HISTORICAL PARADIGMS OF INCLUSION AND THE REALITY OF SCHOOL INSERTION FOR PEOPLE WITH VISUAL IMPAIRMENT
DOI:
https://doi.org/10.36311/2358-8845.2022.v9n1.p89-102Keywords:
education paradigma; people with visual Disabilities; inclusion process.Abstract
The present work will have the purpose of exposing the reality experienced by people with visual impairment, about the guarantee of an education with equal conditions and opportunities. To trace this reality, it was explained the historical paradigms that implied in social attitudes, with people with disabilities. These paradigms are exclusion, segregation, integration and inclusion. It was also exposed the advances in Brazilian legislation, and what they bring from guarantees to people with disabilities. Furthermore, there is dialogue about the influence of international Treaties and Conventions on the guarantees of equal conditions of such subjects. To reach a conclusion of reality, a questionnaire was applied with ten visually impaired people. In addition, a bibliographical research was carried out, with a qualitative approach. It was found that there were evolutions about the right to education for people with visual impairment, but for the inclusion of fact, it is still necessary to overcome adversities and enforce constitutional rights.
Downloads
References
ALAMINOS, Cláudia. Fundamentos da educação especial: aspectos históricos, legais e filosóficos. Indaial: UNIASSELVI, 2018. 161 p.; il. Disponível em: https://www.uniasselvi.com.br/extranet/layout/request/trilha/materiais/livro/livro.php?codigo=29978#:~:text=Prezado%20acad%C3%AAmico%2C%20seja%20bem%2Dvindo,aos%20que%20t%C3%AAm%20alguma%20defici%C3%AAncia. Acesso em: 9 de janeiro de 2021.
BRAGA, Mariana Moron Saes; SCHUMACHER, Aluisio Almeida. Direito e inclusão da pessoa com deficiência: uma análise orientada pela teoria do reconhecimento social de Axel Honneth. Revista Sociedade e Estado. v. 28, n. 2, p. 375-392, maio/agosto de 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-69922013000200010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/se/a/w7mWRyGCMP7tZhr74tnjDxk/abstract/?lang=pt#:~:text=S0102%2D69922013000200010%20copiar-,Direito%20e%20inclus%C3%A3o%20da%20pessoa%20com%20defici%C3%AAncia%3A%20uma%20an%C3%A1lise%20orientada,reconhecimento%20social%20de%20Axel%20Honneth&text=A%20legisla%C3%A7%C3%A3o%20que%20fundamenta%20a,o%20final%20dos%20anos%201980. Acesso em: 10 de janeiro de 2021.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Texto promulgado em 5 de outubro de 1988. Brasília, 1988. Disponível em: http://www.senado.leg.br/atividade/const/constituicao-federal.asp#/con1988/CON1988_05.10.1988/CON1988. Acesso em: 25 de janeiro de 2021.
BRASIL. Decreto n.º 10.502, de 30 de setembro de 2020. Institui a Política Nacional de Educação Especial: Equitativa, Inclusiva e com Aprendizado ao Longo da Vida. Diário Oficial da União, Brasília, 2020. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2020/decreto/D10502.htm. Acesso em: 25 de janeiro de 2021.
BRASIL. Decreto n.º 5.296, de 2 de dezembro de 2004, que estabelece normas gerais e critérios básicos para a promoção da acessibilidade das pessoas portadoras de deficiência ou com mobilidade reduzida, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 2004. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/decreto/d5296.htm. Acesso em: 22 de janeiro de 2021.
BRASIL. Decreto n.º 6.949, de 25 de agosto de 2009. Promulga a Convenção Internacional sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência e seu Protocolo Facultativo, assinados em Nova York, em 30 de março de 2007. Diário Oficial da União, Brasília, 2009. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/decreto/d6949.htm. Aceso em: 25 de janeiro de 2021.
BRASIL. Decreto n.º 9.522, de 8 de outubro de 2018. Promulga o Tratado de Marraqueche para Facilitar o Acesso a Obras Publicadas às Pessoas Cegas, com Deficiência Visual ou com Outras Dificuldades para Ter Acesso ao Texto Impresso, firmado em Marraqueche, em 27 de junho de 2013. Diário Oficial da União, Brasília, 2018. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2018/Decreto/D9522.htm. Acesso em: 1 de janeiro de 2021.
