Considerations about the teaching of sociology in high school and historical cultural theory
PDF (Portuguese)

Keywords

Teaching of Sociology
Historical Cultural Theory
Sociology of Education
Pedagogical Practice

How to Cite

Considerations about the teaching of sociology in high school and historical cultural theory. Revista Aurora, [S. l.], v. 12, n. 3, p. 41–52, 2019. DOI: 10.36311/1982-8004.2019.v12esp.06.p41. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/aurora/article/view/9766.. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Whether in teacher training, in the academic or classroom setting, sociology teaching for high school and its practice have peculiar characteristics and challenges to be overcome; although the history of the discipline in the country has a long history, it was through Law 11684/08 that it remained permanently in the official curricula of the last decade. The concern to construct the scientific and academic field of the Social Sciences was priority and thus, the school discipline is distinguished from the others, being able to discard or substitute. The main argument regarding the “fragility” of the subject refers to the complexity of content and its possible usefulness in the basic training of adolescents. In this sense, how can we construct a pedagogical practice that allows the adequate transposition of the contents of the school, besides affirming the relevance of Sociology in basic education? The present article seeks to reflect on a transformative pedagogical practice for the school discipline of sociology through the contributions of Historical-Cultural Theory in relation to teaching and learning. In order to do so, we sought to problematize the role of school in capitalist society and to understand the role of social sciences in the school institution through the pedagogical device of denaturalization of social phenomena and the intermittent relation of the discipline to the models of curricula. Finally, it is considered that the theoretical contributions offered by the Historical-Cultural Theory in the discipline of sociology enable mediated learning activities attributed to meaning.

PDF (Portuguese)

References

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional n. 9394/1996. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm>. Acesso em: 02 Nov. 2018.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E DO DESPORTO. SECRETARIA DE EDUCAÇÃO BÁSICA. Orientações curriculares nacionais para o ensino médio. Ciências humanas e suas tecnologias. Brasília: MEC/SEB, volume 3, 2006.

CARVALHO, C. P. F.; RUSSO, M. H. Políticas educacionais e itinerários de pesquisa: o Programa São Paulo faz escola. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos em Politica Educativa, v. 1, n. 2, pp. 193-210, jul-dez 2016. Disponível em: <http://www.revistas2.uepg.br/index.php/retepe/article/view/10458>. Acesso em: 2 Nov. 2018.

DUARTE, N. Educação Escolar, teoria do cotidiano e a escola de Vigotski. São Paulo: Editora Autores Associados, 1996.

DUARTE, N. Vigotski e o “aprender a aprender”: crítica às apropriações neoliberais e pósmodernas da teoria vigotskiana. 3. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2004.

FERNANDES, F. Desafio educacional. São Paulo: Cortez e Autores Associados, 1989.

FERNANDES, F. O ensino da Sociologia na escola secundária brasileira. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE SOCIOLOGIA, v. 1, 1954, São Paulo. Disponível em: <http://www.sbsociologia.com.br/portal/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=164&Itemid=171>. Acesso em: 3 Nov. 2018.

LIBÂNEO, J. C. A aprendizagem escolar e a formação de professores na perspectiva da psicologia histórico-cultural e da teoria da atividade. Educar, Curitiba, n. 24, p. 113-147, 2004. Editora UFPR. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/er/n24/n24a06.pdf>. Acesso em: 2 Nov. 2018.

MENDONÇA, S. G. L.. A crise de sentidos e significados na escola: a contribuição do olhar sociológico. Cad. Cedes, Campinas, vol. 31, n. 85, p. 341-357, set.-dez. 2011. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ccedes/v31n85/03v31n85.pdf>. Acesso em: 02 Nov. 2018.

MILLS, C. W. A imaginação sociológica. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1975.

MORAES, A. C. O que temos de aprender para ensinar ciências sociais?. Revista Cronos, v. 8, n. 2, 12 maio 2012. Disponível em: <https://periodicos.ufrn.br/cronos/article/view/1841>. Acesso em: 01 Nov. 2018.

MORAES, A. C. Licenciatura em ciências sociais e ensino de sociologia: entre o balanço e o relato. Tempo soc., São Paulo , v. 15, n. 1, p. 5-20, Abril 2003. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702003000100001&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 2 Nov.2018.

NÚÑEZ, I.B. Vygotsky, Leontiev, Galperin – formação de conceitos e princípios didáticos. Brasília: Líber Livro, 2009.

SACRISTÁN, J.G; GÓMEZ, A.I. P. Compreender e transformar o ensino. Porto Alegre: ArtMed, 2000.

SAVIANI, D. O legado educacional do regime militar. Cad. CEDES, Campinas , v. 28, n. 76, p. 291-312, Dec. 2008 . Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622008000300002&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 05 Nov. 2018.

SCHRIJNEMAEKERS, S. C.; PIMENTA, M. M. Sociologia no ensino médio: escrevendo cadernos para o Projeto São Paulo faz Escola. Cad. CEDES, Campinas , v. 31, n. 85, p. 405- 423, Dez. 2011. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.phpscript=sci_arttext&pid=S0101-32622011000300006&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 15 Jul. 2019.

SERRÃO, M.I.B. Aprender a ensinar: a aprendizagem do ensino no curso de Pedagogia sob o enfoque histórico cultural. São Paulo: Cortez, p. 114-130, 2006.

SILVA, I. F. A sociologia no ensino médio: os desafios institucionais e epistemológicos para a consolidação da disciplina. Revista Cronos, v. 8, n. 2, 12 maio 2012. Disponível em: . Acesso em: 02 Nov. 2018.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Revista Aurora

Downloads

Download data is not yet available.