THE Figure of the narrator is an inspiration for teaching practice in the teaching of sociology in basic education
PDF (Portuguese)
HTML (Portuguese)

Keywords

Narrative
Basic education
Sociology

How to Cite

THE Figure of the narrator is an inspiration for teaching practice in the teaching of sociology in basic education. Revista Aurora, [S. l.], v. 17, p. e024001, 2024. DOI: 10.36311/1982-8004.2024.v17.e024001. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/aurora/article/view/14495.. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The debate on Sociology in basic education in Brazil refers to the clash experienced by the figure of the narrator in medieval Europe by enabling individuals to become aware of a distant reality through the narrative whose content had meaning and distanced itself from common sense, but society Capitalist industrialism created an urban and increasingly individualized way of life in which facts became disposable when presented in the information format that made up the modern press. A similar situation finds Sociology in high school when faced with technological innovations that reiterate the immediacy of social relations in our daily lives.

PDF (Portuguese)
HTML (Portuguese)

References

ALMEIDA, C. A Sociologia no ensino médio depois de sua obrigatoriedade em 2008: Avanços e perspectivas. In: Encontro de Pesquisadores do Programa Educação: Currículo, 10, 2011, São Paulo. Anais [...]. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Disponível em: https://www4.pucsp.br/webcurriculo/edicoes_anteriores/encontro-pesquisadores/2011/ downloads/aprovados/CarlosFernandodeAlmeida.pdf Acesso em: 13 out. 2022.

ALONSO, A. Ideias em Movimento: a geração 70 na crise do Brasil-Império. 2000. Tese (Doutorado em Sociologia) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000. DOI:10.11606/T.8.2000.tde-20042022-120113. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8132/tde-20042022-120113/publico/2000_AngelaMariaAlonso.pdf Acesso em: 19 jan. 2024.

AZEVEDO, G.; NASCIMENTO, T. O discurso de apoio à Sociologia no Ensino Médio nos anos 30/40 e nos anos 90/00: apontamentos sobre os dois períodos. Revista Café com Sociologia, [s.l.], v. 4, n. 3, p.8-20, 2015. Disponível em: https://revistacafecomsociologia.com/revista/index.php/revista/article/view/529 Acesso em: 03 out.2022.

BENJAMIN, W. O narrador. Considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: Benjamin, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994, p.197-221.

BOURDIEU, P.; PASSERON, J. A Reprodução: Elementos para uma Teoria do Sistema de Ensino. 3a. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves Editora, 1992.

BRASIL. DECRETO-LEI Nº 8.530, de 2 de Janeiro de 1946 - Lei Orgânica do Ensino Normal. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-8530-2-janeiro-1946-458443-publicacaooriginal-1-pe.html Acesso em: 21 jan. 2024.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acesso em: 02 mar. 2022.

BRASIL. Lei nº 11.684, de 2 de junho de 2008. Altera a Lei nº 9.394 e inclui a Filosofia e a Sociologia como disciplinas obrigatórias nos currículos do ensino médio. Brasília, 2008. Disponível em: https://legislacao.presidencia.gov.br/atos/?tipo=LEI&numero=11684&ano=2008&ato=da1MTW61UNRpWTa34 Acesso em: 16 abr. 2022.

BRASIL. Câmara dos Deputados. Projeto de Lei nº 1.641, de 07 de agosto de 2003. Altera dispositivos do art. 36 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Câmara dos Deputados, 2003.

Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=127294. Acesso em: 19 jan. 2024.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.

BRASIL. MEC.CNE. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: 2013.

BRASIL. MEC. Histórico da BNCC. Brasília, [s.d.]. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/historico Acesso em: 19 jan. 2024.

BRASIL. MEC.SECRETARIA DA EDUCAÇÃO BÁSICA. Orientações Curriculares para o Ensino Médio, Ciências Humanas e suas Tecnologias. Conhecimentos de Sociologia. pp.100-133, 2006.

BRASIL. MEC. SEMTEC. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio – Bases Legais. Brasília: Ministério da Educação, 2001.