BRASIL. Lei n.º 10.172, de 9 de janeiro de 2001, aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília – DF, 2001. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10172.htm. Acesso em: 22 de janeiro de 2021.
BRASIL. Lei n.º 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União, Brasília, 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 25 de janeiro de 2021.
BRASIL. Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Base da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 25 de janeiro de 2021.
DE SOUSA, Lazaro Mourão. Educação Especial no Brasil: o que a história nos conta sobre a educação da pessoa com deficiência. Revista Bibliomar, v. 19, n. 1, p. 159-173, 2020. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/bibliomar/article/view/13636#:~:text=A%20an%C3%A1lise%20hist%C3%B3rica%20da%20educa%C3%A7%C3%A3o,educa%C3%A7%C3%A3o%20desses%20sujeitos%20no%20pa%C3%ADs. Acesso em: 25 de janeiro de 2021.
DE SOUZA, Ritchelle Teixeira; MIRANDA, Jean Carlos. Inclusão Escolar no Brasil: uma Análise Documental. Boletim de Conjuntura (BOCA), v. 5, n. 13, p. 58-68, 2021. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/8/206. Acesso em: 25 de janeiro de 2021.
DIAS, Elayne Cristina Rocha et al. Ensino inclusivo ou ensino insersivo? – um relato de experiência com o ensino remoto e o paradigma inclusão x inserção. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 1, p. 8043-8053, 2021. Disponível em: https://brazilianjournals.com/ojs/index.php/BRJD/article/view/23546. Acesso em: 25 de janeiro de 2021.
MACÊDO, Marasella del Cármen Silva Rodrigues et al. Histórico da inclusão escolar: uma discussão entre texto e contexto. Psicol. Estud. v. 19, n. 2, p. 179-189, abr/Jun., 2014 https://doi.org/10.1590/1413-737218196001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pe/a/fB3fsKCgTpyLh5wS5zRkjFr/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 de janeiro de 2021.
MAZZOTTA, Marcos José da Silveira. Reflexões sobre inclusão com responsabilidade. Revista @mbienteeducação, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 165-168, ago./dez. 2008. Disponível em: https://arquivos.cruzeirodosuleducacional.edu.br/principal/old/revista_educacao/pdf/volume_2/rev_n%C2%BA2_13_mazzotta.pdf. Acesso em: 25 de janeiro de 2021.
SANTA CASA de Recife. Instituto Antônio Pessoa de Queiroz. 2018. Disponível em: http://www.santacasarecife.org.br/unidades/instituto-antonio-pessoa-de-queiroz/. Acesso em: 7 de março de 2021.
SANTOS, Miralva Jesus; GALVÃO, Nelma de Cássia Silva Sandes; ARAÚJO, Sheila Correia. Deficiência Visual e Surdocegueira. In: DÍAZ, Féliz et al. (Orgs). Educação inclusiva, deficiência e contexto social: questões contemporâneas [online]. Salvador: EDUFBA, 2009, pp. 255-264. Disponivel em: https://books.scielo.org/id/rp6gk/pdf/diaz-9788523209285-24.pdf. Acesso em: 8 de janeiro de 2021.
UNA/SUS. Organização Mundial de Saúde declara pandemia do novo Coronavírus. 2020. Disponível em: https://www.unasus.gov.br/noticia/organizacaomundial-de-saude-declara-pandemia-de-coronavirus. Acesso em: 1 de junho de 2021.
YAEGASHI, João Gabriel et al. A inclusão das pessoas com necessidades educacionais especiais: contextualização histórica. Revista Brasileira de Iniciação Científica, p. 1-22, 2021. Disponível em http://www.eaic.uem.br/eaic2015/anais/artigos/334.pdf. Acesso em: 15 de janeiro de 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The works published in RDPEE are the sole responsibility of their authors. The authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-CC BY, which allows distribution, remixing, adaptation and creation from the work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
- The authors consent that their articles may be incorporated by RDPEE into indexers and databases that currently exist or may exist in the future; the owners of these databases may reproduce, transmit and distribute the texts, in whole or in part, in any form or means of electronic transmission that exists or may be developed in the future.
Qualis Capes (2017-2020)
Education: B1