior: podemos falar em democratização do acesso?. Educação e Fronteiras, v. 8, n. 23, p. 111-126, 2018.

DA COSTA, Vanderlei Balbino; GARCIA, Alexandra. Processos de produção de identidades profissionais: narrativas de trajetórias de docentes com deficiência no ensino superior. Revista on line de Política e Gestão Educacional, p. 593-613, 2020.

DALLA DÉA, Vanessa Helena Santana; DOS REIS SILVA, Régis Henrique; DE ALMEIDA, Beatriz Rodrigues. Condições de ingresso e permanência do público-alvo da educação especial nos cursos de graduação da Universidade Federal de Goiás. Educere et Educare, v. 17, n. 43, p. 52-80, 2022.

DENARI, Fátima Elizabeth; DA COSTA, Vanderlei Balbino . Formação docente: Reflexões sobre a escolarização dos estudantes com deficiência na escola comum. In: SILVA, Régis Henrique dos Reis; SILVA, Michele. Educação especial e inclusão: pesquisas do centro oeste brasileiro. Goiânia: Gráfica UFG, 2018.

LEITE, Lúcia Pereira; CABRAL, Leonardo Santos Amâncio; LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de. Concepções sobre deficiência em instituições públicas e privadas da Educação Superior. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 31, p. e0233127, 2022.

LUZ, Katariny Labore Barbosa da. Os caminhos da política de acessibilidade da UFG como afirmação dos direitos das pessoas com deficiência. 2018.

MANTOAN, Teresa E.; PRIETO, Rosângela G. Inclusão Escolar: pontos e contrapontos. São Paulo: Ed. Summus, 2006.

MELO, Francisco Ricardo Lins Vieira de; ARAÚJO, Eliana Rodrigues. Núcleos de Acessibilidade nas Universidades: reflexões a partir de uma experiência institucional. Psicologia Escolar e Educacional, v. 22, n. spe, p. 57-66, 2018.

OLIVEIRA, Hevelym Silva de; NOZU, Washington Cesar Shoiti; REBELO, Andressa Santos. Permanência de estudantes com deficiência em universidades federais do Centro-Oeste brasileiro durante a pandemia de covid-19. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 104, p. e5451, 2023.

SÁ, Ana Cláudia Antônio Maranhão; DALLA DÉA, Vanessa Helena Santana. Política de acessibilidade na universidade federal de Goiás: dá criação do documento à efetivação das ações. In: SÁ, Ana Cláudia Antônio Maranhão; DALLA DÉA, Vanessa Helena Santana (org.) Acessibilidade e inclusão no Ensino Superior: reflexões e ações em universidades brasileiras. Goiânia: Cegraf UFG, 2022.

SASSAKI, Romeu Kazumi. Inclusão: acessibilidade no lazer, trabalho e educação. Revista Nacional de Reabilitação, p. 10-16, 2009. Disponível em: https://acessibilidade.ufg.br/up/211/o/SASSAKI_-_Acessibilidade.pdf?1473203319

Acesso em: 04/08/2024

XXX. (2010) RESOLUÇÃO CONSUNI Nº 20/2010. Altera o Anexo da Resolução CONSUNI Nº 29/2008, que cria o Programa “XXXInclui” na UFG, para inclusão da reserva de vagas do Curso de Letras - Libras para candidatos surdos. Disponível em: https://sistemas.ufg.br/consultas_publicas/resolucoes/arquivos/Resolucao_CONSUNI_2010_0020.pdf Acesso em: 22/01/2024

XXX. (2018). Termo de Adesão 1ª edição de 2018. Disponível em: https://sisu.ufg.br/2020/sistema/2018/edital/termo_adesao_584_UFG_2018.pdf Acesso em: 22/01/2024.

XXX.(2008) RESOLUÇÃO CONSUNI Nº 29/2008. Cria o Programa “XXXInclui” na Universidade Federal de XXXX e dá outras providências. Disponível em: Acesso em: 22/01/2024.

XXXa. (2024) Plataforma Analisa XXX. Disponível em: https://analisa.ufg.br/ Acesso em: 22/01/2024.

XXXb. (2024) Pró Reitoria de Graduação. Dados gerais dos alunos da XXX. Dados de todos os ingressantes, de 2010 a 2021, nos processos seletivos Vestibular e SiSU, com os seus dados acadêmicos em agosto de 2021. Relação de ingressantes de 2010 a 2021 e seus dados acadêmicos. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/90/o/Rela%C3%A7%C3%A3o_de_estudantes_ingressos_a_partir_de_2010.xlsx Acesso em: 22/01/2024.

Published

2024-09-26