ACCESS AND PERMANENCE OF DEAF STUDENTS IN HIGHER EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.36311/2358-8845.2022.v9n1.p149-162Keywords:
Deaf, Accessibility, Inclusion, Public PolicyAbstract
This research aims to analyse deaf students’ access to higher education. It is a qualitative research, and it was developed from a literature review of theses and dissertations held in the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) Theses and Dissertations Repository, between the years of 2017 and 2020. The following keywords were used to identify the topic: access, higher education, deaf. Five dissertations and two theses were selected, and their emphasis on the admission and permanence of the deaf subject at university was invoked as a selection criterion. The results show that there is a long way to go until a deaf applicant enters the university and stays there so that they enjoy the benefits granted by legal order, since this student needs strategies deployed at universities entrance examinations – such as an exam in Brazilian sign language – and sign language interpreters to mediate communication during the entire process of education. This will provide accessibility in an inclusive system grounded in pedagogic practices suitable for bilingual education.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Decreto nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005, p.11. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/d5626.htm acesso em 02. Jan.2021.
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva, 2008, p.15, Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=16690-politica-nacional-de-educacao-especial-na-perspectiva-da-educacao-inclusiva-05122014&Itemid=30192 acesso em 11.jan.2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Modalidades Especializadas de Educação. PNEE: Política Nacional de Educação Especial: Equitativa, Inclusiva e com Aprendizado ao Longo da Vida/ Secretaria de Modalidades Especializadas de Educação – Brasília; MEC. SEMESP. 2020. 124p.
BRIEGA, Diléia Aparecida Martins. O Enem Como Via de Acesso do Surdo ao Ensino Superior Brasileiro. Tese, p.121. Programa de Pós-Graduação em Educação Especial, Universidade Federal de São Carlos. São Carlos, 2017.
FÓFANO, Carla. O direito à educação universitária para candidatos surdos no exame nacional do ensino médio: as fronteiras entre as multiterritorialidadesdasurdez e o uso das tecnologias assistivas. Dissertação, p.100, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Gestão Integrada do Território da Universidade Vale do Rio Doce – UNIVALE,Governador Valadares, 2017.
GAVALDÃO, Natália. Acessibilidade a estudantes surdos na educação superior: análise de professores sobre o contexto pedagógico. Dissertação, 2017, p.215, Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista “Júlio Mesquita Filho”. Marília/SP.
GOMES, Christianne Rocha. Educação inclusiva de estudantes universitários surdos: uma análise a partir da trajetória escolar. Dissertação, p.156, Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social, Universidade de Sergipe, São Cristóvão 2017.
HANSEL, Ana Flávia. ZYCH, Anizia Costa. GODOY, Miriam Adalgisa Bedim.Fundamentos da Educação Inclusiva. 2014, p.106,Unicentro, UAB.
MENDES, Enicéia Gonçalves. A radicalização do debate sobre inclusão escolar no Brasil. Revista Brasileira de Educação, v. 11,n. 33,set./dez. 2006. P. 387-405.
PAIVA, Gisele Oliveira da Silva. Estudantes surdos no ensino superior: reflexões sobre a inclusão no curso de letras libras/língua portuguesa da UFRN. Dissertação, p.110, Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal, 2017.
PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Instrução n.º 008/08- SUED/SEED. p.05. Disponível em: http://www.educacao.pr.gov.br/sites/default/arquivos_restritos/files/documento/2019-12/instrucao082008.pdfacesso em 02. jan.2021.
RODRIGUES, José Raimundo. MACHADO, Lucyenne Matos da Costa Vieira. VIEIRA, Eliane Telles de Bruim. Congresso de Paris (1900): A Seção de Surdos e sua Atualidade em Relação à Educação de Surdos. Revista Brasileira de história da educação, v.20, 2020.
SCHNEIDER, Roseleia. Educação Inclusiva no Ensino Superior para alunos surdos: Resistências e desafios. Tese, 193p. Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade de passo Fundo. Passo Fundo, 2017.
SILVA, Elza Maria do Socorro. O processo de inclusão: objetivação e ancoragem do primeiro aluno surdo numa instituição de ensino superior. Dissertação, p.141, Programa de Pós- Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2017.
STREIECHEN, Eliziane Manosso. Abordagens metodológicas para a educação de surdos (E-book). NEAD/UAB/UNICENTRO, Guarapuava, 2020. Disponível em: http://repositorio.unicentro.br:8080/jspui/bitstream/123456789/1797/1/STREIECHEN_Abordagem_Metodologicas_para_a_Educacao_de_Surdos.pdf. Acesso em: 4 dez. 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The works published in RDPEE are the sole responsibility of their authors. The authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-CC BY, which allows distribution, remixing, adaptation and creation from the work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
- The authors consent that their articles may be incorporated by RDPEE into indexers and databases that currently exist or may exist in the future; the owners of these databases may reproduce, transmit and distribute the texts, in whole or in part, in any form or means of electronic transmission that exists or may be developed in the future.
Qualis Capes (2017-2020)
Education: B1