RIENTATION AND MOBILITY IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES

KNOWLEDGE EXPERIENCES (DES) BUILT IN THE BENJAMIN CONSTANT INSTITUTE

Authors

  • Arlindo Fernando Paiva de Instituto Benjamin Constant - IBC e Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro- UNIRIO

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2022.v9n2.p39-52

Keywords:

Orientation and Mobility, Visual impairment, Knowledge of Experience, Autobiographical Narrative

Abstract

The present text consists of an essay written based on the autobiographical narrative, where I present how orientation and mobility (OM) can be developed in Physical Education classes at school. The objective is to narrate the pedagogical practice from memories of a process (re)signifying them as self-training, which can resonate in other pedagogical practices. OM techniques are essential in the school curriculum of students with visual impairment, and can be worked across all areas of knowledge. It is noticed that when working with OM in Physical Education classes, students gain greater autonomy and mobility in spaces, improve self-esteem, reduce insecurity, attitudes towards activities are more active and participatory, social relationships improve, contributing thus, for more plural, dignified, fair and inclusive practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Arlindo Fernando Paiva de, Instituto Benjamin Constant - IBC e Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro- UNIRIO

    Doutor em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) com período sanduíche na Universidade da Coruña - Espanha (Supervisor Jurjo Torres Santomé), Mestre em Ciências da Atividade Física (UNIVERSO), Especialista em Docência no Ensino Superior (UCAM), em Docência no Ensino Básico com ênfase em Educação Física Escolar (CPII), em Planejamento, Implementação e Gestão da Educação a Distância (UFF), em Educação Física Escolar (UFF), em Educação Tecnológica (CEFET/RJ), e em Esportes e Atividades Físicas Inclusivas para Pessoas com Deficiência (UFJF), Formado em Licenciatura Plena em Educação Física (UNISUAM).

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 16537: Acessibilidade – Sinalização tátil no piso – diretrizes para elaboração de projetos e instalação. Rio de Janeiro, 2016. Disponível em: https://www.totalacessibilidade.com.br/pdf/Norma_Sinaliza%C3%A7%C3%A3o_T%C3%A1til_No_Piso_Piso_T%C3%A1til_Total_Acessibilidade.pdf. Acesso em: 4 de jan. de 2021.

COSTA, Ana Cristina de Sousa; SILVA NETO, Maria de Lourdes da. A importância da Educação Física para orientação e mobilidade. In: NASCIMENTO, Sumara Frota do; ALENCAR, Erika Felippe (Org.). Coletânea Orientação e Mobilidade. São Paulo: Sinal Link Acessibilidade, 2019. p.24-47.

MAZZARO, José Luiz. Mas, afinal, o que é orientação e mobilidade. In: BRASIL. Orientação e Mobilidade: conhecimentos básicos para inclusão da pessoa com deficiência visual. Brasília: MEC – SEESP, 2003, p. 17-19. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/ori_mobi.pdf. Acesso em: 4 de jan. de 2021.

FELIPPE, Vera Lúcia Leme Rhein; FELIPPE, João Álvaro de Moraes. Orientação e Mobilidade. In: SAMPAIO, M. W.; HADDAD, M. A. O.; COSTA FILHO, H. A. da; SIAULYS, M. O. de C. (Org.). Baixa Visão e Cegueira: os caminhos para reabilitação, a educação e a inclusão. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2010, pp.449-466.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

GAI, Eunice Terezinha Piazza. Narrativas e Conhecimento. Passo Fundo, Desenredo - Revista do Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade de Passo Fundo, v. 5, n. 2, p. 137-144, jul./dez., 2009. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rd/article/view/1247/760. Acesso em 12 de set. 2021.

HOFFMANN, Sonia B.Benefíficos da orientação e mobilidade – estudo intercultural entre Brasil e Portugal. Revista Benjamin Constant, Rio de Janeiro, n.14, 1999, p. 1-8. Disponível em: http://revista.ibc.gov.br/index.php/BC/article/view/606. Acesso em: 14 jun. 2022.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Enfoques narrativos en la investigación educativa brasileña. Revista Paradigma, Maracay Edo Aragua, Venezuela, Edición Cuadragésima Aniversario: 1980-2020, v. XLI, jun. 2020, pp. 57-79, 2020. Disponível em: http://revistaparadigma.online/ojs/index.php/paradigma/article/view/929. Acesso em: 10 de out. de 2021.

PEREIRA, Francisca Soraia Barbosa; BEZERRA, Ana de Sena Tavares. Benefíficos da Atividade Física para Orientação e Mobilidade. In: NASCIMENTO, Sumara Frota do; ALENCAR, Erika Felippe (Org.). Coletânea Orientação e Mobilidade. São Paulo: Sinal Link Acessibilidade, 2019. p. 140-162.

SANTOS, Yuri Andrei Batista; TORGA, Vânia Lúcia Menezes. Autobiografia e (re)significação / Autobiography and (Re-) Signification. Revista de Estudos do Discurso, São Paulo, v. 15, n. 2, abril/jun., 2020, pp. 119-144. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bak/a/tFSNZ7QR8GHkfNwdS7HLJhk/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 4 de jan. de 2021.

Published

2022-12-01

How to Cite

ARLINDO FERNANDO PAIVA DE. RIENTATION AND MOBILITY IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: KNOWLEDGE EXPERIENCES (DES) BUILT IN THE BENJAMIN CONSTANT INSTITUTE. Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial, Marília, SP, v. 9, n. 2, p. 39–52, 2022. DOI: 10.36311/2358-8845.2022.v9n2.p39-52. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13775.. Acesso em: 22 nov. 2024.