The State and post-90s reforms
PDF (Portuguese)

Keywords

Third Sector
Non-Formal
Education
Neoliberalism

How to Cite

The State and post-90s reforms: social movements, third sector and non-formal education. Revista Aurora, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 24–31, 2009. DOI: 10.36311/1982-8004.2009.v3n1.1216. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/aurora/article/view/1216.. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This text aims to discuss the extent to which social, political and economic reforms, triggered after the 1990s in Brazil, boosted the emergence of projects in the field of non-formal education. With the downsizing of State functions, there is a shift towards the third sector, with an emphasis on NGOs, which do not carry out an analysis of the root causes of social problems. Within this logic, the principle of the dismantling of combative social movements is awakened and new social groups enter the scene, represented by the third sector, in which their actions are of a welfare nature. In light of this context, non-formal education is included, which aims to meet needs not guaranteed by the State.

PDF (Portuguese)

References

ANTUNES, Ricardo Luiz Coltro; Reestruturação produtiva e mudanças no mundo do trabalho numa ordem neoliberal. In: Vítor Henrique Paro e Luiz Fernandes Dourado. (Org.). Políticas Públicas & Educação básica: limites e perspectivas no limiar do século XXI. 1o ed. São Paulo: Xamã, 2001, p.13- 21.

BETTO, Frei. Os movimentos sociais na luta contra a pobreza. 2006. Disponível em: http://www.adital.com.br/site/noticia.asp?lang=P T&cod=25935. Acesso em: 12 mai 2008.

EVANGELISTA, Olinda. SHIROMA, Eneida Oto. O combate à pobreza nas políticas educativas do século XXI. In: VIII Congresso Luso-Afro- Brasileiro de Ciências Sociais - A questão social no novo milênio. Livro de resumos, Universidade de Coimbra, 2004.

GOHN, Maria da glória M. Movimentos, Ongs, e lutas sociais no Brasil nos anos 90. In: Os sem terra, Ongs e cidadania: a sociedade civil brasileira na era da globalização. São Paulo : Cortez, 1997.

GOHN, Maria da glória M. Ongs: a modernidade da participação social na América Latina. In: Os sem terra, ONGs e cidadania: a sociedade civil brasileira na era da globalização. São Paulo : Cortez, 1997.

HIDALGO, Ângela Maria (Org.). Educação e Estado: as mudanças nos sistemas de ensino do Brasil e Paraná na década de 90. Londrina: Ed. UEL, 2001.

LIBÂNEO, José C.: OLIVEIRA, João F. & TOSCHI, Mirza S. Educação Escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2003.

MARX, Karl e ENGELS, Friedrich. Premissas da concepção Materialista da História. Obras Escolhidas. Moscovo: Progresso, 1982, p. 08-37.

PARO. Vítor Henrique(Org.). Políticas Públicas Educacionais: Considerações sobre o discurso genérico e a abstração da realidade.In. PARO, Vitor Henrique. DOURADO, Luiz Fernandes. Políticas Públicas & Educação básica: limites e perspectivas no limiar do século XXI. 1o ed. São Paulo, Xamã,2001.

SILVA Jr., João do Reis. Reforma do Estado e da Educação no Brasil de FHC. São Paulo: Xamã, 2002.

VIRIATO, Edaguimar Orquizas. Estado, Política educacional e o Terceiro setor. I Congresso Internacional de Educação e Desenvolvimento Humano, Maringá, 2004.

VON SIMSON, Olga Rodrigues de Moraesn (org) et al. Educação não-formal. Campinas. S. P. Unicamp/ Centro de Memória, 2001.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2011 Revista Aurora

Downloads

Download data is not yet available.