RIENTATION AND MOBILITY IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES

KNOWLEDGE EXPERIENCES (DES) BUILT IN THE BENJAMIN CONSTANT INSTITUTE

Authors

  • Arlindo Fernando Paiva de Instituto Benjamin Constant - IBC e Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro- UNIRIO

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2022.v9n2.p39-52

Keywords:

Orientation and Mobility, Visual impairment, Knowledge of Experience, Autobiographical Narrative

Abstract

The present text consists of an essay written based on the autobiographical narrative, where I present how orientation and mobility (OM) can be developed in Physical Education classes at school. The objective is to narrate the pedagogical practice from memories of a process (re)signifying them as self-training, which can resonate in other pedagogical practices. OM techniques are essential in the school curriculum of students with visual impairment, and can be worked across all areas of knowledge. It is noticed that when working with OM in Physical Education classes, students gain greater autonomy and mobility in spaces, improve self-esteem, reduce insecurity, attitudes towards activities are more active and participatory, social relationships improve, contributing thus, for more plural, dignified, fair and inclusive practices.

Author Biography

  • Arlindo Fernando Paiva de, Instituto Benjamin Constant - IBC e Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro- UNIRIO

    Doutor em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) com período sanduíche na Universidade da Coruña - Espanha (Supervisor Jurjo Torres Santomé), Mestre em Ciências da Atividade Física (UNIVERSO), Especialista em Docência no Ensino Superior (UCAM), em Docência no Ensino Básico com ênfase em Educação Física Escolar (CPII), em Planejamento, Implementação e Gestão da Educação a Distância (UFF), em Educação Física Escolar (UFF), em Educação Tecnológica (CEFET/RJ), e em Esportes e Atividades Físicas Inclusivas para Pessoas com Deficiência (UFJF), Formado em Licenciatura Plena em Educação Física (UNISUAM).

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Published

2022-12-01