The “Fight also teaches you”
PDF (Portuguese)

Keywords

Social moviments
Non-formal education
Teaching-learning process
Social practices
Argentina

How to Cite

The “Fight also teaches you”: teaching-learning processes within the framework of Argentine social movements. Revista Aurora, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 103–116, 2011. DOI: 10.36311/1982-8004.2011.v4n2.1266. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/aurora/article/view/1266.. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

In this work we discuss the social movements as educational spaces, taking into account that the participation in them promotes development of several teaching-learning processes. Using the methodology of Oral History and Participative Observation, we investigate participant's experiences in three Argentinean social movements: Movimento de Mulheres em Luta; the Corrente Classista e Combativa; and the Neighborhood Assemblies. These participants, women and men, can recognize various learning processes during social movement’s engagement process, pointing out the need to undertake a cultural transformation that allows the deepening of the democratic process.

PDF (Portuguese)

References

BIDASECA, Karina; MARIOTTI, Daniela. Viejos e nuevos actores en la protesta rural en la Argentina: Una reflexión desde la cuestión de género. Sociologias, Porto Alegre, ano 3, n°5, p. 148-189, jan/jun 2001.

BOGADO, Adriana. Tecendo a política: Itinerários de participação política de mulheres em movimentos sociais contemporâneos na Argentina. São Carlos: 2009. 320f. Tese (Doutorado em Sociologia) – Programa de Pós-Graduação em Sociologia, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2010.

BOGADO, Adriana. Assembleias de Bairro na Argentina: Criando espaços de ação política para reconstruir o tecido social. São Carlos: 2006. 239 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2005.

DAGNINO, Evelina. Os movimentos sociais e a emergência de uma nova noção de cidadania. In: DAGNINO, Evelina (org.) Anos 90: sociedade e política no Brasil. São Paulo: Brasiliense, 1994, p.103-115.

DOIMO,AnaM.Avezeavozdo popular: Movimentos sociais e participação política no Brasil pós-70. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 1995.

GIARRACCA, Norma. ¿Una nueva ruralidad en América Latina? Buenos Aires: CLACSO, 2001.

GOHN, Maria da Glória. Educação não- formal e cultura política: impactos sobre o associativismo do terceiro setor. São Paulo: Cortez, 2001, 2° edição.

ISLA, César. El Movimiento de Mujeres en Lucha y el plan de convertibilidad: Lucha por la tierra y formulaciones para salir de la crisis. Rosario: Universidad Nacional de Rosario, 2004.

MELUCCI, A. “Movimentos sociais, inovação cultural e o papel do conhecimento”, Novos Estudos Cebrap, N° 40, p.152-166, 1994.

SCHERER-WARREN, Ilse. Cidadania sem fronteiras: Ações coletivas na era da globalização. São Paulo: HUCITEC, 1999.

TOURAINE, Alain. Palavra e sangue: Política e sociedade na América Latina. Campinas: Unicamp, 1989.

VERRANGIA, Douglas. A educação das relações étnico-raciais no ensino de Ciências: diálogos possíveis entre Brasil e Estados Unidos. São Carlos: 2009. 322f. Tese (Doutorado em Educação) - Departamento de Metodologia de Ensino, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2009.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2011 Revista Aurora

Downloads

Download data is not yet available.