VIOLATION OF THE RIGHTS OF PEOPLE WITH DISABILITIES AND SEXUAL ABUSE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2024.v11n2.e0240025

Keywords:

Sexuality, Disabilities, Sex education, Human Rights

Abstract

This study aims to understand the legal principles that ensure the fundamental rights of people with disabilities, recognizing the characteristics related to sexuality and the violations resulting from sexual abuse. Sexuality is part of human life, regardless of whether or not they have some type of disability. There are studies showing that many believe that the person who has a disability is asexual, which means that there is sexual orientation deprivation in school spaces and in their family context. Persons with disabilities often end up being victims of sexual violence and abuse and do not know how to distinguish an act of affection from an act of abuse due to deprivation of education/guidance in this area. The limitation cannot be an obstacle for the disabled person to obtain sex education, in this sense adaptations are necessary and the education professional is a very important subject in this process of sexual orientation. Thus, this bibliographical study approaches aspects of the rights of people with disabilities, how the disabled person and sexuality are seen and how the school can be a collaborator in this process of sexual education and information.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Juliana Calabresi Voss DUARTE, State Education Network of the State of Paraná/Brazil (SEED)

    PhD in Education. Teacher at the State Education Network of the State of Paraná (SEED), Brazil.

References

BRASIL. Cartilha do Censo 2010 – Pessoas com Deficiência / Luiza Maria Borges Oliveira / Secretaria de Direitos Humanos da Presidência da República (SDH/PR) / Secretaria Nacional de Promoção dos Direitos da Pessoa com Deficiência (SNPD) / Coordenação-Geral do Sistema de Informações sobre a Pessoa com Deficiência; Brasília: SDH-PR/SNPD, 2012.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, Senado, 1998.

BRASIL. Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/decreto/d6949.htm> Acesso em: 25 abr. 2023.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Políticas de Saúde. Violência intrafamiliar: orientações para prática em serviço / Secretaria de Políticas de Saúde. Cadernos de atenção básica, nº8 – Brasília: Ministério da Saúde, 2001.

BRASIL. Secretaria Nacional de Promoção dos Direitos da Pessoa com Deficiência. Disponível em <http://www.pessoacomdeficiencia.gov.br/app/conade-0> Acesso em: 20 maio 2023.

BRASIL. Ministério da educação e cultura. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC, 1997.

COMPARATO, Fábio. A Afirmação Histórica dos Direitos Humanos. 7ª edição, revista e atualizada, 2010. São Paulo: Saraiva.

CONADE. Conselho Nacional dos Direitos da Pessoa com Deficiência. Disponível em: <http://www.pessoacomdeficiencia.gov.br/app/conade-0>. Acesso em: 27 abr. 2023.

GUIA ESCOLAR. Métodos para Identificação de Sinais de Abuso e Exploração Sexual de Crianças e Adolescentes. Brasília. Secretaria Especial dos Direitos Humanos e Ministério da Educação. 2004, p.163.

HABIGZANG, Luísa Fernanda. Ramos, Michele da Silva. Koller, Sílvia Helena. Revelação de Abuso Sexual: As Medidas Adotadas pela Rede de Apoio Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Psicologia: Teoria e Pesquisa Out-Dez 2011, Vol. 27 n. 4, p. 467-473.

MAIA. Ana Cláudia Bortolozzi. Sexualidade e Deficiência. São Paulo: Ed. UNESP, 2006.

MAIA. Ana Cláudia Bortolozzi. Reflexões sobre a Educação Sexual da Pessoa com Deficiência. Revista Brasileira de Educação Especial, v.7, n.1, 2001, p. 35-46.

MAIA, Ana Cláudia Bortolozzi. RIBEIRO, Paulo Rennes Marçal. Desfazendo mitos para minimizar o preconceito sobre a sexualidade de pessoas com deficiências. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v.16, n.2, 2010. Disponível em < http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141365382010000200002> Acesso em: 06 maio 2023.

MENDES, M. J. G.; DENARI, F. E. Violência sexual contra pessoas com deficiência nos últimos 10 anos: uma revisão sistemática. Doxa: Rev. Bras. Psico. E Educ., Araraquara, v. 22, n. 00, e021013, 2021.

MIRANDA, Ariane Camila Tagliacolo. LIMA, Edyane Silva. MAIO, Eliane Rose. Instituições sociais: as interfaces entre escola e CREAS sobre a violência sexual contra crianças. Revista Educação, Cultura e Sociedade. Sinop/MT, v.3, n.2, jul./dez. 2013, p. 271-282.

SPROVIERI, Maria Helena S.; ASSUMPÇÃO, Jr. Francisco B. Deficiência mental: família e sexualidade. São Paulo: Manole, 1993.

UNICEF. Brasil. Violência Doméstica contra Crianças e Adolescentes. 2014. Disponível em:< http://www.unicef.org/brazil/pt/Cap_01.pdf>. Acesso em: 24 maio 2023.

Published

2024-08-29

How to Cite

CALABRESI VOSS DUARTE, Juliana. VIOLATION OF THE RIGHTS OF PEOPLE WITH DISABILITIES AND SEXUAL ABUSE. Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial, Marília, SP, v. 11, n. 2, p. e0240025, 2024. DOI: 10.36311/2358-8845.2024.v11n2.e0240025. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14758.. Acesso em: 22 nov. 2024.