AADEE'S CONTRIBUTION TO THE INCLUSION OF STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES IN MUNICIPAL SCHOOLS IN RECIFE - PE
DOI:
https://doi.org/10.36311/2358-8845.2024.v11n1.e0240008Keywords:
AADEE, Intellectual disability, Right to education, inclusionAbstract
This article aims to present the results of a research on the contributions of the work of the Special Educational Development Support Agent (AADEE) towards the inclusion of students with intellectual disabilities in municipal public education in the city of Recife-PE . As part of the methodological course, professionals who work as AADEE were interviewed. The analysis presents evidence of a transformative inclusion, but it lacks a set of collective practices so that the right to education of students with intellectual disabilities becomes effective.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo (L. de A. Rego & amp; A. Pinheiro, Trads.). Lisboa: Edições 70. 2006.p. 27-222. (Obra original publicada em 1977)
BRASIL, Presidência da República. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da pessoa com deficiência). Diário Oficial da União. 6 de julho de 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm>. Acesso em 19 de ago. 2019
CARNEIRO, M. A. O acesso de alunos com deficiência às escolas e classes comuns: possibilidades e limitações.- Petrópolis, RJ: Vozes, 2007. pg.21-103.
DE CARLO, M. M. R. P. Se essa casa fosse nossa: Instituições e processos de imaginação em Educação Especial. São Paulo: Plexus Editora, 1999. v. 1. 154p. pg. 65-81.
DE MELO, G. M. NECESSIDADES FORMATIVAS NA PRÁTICA PEDAGÓGICA DOS PROFESSORES NA EDUCAÇÃO INCLUSIVA. Repositorio de Tesis y Trabajos Finales UAA, v. 0, n. 0, 2022.
GLAT, R.; PLETSCH, M. D. Inclusão escolar de alunos com necessidades especiais. 2. Ed. Eduerj, Rio de Janeiro, 2012.
GUEBERT, M. C. C. Inclusão: uma realidade em discussão. Curitiba: IBPEX, 2007.
MAFFEZOL, R.R.; GOÉS, M.C.R. Jovens e adultos com deficiência mental: seus dizeres sobre o cenário cotidiano de suas relações pessoais e atividades. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 27., Caxambu: ANPED, 2004. Anais... Rio de Janeiro: Anped, 2004. Disponível em: <http://27reuniao.anped.org.br/gt15/t159.pdf>>. Acesso em: 11 set. 2019.
MINAYO, M. C. de L. (Org.) Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007. Pg 9-77.
MOUSINHO, Renata et al . Mediação escolar e inclusão: revisão, dicas e reflexões. Rev. psicopedag., São Paulo , v. 27, n. 82, p. 92-108, 2010 . Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862010000100010&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 23 out. 2020.
OLIVEIRA, T. N. M. G. DE. A inclusão escolar e a prática pedagógica no trabalho com crianças com Transtorno do Espectro Autista: desafios e possibilidades na atuação de profissionais da educação infantil. Mestrado em Educação, Culturas e Identidades. 2020 Disponível em: http://www.tede2.ufrpe.br:8080/tede2/handle/tede2/9051 . Acesso em jun. 2023.
PLETSCH, M. D. A escolarização do aluno com deficiência intelectual... apesar do diagnóstico. In: S. M. F. MELETTI; M. C. M. KASSAR (Orgs.). Escolarização de alunos com deficiências. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2013.
RECIFE, Prefeitura do. Lei nº 18.147/2015 que aprova o Plano Municipal de Educação- PME. Disponível em: < http://leismunicipa.is/auqmt> . Acesso em 15 fev. 2020.
SANTOS, E. J. O auxiliar de apoio ao educando na inclusão da criança com deficiência. Trabalho de Conclusão de Curso - (Especialização). UFMG, Faculdade de Educação. Belo Horizonte, 2019. 45 f.,il. Disponível em: < http://hdl.handle.net/1843/33163> Acesso em: 6 out. 2020.
SILVA, S. M. Educação inclusiva: a importância do cuidador escolar no acompanhamento do educando com deficiência. João Pessoa, 2018. 46 f. : il. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/14174 .Acesso em: 30 out. 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The works published in RDPEE are the sole responsibility of their authors. The authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-CC BY, which allows distribution, remixing, adaptation and creation from the work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
- The authors consent that their articles may be incorporated by RDPEE into indexers and databases that currently exist or may exist in the future; the owners of these databases may reproduce, transmit and distribute the texts, in whole or in part, in any form or means of electronic transmission that exists or may be developed in the future.
Qualis Capes (2017-2020)
Education: B1