"OMNICRITICAL"

FROM CULTURES, POLICIES AND PRACTICES TO THE OMNILETICAL PERSPECTIVE

Authors

  • Allan Rocha DAMASCENO Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ
  • Mônica Pereira dos SANTOS Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRRJ
  • Rosangela Costa Soares CABRAL UFRRJ - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2023.v10n2.p143-158

Keywords:

Inclusion in Education. Critical Theory. Omnilexic Perspective.

Abstract

This study was centered on the debate that we held at the III Simposio Latinoamericano y Caribeño on Investigation of Inclusive Education (2022) and aimed to understand the relationship existing on the concept of "Inclusion in Education", in a theoretical discussionof cultures, policies and practices, adopting the "Omnilexic Perspective" in dialogue with the Critical Theory of Society, with emphasis on the thought of Theodor Adorno. In view of the above, the choice of the "lenses" of Adornian thought is certified as a theoretical-methodological contribution because it allows us to unveil the historical, social, political and cultural issues related to "Inclusion in Education". The discussions allow the conceptual and epistemological reflection on the concepts mentioned above, allowing the production of new meanings and understandings about the phenomena related to the discussion. The results reveal that the permanent struggle for "Inclusion in Education" is undoubtedly related to the understandings that are established in the theoretical field, because depending on the "lenses" that are used for analysis, certain contradictions are invisibilized.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Allan Rocha DAMASCENO, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ

    PhD in Education from UFF. Works in the Department of Rural Education, Social Movements and Diversity (DECAMPD), Institute of Education, UFRRJ. Seropédica - RJ Language

  • Mônica Pereira dos SANTOS, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRRJ

    Associate Professor at the Faculty of Education of the Federal University of Rio de Janeiro.  He holds a degree in Psychology, a Master’s and a PhD in Psychology and Special Education from the University of London. Founder and coordinator of LaPEADE - Laboratory of Research, Studies and Support for Participation and Diversity in Education. 

  • Rosangela Costa Soares CABRAL, UFRRJ - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

    Master in Education of the Graduate Program in Education, Contemporary Contexts and Popular Demands (PPGEDUC), UFRRJ. Seropédica - RJ

References

ADORNO, Theodor W. Notas Marginais sobre Teoria e Práxis. In Palavras e Sinais. Modelos Críticos 2. Trad. de Maria Helena Ruschel; supervisão de Álvaro Valls. – Petropólis, Rio de Janeiro: Vozes, 1995.

ADORNO, Theodor Wiesengrund. Educação e emancipação. 2ª ed. revista. São Paulo: Paz e Terra, 2020.

BOOTH, Tony; AINSCOW, Mel. Index para a inclusão. Desenvolvendo a aprendizagem e a participação na escola. UFRJ: Lapeade [Tradução de M.P. Santos], 2011.

DICIO, Dicionário Online de Português. Origem da palavra inclusão. Disponível em: https://www.dicio.com.br/inclusao/. Acesso em: 30 de março de 2023.

HORKHEIMER, Max. Filosofia e teoria crítica. São Paulo, Nova Cultural, 1989. (Coleção Os Pensadores)

LUKÁCS, Georg. História da consciência de classe: estudos sobre a dialética marxista. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

MORIN, Edgard. O método II: a vida da vida. 5 ed. Porto alegre: Sulina, 2015a.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. 5ª Ed. Porto Alegre: Ed. Sulina, 2015b.

SANTOS, Mônica Pereira dos. Educação inclusiva: redefinindo a educação especial. Ponto de Vista, Florianópolis, n. 3/4, p. 103-118, 2002.

SANTOS, Mônica Pereira dos e SANTIAGO, Mylene Cristina. As múltiplas dimensões do currículo no processo de inclusão e exclusão em educação. In: IV Colóquio Internacional de Polítcas e Práticas Curriculares: diferenças nas políticas de currículo. João Pessoa/PB, 2009.

SANTOS, Mônica Pereira dos. Dialogando sobre inclusão em educação: contando casos (e descasos). Editora CRV: Curitiba, 2013.

SANTOS, Mônica Pereira dos. Inclusão, Direitos humanos e interculturalidade: uma tessitura omnilética. Revista Inovação, Ciência e Tecnologia: desafios e perspectivas na contemporaneidade. Editora Realize – Campina Grande-PB 2015.

SANTOS, Mônica Pereira dos; SENNA, Manoella. Gestão e inclusão em educação à luz da perspectiva omnilética. Educ. em Foco, Juiz de Fora, v. 25, n. 3, p. 956-974, set. / dez 2020.

SANTOS. Mônica Pereira dos. Sobre a Omnilética. Reunião do LEPEDI. Transcrição de áudio. 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/results?search_query=lepedi. Acesso em: 23 de março de 2023.

SILVA, Manoella Rodrigues Pereira Senna Vasconcelos da. Gestão democrática e inclusão em educação: sentidos e barreiras na visão dos membros dos conselhos escola-comunidade do município do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro. UFRJ, 2021.

UNESCO. Declaração de Salamanca – Estrutura de Ação em Educação Especial – Conferência Mundial de Educação Especial. Salamanca – Espanha, 1994. Brasília: Corde, 1996.

Published

2023-11-24

Issue

Section

Dossiê Direitos Humanos, Inclusão e Educação Especial

How to Cite

ROCHA DAMASCENO, Allan; PEREIRA DOS SANTOS, Mônica; COSTA SOARES CABRAL, Rosangela. "OMNICRITICAL": FROM CULTURES, POLICIES AND PRACTICES TO THE OMNILETICAL PERSPECTIVE. Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial, Marília, SP, v. 10, n. 2, p. 143–158, 2023. DOI: 10.36311/2358-8845.2023.v10n2.p143-158. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14507.. Acesso em: 22 nov. 2024.