Contributions of continued teacher education in the face of autism spectrum disorder

Authors

  • Raissa Maria Aragão da Silva Universidade Católica de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2021.v8n1.p71-82

Keywords:

Autistic Spectrum Disorder, Continuing Education, Inclusion, Docent, Childhood Education

Abstract

The inclusion of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) is a great challenge nowadays. In early childhood education we find teachers who have never lived or had experience in a classroom with students with ASD. These teachers, seeing themselves in this reality, feel insecure to conduct actions that help in the development and inclusion of these students. In this context, this article seeks to identify the benefits that the continuing education of teachers brings to the inclusion and development of students with Autism Spectrum Disorder (ASD). This is an exploratory, qualitative research in which a questionnaire with open questions was used as a research instrument, applied to the teachers. A documentary and bibliographic research was also used. The research indicated that although continuing education brings significant learning in the life and development of the student with ASD, it is necessary an articulation between practices of the State, educational institutions, education professionals and parents, always aiming at the development and evolution of the student.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Raissa Maria Aragão da Silva, Universidade Católica de Brasília

    Especialista em Educação Infantil e Letramento pela Faculdade Matropolitana de São Paulo- FAMEE/ SP

References

BRASIL. Constituição da república federativa do Brasil: – Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2016. 496 p. Disponível online em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf. Acesso em: 10 de janeiro de 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. MEC; SEEP; 2008. Publicação online, acessada em 01 de abril de 2020. Disponível online em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=16690-politica-nacional-de-educacao-especial-na-perspectiva-da-educacao-inclusiva-05122014&Itemid=30192 Acesso em: 10 de novembro 2019.

BRASIL. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Brasília, MEC/SEF, 1998. Vol. II. 85 p.

BRITES, Luciana; BRITES, Clay.Mentes únicas. – São Paulo: Editora Gente, 2019. 192 p.

DEMO, Pedro. Metodologia científica em ciências sociais. São Paulo: Atlas, 1995. 122 p.

DSM- IV: Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais, Editora Artes Médicas, Porto Alegre, 2002.

EDUCAÇÃO, Ministério. Formação de professores será norteada pelas regras da BNCC. 2018. Publicação online, acessada em 15 de março de 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article/211-noticias/218175739/72141-formacao-de-professores-sera-norteada-pelas-regras-da-bncc?Itemid=164. Acesso em: 22 de agosto de 2019.

GAIATO, Mayra. S.O.S autismo: guia completo para entender o transtorno do espectro autista. 2. Ed/ Mayra Gaiato. - São Paulo: nVersos, 2019. 155 p.

GAIATO, Mayra; TEIXEIRA, Gustavo. O reizinho autista: Guia para lidar com comportamentos difíceis. – São Paulo. Ed. nVersos, 2019, 109 p.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. Ed. São Paulo: Atlas, 2008.

LDB – Leis de diretrizes e bases. Lei nº 9.394. 1996. Publicação online, acessada em 10 de dezembro de 2019. Disponível online em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/tvescola/leis/lein. Acesso em: 22 de agosto de 2019.

MALHEIROS, Bruno Taranto. Metodologia da Pesquisa em Educação. Rio de Janeiro: LTC, 2011.

PRODANOV, Cleber Cristiano. FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico [recurso eletrônico]: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. – 2. Ed. – Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

ROMERO, Priscila. O aluno autista: avaliação, inclusão e mediação. 2. Ed. Rio de Janeiro, Ed.Wak. 2018. 100 p.

TEIXEIRA, Gustavo. Manual do autismo. 7. ed. – Rio de Janeiro: Ed. BestSeller. 2019. 96 p.

Published

2021-07-10

How to Cite

SILVA, Raissa Maria Aragão da. Contributions of continued teacher education in the face of autism spectrum disorder. Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial, Marília, SP, v. 8, n. 1, p. 71–82, 2021. DOI: 10.36311/2358-8845.2021.v8n1.p71-82. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/10759.. Acesso em: 22 nov. 2024.