RIENTATION AND MOBILITY IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES
KNOWLEDGE EXPERIENCES (DES) BUILT IN THE BENJAMIN CONSTANT INSTITUTE
DOI:
https://doi.org/10.36311/2358-8845.2022.v9n2.p39-52Keywords:
Orientation and Mobility, Visual impairment, Knowledge of Experience, Autobiographical NarrativeAbstract
The present text consists of an essay written based on the autobiographical narrative, where I present how orientation and mobility (OM) can be developed in Physical Education classes at school. The objective is to narrate the pedagogical practice from memories of a process (re)signifying them as self-training, which can resonate in other pedagogical practices. OM techniques are essential in the school curriculum of students with visual impairment, and can be worked across all areas of knowledge. It is noticed that when working with OM in Physical Education classes, students gain greater autonomy and mobility in spaces, improve self-esteem, reduce insecurity, attitudes towards activities are more active and participatory, social relationships improve, contributing thus, for more plural, dignified, fair and inclusive practices.
Downloads
References
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 16537: Acessibilidade – Sinalização tátil no piso – diretrizes para elaboração de projetos e instalação. Rio de Janeiro, 2016. Disponível em: https://www.totalacessibilidade.com.br/pdf/Norma_Sinaliza%C3%A7%C3%A3o_T%C3%A1til_No_Piso_Piso_T%C3%A1til_Total_Acessibilidade.pdf. Acesso em: 4 de jan. de 2021.
COSTA, Ana Cristina de Sousa; SILVA NETO, Maria de Lourdes da. A importância da Educação Física para orientação e mobilidade. In: NASCIMENTO, Sumara Frota do; ALENCAR, Erika Felippe (Org.). Coletânea Orientação e Mobilidade. São Paulo: Sinal Link Acessibilidade, 2019. p.24-47.
MAZZARO, José Luiz. Mas, afinal, o que é orientação e mobilidade. In: BRASIL. Orientação e Mobilidade: conhecimentos básicos para inclusão da pessoa com deficiência visual. Brasília: MEC – SEESP, 2003, p. 17-19. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/ori_mobi.pdf. Acesso em: 4 de jan. de 2021.
FELIPPE, Vera Lúcia Leme Rhein; FELIPPE, João Álvaro de Moraes. Orientação e Mobilidade. In: SAMPAIO, M. W.; HADDAD, M. A. O.; COSTA FILHO, H. A. da; SIAULYS, M. O. de C. (Org.). Baixa Visão e Cegueira: os caminhos para reabilitação, a educação e a inclusão. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2010, pp.449-466.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
GAI, Eunice Terezinha Piazza. Narrativas e Conhecimento. Passo Fundo, Desenredo - Revista do Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade de Passo Fundo, v. 5, n. 2, p. 137-144, jul./dez., 2009. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rd/article/view/1247/760. Acesso em 12 de set. 2021.
HOFFMANN, Sonia B.Benefíficos da orientação e mobilidade – estudo intercultural entre Brasil e Portugal. Revista Benjamin Constant, Rio de Janeiro, n.14, 1999, p. 1-8. Disponível em: http://revista.ibc.gov.br/index.php/BC/article/view/606. Acesso em: 14 jun. 2022.
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.
PASSEGGI, Maria da Conceição. Enfoques narrativos en la investigación educativa brasileña. Revista Paradigma, Maracay Edo Aragua, Venezuela, Edición Cuadragésima Aniversario: 1980-2020, v. XLI, jun. 2020, pp. 57-79, 2020. Disponível em: http://revistaparadigma.online/ojs/index.php/paradigma/article/view/929. Acesso em: 10 de out. de 2021.
PEREIRA, Francisca Soraia Barbosa; BEZERRA, Ana de Sena Tavares. Benefíficos da Atividade Física para Orientação e Mobilidade. In: NASCIMENTO, Sumara Frota do; ALENCAR, Erika Felippe (Org.). Coletânea Orientação e Mobilidade. São Paulo: Sinal Link Acessibilidade, 2019. p. 140-162.
SANTOS, Yuri Andrei Batista; TORGA, Vânia Lúcia Menezes. Autobiografia e (re)significação / Autobiography and (Re-) Signification. Revista de Estudos do Discurso, São Paulo, v. 15, n. 2, abril/jun., 2020, pp. 119-144. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bak/a/tFSNZ7QR8GHkfNwdS7HLJhk/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 4 de jan. de 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The works published in RDPEE are the sole responsibility of their authors. The authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-CC BY, which allows distribution, remixing, adaptation and creation from the work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
- The authors consent that their articles may be incorporated by RDPEE into indexers and databases that currently exist or may exist in the future; the owners of these databases may reproduce, transmit and distribute the texts, in whole or in part, in any form or means of electronic transmission that exists or may be developed in the future.
Qualis Capes (2017-2020)
Education: B1