Research about disciplinary society in Foucault and control Society in Deleuze-Guattari
PDF (Portuguese)

Keywords

childhood
productions of subjectivity
capitalism
disciplinary society
control society
biopolitics

How to Cite

Research about disciplinary society in Foucault and control Society in Deleuze-Guattari: a study about the function of educational Institutions and the control at the childhood. Revista Aurora, [S. l.], v. 9, n. 2, p. 130–147, 2017. DOI: 10.36311/1982-8004.2016.v9n2.09.p130. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/aurora/article/view/7050.. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article is a fragment of research. This research was done by a theoretical investigation about the moment when a child starts to go to education places like a school before the obligatory age of usual education and the changings that it results at the productions of subjectivity, at the relationship between children and the adults in society. Our goal is, using theory references of Foucault, Deleuze and Guattari, was done the analysis. As a result, there is a kind of description of the way that the human subjectivity is produced by two diferente society strategies, the disciplinary society integrated with the control society using biopolitics inside the contemporary questions to increase capitalism system.

PDF (Portuguese)

References

BUJES, M. I. E. Infância e Maquinarias. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

CARDOSO JÚNIOR, H. R. Para que serve uma subjetividade? Foucault, tempo e corpo. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre/RS, v. 18, n.3, 2005.

DELEUZE, G. Diferença e Repetição. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

DELEUZE, G. Conversações. Rio de Janeiro: 34, 1992.

DELEUZE, G. Crítica e Clínica. São Paulo: 34, 1997.

DELEUZE, G.. Empirismo e Subjetividade: ensaio sobre a natureza humana segundo Hume. São Paulo: 34, 2001.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O Anti-édipo: capitalismo e esquizofrenia. Portugal, Lisboa: Assírio &Alvim, 1966.

DOMINGUES, R. P. Estudo do conceito de inconsciente no pensamento de Gilles Deleuze e Félix Guattari: um olhar sobre a infância como mapa de devires em alguns casos clínicos da psicanálise infantil. Relatório de Iniciação Científica. FAPESP, 2002.

DREYFUS, H. L.; RABINOW, P. Michel Foucault: uma trajetória filosófica. Rio de Janeiro: Forense, 1995.FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 1979.

DREYFUS, H. L. Resumo dos Cursos do Collége de France (1970-1982). Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997.

DREYFUS, H. L. Subjetividade e verdade. Curso no Collége de France (1980-1981). Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997.

GUATTARI, F. Revolução molecular: pulsações políticas do desejo. São Paulo: Brasiliense, 1987.

GUATTARI, F.; ROLNIK, S. Micropolítica. Cartografias do desejo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.

LARROSA, J. Tecnologias do eu e educação. In: SILVA, T. T. (Org.). O sujeito da educação: estudos foucaultianos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.

ORLANDI, L. B. L. O que estamos ajudando a fazer de nós mesmos? In: RAGO, M; ORLANDI, L. B. L.; VEIGA-NETO, A. (Org.). Imagens de Foucault e Deleuze. Ressonâncias nietzschianas. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.

VEIGA-NETO, A. Foucault & a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

SILVA, V. J. C. Sociedade disciplinar no pensamento de Foucault e a sociedade de controle no pensamento de Deleuze: um olhar sobre o papel da instituição educacional e o controle na infância. Pesquisa de Iniciação Científica. Fundação de Apoio à Pesquisa do Estado de São Paulo, Fapesp. Universidade Estadual Paulista, Unesp, Assis, SP, 2007.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2017 Revista Aurora

Downloads

Download data is not yet available.