The heirs of education

a brief reflection on the brazilian scenario

Authors

  • Tamyres Gaby Martins Alves Universidade Estadual Paulista (Unesp)

DOI:

https://doi.org/10.36311/1982-8004.2016.v9n2.10.p148

Keywords:

Heirs, Cultural Capital, Habitus, battlers

Abstract

It was during the 1960s, marked by the effervescence of the studentmovement, the book The Heirs of Pierre Bourdieu, in collaboration with Jean-Claude Passeron, was released in France. By the time the book was published, only 6% of students attending higher education were the children of workers. Thus, the rules of the French university game were explicit, demonstrating that the education system reproduces and confirms the social inequalities as natural inequalities. Taking into account the timelessness of the book and the singularities between France and Brazil, The Heirs was the inspiration for building this text. It is an analysis of who are the heirs and not heirs of education in our country.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Tamyres Gaby Martins Alves , Universidade Estadual Paulista (Unesp)

    Mestra em Ciências Sociais pelo Programa de Pós-graduação da Universidade Estadual Paulista UNESP/Campus Araraquara. E-mail:tamyres.gabyalves@gmail.com

References

ALMEIDA, Ana Maria. O assalto à educação pelos economistas. In: Tempo Social, revista de sociologia da USP, 2008.

ALMEIDA, Ana Maria. A noção de capital cultural é útil para pensar o Brasil? In: Zago, N. Sociologia da educação: Pesquisa e realidade. Petrópolis, 2007

ALVES, Tamyres Gaby Martins. A relação do Estado e Mercado privado nosparâmetros educacionais e as representações sociais: o caso Prouni. Trabalho de conclusão de curso de Ciências Sociais, UNESP-Araraquara,SP, 2014.

BOURDIEU, Pierre. A reprodução. Elementos para uma teoria do sistema de ensino. Editora Vozes, 2012 (Jean Claude Passeron).

BOURDIEU, Pierre. Escritos de Educação. Editora Vozes: Petrópolis, 2012.

BOURDIEU, Pierre. Os herdeiros, os estudantes e a cultura. Editora UFSC, 2014 (Jean-Claude Passeron).

BOURDIEU, Pierre. Razões Práticas. Campinas, SP: Papirus, 2014.

D‟AVILA, José. Trajetória escolar: investimento familiar e determinação de classe. Educação e Sociedade ,1998

MARTINS, Thais Joi. Desejo, necessidade e realidade: os marcadores culturais e econômicos e suas implicações ocupacionais para o grupo profissional de engenheiros de produção no Brasil. Tese de doutorado. Programa de Pós Graduação em Ciência Politica, UFSCar, 2015.

MAUGER, Gérard. Juventude: idades da vida e gerações. In: Dados, vol.56, nº1, Rio de Janeiro, jan/mar 2013.

NOGUEIRA, Maria Alice. A construção da excelência escolar: Um estudo de trajetórias feito com estudantes universitários provenientes das camadas médias intelectualizadas. In: Família e Escola: Trajetórias de escolarização em camadas médias e populares. Org: Nogueira, Maria Alice, Romanelli, Geraldo, Zago, Nadir. Editora Vozes, 2000.

Portal IBGE. Disponível em: <http://www.ibge.gov.br/home/>. Último acesso: 10/10/2016 Portal Ministério da educação. Disponível em: <http://www.mec.gov.br/>. Último acesso: 10/10/2016.

Portal Prouni. Disponível em: <http://prouniportal.mec.gov.br>. Último acesso: 10/10/2016.

Portal Palácio do Planalto. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br>. Último acesso: 10/10/2016.

RODRIGUES, E.M. Ensino Noturno de 2ºgrau: O fracasso da escola ou a escolado fracasso? Educação e Realidade. Porto Alegre, n20, p. 49-72, 1995

ROMANELLI, Geraldo. Famílias de camadas médias e escolarização superior dos filhos: O estudante trabalhador. In: Família e Escola: Trajetórias de escolarizaçãoem camadas médias e populares. Org: Nogueira, Maria Alice, Romanelli, Geraldo,Zago, Nadir. São Paulo: Editora Vozes, 2000.

SOUZA, Jessé. Os batalhadores brasileiros: nova classe média ou nova classe trabalhadora. Editora UFMG, 2012.

WEBER, Max. A ética protestante e o espírito do capitalismo. São Paulo: Companhia das letras, 2004.

WHITAKER, Dulce. UNESP: Diferentes perfis de candidatos para diferentes cursos. Pesquisa Vunesp, 2, São Paulo. Vunesp, 1989.

Published

2017-06-29

Issue

Section

Miscelânea

How to Cite

ALVES , Tamyres Gaby Martins. The heirs of education: a brief reflection on the brazilian scenario. Revista Aurora, Marília, SP, v. 9, n. 2, p. 148–158, 2017. DOI: 10.36311/1982-8004.2016.v9n2.10.p148. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/aurora/article/view/7051.. Acesso em: 22 nov. 2024.