SPECIAL EDUCATION IN THE INCLUSIVE PERSPECTIVE
a study on the reality on the case of Miracema/RJ
DOI:
https://doi.org/10.36311/2358-8845.2024.v11n2.e0240014Keywords:
Special Education, Autism. Inclusive education. Teaching work, Miracema/RJ Specialized Service CenterAbstract
This case study brings reflections on possibilities for implementing the concept of a school for all in everyday school life, reinforcing the importance of the struggle movement for people with disabilities in our country. It focuses on the situation of Special Education in the municipality of Miracema/RJ based on a comparative analysis between the Municipal Education Plan (2015-2025) and normative and political devices (such as: the National Education Plan, the Law of Guidelines and Bases of Education and the National Policy on Special Education from the Perspective of Inclusive Education) that guarantee education for all as a human right. The work carried out by the municipality's Specialized Assistance Center (NAE) is also analyzed. Methodologically, the study was carried out taking bibliographic and documentary research as its starting point. It is theoretically based on authors such as: Paulo Freire, Maria Tereza Mantoan and Rita de Cassia Fumegalli. It is concluded that the municipality of Miracema has been expanding its horizons with regard to the implementation of what is implied by goal 4 of the National Education Plan and the National Special Education Policy from the Perspective of Inclusive Education, seeking to promote a break with related social prejudices to the education of students with disabilities, charting a new path, where the commitment is to an education that proposes to be universal, which must include diversity, moving away from standardized models, which do not respect the reality of students and their families and promote scenarios of exclusion and school failure.
Downloads
References
ALMEIDA, Renata Costa. Inclusão para todos: os desafios do corpo docente, gestores e familiares na tarefa de não excluir na Educação Infantil. Monografia (Especialização em Educação Especial e Inclusiva). Universidade Cândido Mendes, 2018, 42 p.
BOURDIEU, Pierre. Contrafogos: táticas para enfrentar a invasão neoliberal. [Trad. Lucy Magalhães]. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1998.
BRASIL, Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. M.E.C. Diário Oficial da União, Secretaria de Educação Especial. Brasília, DF, 2008. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf> Acesso em 02/07/2022.
BRASIL. Censo Escolar. Rio de Janeiro: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2021.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. D.O.U, Brasil, dezembro de 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em 02/07/2022.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em 25/05/2023.
BRASIL. Portaria Ministerial nº 323 de 10 de setembro de 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-interministerial-n-323-de-10-de-setembro-de-2020-276902528. Acesso em 28/05/2023.
CARVALHO, Rosita Eder. Educação inclusiva: com os pingos nos “is”. Porto Alegre: Mediação, 2004.
DECLARAÇÃO, DE SALAMANCA–UNESCO. Conferência Mundial sobre Educação Especial. Salamanca, Espanha, 1994. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf> Acesso em 02/07/2022.
FACION, José Raimundo. Inclusão escolar e suas implicações. 2. ed. Curitiba: IBPEX, 2008.
FUMEGALLI, Rita de Cassia Avila. Inclusão escolar: o desafio de uma educação para todos. Monografia (Especialização em Educação Especial). Unijuí – Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio de Janeiro, 2012, 50 p.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. PNS 2019: país tem 17,3 milhões de pessoas com algum tipo de deficiência. Agência IBGE, 2021. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/31445-pns-2019-pais-tem-17-3-milhoes-de-pessoas-com-algum-tipo-de-deficiencia#:~:text=A%20PNS%202019%20estimou%20em,9%20milh%C3%B5es%20em%20domic%C3%ADlios%20rurais. Acesso em 28/05/2023.
LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagem qualitativa. 2ª ed. Rio de Janeiro: E.P.U., 2017.
MACHADO, Danielle; CAZINI, Janaina. (org). Inclusão e Educação. Atena Editora: Ponta Grossa, PR, 2019.
MANTOAN, Maria Tereza Egler. Inclusão escolar: O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Moderna. 2006.
MIRACEMA. Geografia da cidade. Prefeitura de Miracema, 2022. Disponível em: https://www.miracema.rj.gov.br/pagina/2/geografia. Acesso em 05/07/2022.
MIRACEMA. Lei nº 1.602 de 18 de junho de 2015: aprova o Plano Municipal de Educação para o decênio 2015-2025 e dá outras providências. Disponível em: https://www.mprj.mp.br/documents/20184/174657/Miracema_Lei_1.602_15_Plano_Municipal_de_Educacao.pdf. Acesso em 05/07/2022.
MIRACEMA. Nova sede do NAE será inaugurada nesta terça feira em Miracema, 2022. Disponível em: https://www.miracema.rj.gov.br/noticia/1153/nova-sede-do-nae-seraacute-inaugurada-nesta-terccedila-a-feira-em-miracema. Acesso em 05/07/2022.
MRECH, Leny Magalhães. Educação Inclusiva: Realidade ou Utopia? Disponível em: http://www.educacaoonline.pro.br/index.php?option=com_content&view=article&id=97:educacao-inclusiva-realidade-ou-utopia-&catid=6:educacao-inclusiva&Itemid=17. Acesso em 22/06/2022.
PERTILE, Eliane Brunetto; ROSSETTO, Elisabeth. As políticas de inclusão e a educação escolar: contrapontos necessários. Educação – Revista quadrimestral, v. 39, n. 3, 2016.
RIO DE JANEIRO. Estudos Socioeconômicos: Municípios do Rio de Janeiro, 2021. Tribunal de Contas do Estado do Rio de Janeiro, 2021. Disponível em: https://www.tcerj.tc.br/portalnovo/publicadordearquivo/estudos_socioeconomicos. Acesso em 01/08/2022.
ROCHA, Viviane Moreira. Perspectiva histórica e desafios da escola pública: dificuldades da escola pública na inclusão de alunos com necessidades especiais. VII Congresso Nacional de Educação, Maceió-AL, 2020.
RODRIGUES, Lucas Yuri Silva; MACEDO, Yuri Macedo. Educação Especial e Inclusiva: Reflexões a partir da surdez para o ensino. Revista Latino-Americana de Estudos Científicos, v. 01, n. 01, 2020.
SANTOS, Boaventura Sousa. A construção multicultural da igualdade e da diferença. Oficina do CES, Coimbra: Centro de Estudos Sociais, n. 135, jan. 1999.
SILVA, Aline Maira. Educação especial e inclusão escolar: História e Fundamentos. Curitiba: Ibpex, 2010.
SILVA, Margarete do Rosário. Dificuldades enfrentadas pelos professores na educação inclusiva. 2011. Disponível em: <http://www.bdm.unb.br/bitstream/10483/2487/1/2011_MargaretRosarioSilva.pdf> Acesso em 03/07/2022.
UNESCO. Declaração mundial sobre educação para todos. Plano de ação para satisfazer as necessidades básicas de aprendizagem. Tailândia, 1990.
VEIGA-NETO, Alfredo; LOPES, Maura Corcini. Inclusão, exclusão, in/exclusão. Verve, v. 20, n. 1, 2011.
VILELAS, José Manuel da Silva. Investigação: o processo de construção do conhecimento. São Paulo: Sílabo, 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The works published in RDPEE are the sole responsibility of their authors. The authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-CC BY, which allows distribution, remixing, adaptation and creation from the work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
- The authors consent that their articles may be incorporated by RDPEE into indexers and databases that currently exist or may exist in the future; the owners of these databases may reproduce, transmit and distribute the texts, in whole or in part, in any form or means of electronic transmission that exists or may be developed in the future.
Qualis Capes (2017-2020)
Education: B1