CASTELLS, M. A Sociedade em Rede. São Paulo: Paz e terra, 1999, v.1.

CENTRAL ÚNICA DOS TRABALHADORES. Ele vetou a disciplina no ensino médio - Sindicato dos Sociólogos de SP protesta contra concessão de prêmio profissional a FHC. Disponível em: https://www.cut.org.br/noticias/ele-vetou-a-disciplina-no-ensino-medio-8d62 Acesso em: 11 abr. 2022.

CIGALES, M. O Ensino da Sociologia no Brasil: Perspectiva de análise a partir da História das Disciplinas Escolares. Revista Café com Sociologia, Vol.3, Nº1, p. 49-67. Jan. 2014. Disponível em: https://revistacafecomsociologia.com/revista/index.php/revista/article/view/100/pdf Acesso em: 26 jan. 2024.

DURKHEIM, E. Da divisão do trabalho social. (trad.) Eduardo Brandão. 2ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

DURKHEIM, E. Educação e Sociologia, Rio de Janeiro: Vozes, 2011.

HOBSBAWM, E. A era do Capital 1848-1875, 3ª ed, São Paulo: Paz e Terra, 1982.

LÉVY, P. Cibercultura, (trad.) Carlos I. Costa, São Paulo: Ed.34, 1999.

LIEDKE FILHO, E. A Sociologia no Brasil: história, teorias e desafios. Sociologias, Porto Alegre, ano 7, nº 14, p. 376-437, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/soc/a/4j6LSBRQphh5Jb6cWq9KvWG/?lang=pt&format=pdf Acesso em: 25 jan. 2024.

LOCKE, J. Segundo tratado sobre o governo civil: ensaio sobre a origem, os limites e os fins verdadeiros do governo civil. (trad.) Magda Lopes ; Marisa Lobo da Costa. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.

MARTINS, C. O que é Sociologia. São Paulo: Brasiliense, 2006.

MARTINS, J. O senso comum e a vida cotidiana. Tempo Social, [s.l.], v. 10, n. 1, p. 1-8, 1998. DOI: 10.1590/ts.v10i1.86696. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ts/article/view/86696. Acesso em: 06 mar. 2022.

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. (trad.) Rubens Enderle; Nélio Schneider; Luciano Cavini Martorano. São Paulo: Boitempo, 2007.

MORAES, A. Ensino de sociologia: Periodização e campanha pela obrigatoriedade. Cadernos Cedes, Campinas, vol. 31, n. 85, p. 359-382, 2011. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 14 mar. 2023.

OLIVEIRA, A.; CIGALES, M. O ENSINO DE SOCIOLOGIA NO BRASIL: UM BALANÇO DOS AVANÇOS GALGADOS ENTRE 2008 E 2017. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 28, n. 2, p. 42–58, 2019. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2019v28n2.46060. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/46060. Acesso em: 19 jan. 2024.

PALLARES-BURKE, M. A imprensa periódica como uma empresa educativa no século XIX. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n.104, p. 144-161, 1998. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/723/737. Acesso em: 19 abr. 2023.

PARRA, H. Educação expandida e ciência amadora: primeiros escritos. In: Ferraz, Claudio; Nunes, Flaviana (org.), Imagens, Geografias e Educação: intenções e articulações. Dourados, Ms: Ed. UFGD, 2013. Disponível em: https://www.academia.edu/4770415/Educacao_Expandida_e_Ciencia_Amadora_primeiros_escritos Acesso em: 09 nov.2023.

WEBER, M. Economia e sociedade. Brasília, DF: Universidade de Brasília, 1994, v.1.

WEFFORT, F. Os Clássicos Da Política. São Paulo: Ática, 2006, v. 2.

WOOD, E. História ou teleologia? Marx versus Weber. In: WOOD, E. M. Democracia contra capitalismo: a renovação do materialismo histórico. São Paulo: Boitempo Editorial, 2010. p.129-54.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Revista Aurora

Downloads

Download data is not yet available.