The heirs of education
a brief reflection on the brazilian scenario
DOI:
https://doi.org/10.36311/1982-8004.2016.v9n2.10.p148Keywords:
Heirs, Cultural Capital, Habitus, battlersAbstract
It was during the 1960s, marked by the effervescence of the studentmovement, the book The Heirs of Pierre Bourdieu, in collaboration with Jean-Claude Passeron, was released in France. By the time the book was published, only 6% of students attending higher education were the children of workers. Thus, the rules of the French university game were explicit, demonstrating that the education system reproduces and confirms the social inequalities as natural inequalities. Taking into account the timelessness of the book and the singularities between France and Brazil, The Heirs was the inspiration for building this text. It is an analysis of who are the heirs and not heirs of education in our country.
Downloads
References
ALMEIDA, Ana Maria. O assalto à educação pelos economistas. In: Tempo Social, revista de sociologia da USP, 2008.
ALMEIDA, Ana Maria. A noção de capital cultural é útil para pensar o Brasil? In: Zago, N. Sociologia da educação: Pesquisa e realidade. Petrópolis, 2007
ALVES, Tamyres Gaby Martins. A relação do Estado e Mercado privado nosparâmetros educacionais e as representações sociais: o caso Prouni. Trabalho de conclusão de curso de Ciências Sociais, UNESP-Araraquara,SP, 2014.
BOURDIEU, Pierre. A reprodução. Elementos para uma teoria do sistema de ensino. Editora Vozes, 2012 (Jean Claude Passeron).
BOURDIEU, Pierre. Escritos de Educação. Editora Vozes: Petrópolis, 2012.
BOURDIEU, Pierre. Os herdeiros, os estudantes e a cultura. Editora UFSC, 2014 (Jean-Claude Passeron).
BOURDIEU, Pierre. Razões Práticas. Campinas, SP: Papirus, 2014.
D‟AVILA, José. Trajetória escolar: investimento familiar e determinação de classe. Educação e Sociedade ,1998
MARTINS, Thais Joi. Desejo, necessidade e realidade: os marcadores culturais e econômicos e suas implicações ocupacionais para o grupo profissional de engenheiros de produção no Brasil. Tese de doutorado. Programa de Pós Graduação em Ciência Politica, UFSCar, 2015.
MAUGER, Gérard. Juventude: idades da vida e gerações. In: Dados, vol.56, nº1, Rio de Janeiro, jan/mar 2013.
NOGUEIRA, Maria Alice. A construção da excelência escolar: Um estudo de trajetórias feito com estudantes universitários provenientes das camadas médias intelectualizadas. In: Família e Escola: Trajetórias de escolarização em camadas médias e populares. Org: Nogueira, Maria Alice, Romanelli, Geraldo, Zago, Nadir. Editora Vozes, 2000.
Portal IBGE. Disponível em: <http://www.ibge.gov.br/home/>. Último acesso: 10/10/2016 Portal Ministério da educação. Disponível em: <http://www.mec.gov.br/>. Último acesso: 10/10/2016.
Portal Prouni. Disponível em: <http://prouniportal.mec.gov.br>. Último acesso: 10/10/2016.
Portal Palácio do Planalto. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br>. Último acesso: 10/10/2016.
RODRIGUES, E.M. Ensino Noturno de 2ºgrau: O fracasso da escola ou a escolado fracasso? Educação e Realidade. Porto Alegre, n20, p. 49-72, 1995
ROMANELLI, Geraldo. Famílias de camadas médias e escolarização superior dos filhos: O estudante trabalhador. In: Família e Escola: Trajetórias de escolarizaçãoem camadas médias e populares. Org: Nogueira, Maria Alice, Romanelli, Geraldo,Zago, Nadir. São Paulo: Editora Vozes, 2000.
SOUZA, Jessé. Os batalhadores brasileiros: nova classe média ou nova classe trabalhadora. Editora UFMG, 2012.
WEBER, Max. A ética protestante e o espírito do capitalismo. São Paulo: Companhia das letras, 2004.
WHITAKER, Dulce. UNESP: Diferentes perfis de candidatos para diferentes cursos. Pesquisa Vunesp, 2, São Paulo. Vunesp, 1989.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Tamyres Gaby Martins Alves
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Open Access Journal Policy
Authors retain copyright over the published article, and Revista Aurora holds the right of first publication. The Journal adopts the Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International license, which is used internationally by leading open access journals and publishers. This license allows others to remix, adapt, and build upon the published work, while giving appropriate credit to the original authors and the initial publication in this journal. Authors are permitted to enter into separate additional contracts for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., to publish in an institutional repository, on a personal website, to publish a translation, or as a book chapter), with acknowledgment of the authorship and initial publication in this journal.