"OMNICRITICAL"
FROM CULTURES, POLICIES AND PRACTICES TO THE OMNILETICAL PERSPECTIVE
DOI:
https://doi.org/10.36311/2358-8845.2023.v10n2.p143-158Keywords:
Inclusion in Education. Critical Theory. Omnilexic Perspective.Abstract
This study was centered on the debate that we held at the III Simposio Latinoamericano y Caribeño on Investigation of Inclusive Education (2022) and aimed to understand the relationship existing on the concept of "Inclusion in Education", in a theoretical discussionof cultures, policies and practices, adopting the "Omnilexic Perspective" in dialogue with the Critical Theory of Society, with emphasis on the thought of Theodor Adorno. In view of the above, the choice of the "lenses" of Adornian thought is certified as a theoretical-methodological contribution because it allows us to unveil the historical, social, political and cultural issues related to "Inclusion in Education". The discussions allow the conceptual and epistemological reflection on the concepts mentioned above, allowing the production of new meanings and understandings about the phenomena related to the discussion. The results reveal that the permanent struggle for "Inclusion in Education" is undoubtedly related to the understandings that are established in the theoretical field, because depending on the "lenses" that are used for analysis, certain contradictions are invisibilized.
Downloads
References
ADORNO, Theodor W. Notas Marginais sobre Teoria e Práxis. In Palavras e Sinais. Modelos Críticos 2. Trad. de Maria Helena Ruschel; supervisão de Álvaro Valls. – Petropólis, Rio de Janeiro: Vozes, 1995.
ADORNO, Theodor Wiesengrund. Educação e emancipação. 2ª ed. revista. São Paulo: Paz e Terra, 2020.
BOOTH, Tony; AINSCOW, Mel. Index para a inclusão. Desenvolvendo a aprendizagem e a participação na escola. UFRJ: Lapeade [Tradução de M.P. Santos], 2011.
DICIO, Dicionário Online de Português. Origem da palavra inclusão. Disponível em: https://www.dicio.com.br/inclusao/. Acesso em: 30 de março de 2023.
HORKHEIMER, Max. Filosofia e teoria crítica. São Paulo, Nova Cultural, 1989. (Coleção Os Pensadores)
LUKÁCS, Georg. História da consciência de classe: estudos sobre a dialética marxista. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
MORIN, Edgard. O método II: a vida da vida. 5 ed. Porto alegre: Sulina, 2015a.
MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. 5ª Ed. Porto Alegre: Ed. Sulina, 2015b.
SANTOS, Mônica Pereira dos. Educação inclusiva: redefinindo a educação especial. Ponto de Vista, Florianópolis, n. 3/4, p. 103-118, 2002.
SANTOS, Mônica Pereira dos e SANTIAGO, Mylene Cristina. As múltiplas dimensões do currículo no processo de inclusão e exclusão em educação. In: IV Colóquio Internacional de Polítcas e Práticas Curriculares: diferenças nas políticas de currículo. João Pessoa/PB, 2009.
SANTOS, Mônica Pereira dos. Dialogando sobre inclusão em educação: contando casos (e descasos). Editora CRV: Curitiba, 2013.
SANTOS, Mônica Pereira dos. Inclusão, Direitos humanos e interculturalidade: uma tessitura omnilética. Revista Inovação, Ciência e Tecnologia: desafios e perspectivas na contemporaneidade. Editora Realize – Campina Grande-PB 2015.
SANTOS, Mônica Pereira dos; SENNA, Manoella. Gestão e inclusão em educação à luz da perspectiva omnilética. Educ. em Foco, Juiz de Fora, v. 25, n. 3, p. 956-974, set. / dez 2020.
SANTOS. Mônica Pereira dos. Sobre a Omnilética. Reunião do LEPEDI. Transcrição de áudio. 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/results?search_query=lepedi. Acesso em: 23 de março de 2023.
SILVA, Manoella Rodrigues Pereira Senna Vasconcelos da. Gestão democrática e inclusão em educação: sentidos e barreiras na visão dos membros dos conselhos escola-comunidade do município do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro. UFRJ, 2021.
UNESCO. Declaração de Salamanca – Estrutura de Ação em Educação Especial – Conferência Mundial de Educação Especial. Salamanca – Espanha, 1994. Brasília: Corde, 1996.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The works published in RDPEE are the sole responsibility of their authors. The authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-CC BY, which allows distribution, remixing, adaptation and creation from the work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
- The authors consent that their articles may be incorporated by RDPEE into indexers and databases that currently exist or may exist in the future; the owners of these databases may reproduce, transmit and distribute the texts, in whole or in part, in any form or means of electronic transmission that exists or may be developed in the future.
Qualis Capes (2017-2020)
Education: B1