The State and post-90s reforms
social movements, third sector and non-formal education
DOI:
https://doi.org/10.36311/1982-8004.2009.v3n1.1216Keywords:
Third Sector, Non-Formal, Education, NeoliberalismAbstract
This text aims to discuss the extent to which social, political and economic reforms, triggered after the 1990s in Brazil, boosted the emergence of projects in the field of non-formal education. With the downsizing of State functions, there is a shift towards the third sector, with an emphasis on NGOs, which do not carry out an analysis of the root causes of social problems. Within this logic, the principle of the dismantling of combative social movements is awakened and new social groups enter the scene, represented by the third sector, in which their actions are of a welfare nature. In light of this context, non-formal education is included, which aims to meet needs not guaranteed by the State.
Downloads
References
ANTUNES, Ricardo Luiz Coltro; Reestruturação produtiva e mudanças no mundo do trabalho numa ordem neoliberal. In: Vítor Henrique Paro e Luiz Fernandes Dourado. (Org.). Políticas Públicas & Educação básica: limites e perspectivas no limiar do século XXI. 1o ed. São Paulo: Xamã, 2001, p.13- 21.
BETTO, Frei. Os movimentos sociais na luta contra a pobreza. 2006. Disponível em: http://www.adital.com.br/site/noticia.asp?lang=P T&cod=25935. Acesso em: 12 mai 2008.
EVANGELISTA, Olinda. SHIROMA, Eneida Oto. O combate à pobreza nas políticas educativas do século XXI. In: VIII Congresso Luso-Afro- Brasileiro de Ciências Sociais - A questão social no novo milênio. Livro de resumos, Universidade de Coimbra, 2004.
GOHN, Maria da glória M. Movimentos, Ongs, e lutas sociais no Brasil nos anos 90. In: Os sem terra, Ongs e cidadania: a sociedade civil brasileira na era da globalização. São Paulo : Cortez, 1997.
GOHN, Maria da glória M. Ongs: a modernidade da participação social na América Latina. In: Os sem terra, ONGs e cidadania: a sociedade civil brasileira na era da globalização. São Paulo : Cortez, 1997.
HIDALGO, Ângela Maria (Org.). Educação e Estado: as mudanças nos sistemas de ensino do Brasil e Paraná na década de 90. Londrina: Ed. UEL, 2001.
LIBÂNEO, José C.: OLIVEIRA, João F. & TOSCHI, Mirza S. Educação Escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2003.
MARX, Karl e ENGELS, Friedrich. Premissas da concepção Materialista da História. Obras Escolhidas. Moscovo: Progresso, 1982, p. 08-37.
PARO. Vítor Henrique(Org.). Políticas Públicas Educacionais: Considerações sobre o discurso genérico e a abstração da realidade.In. PARO, Vitor Henrique. DOURADO, Luiz Fernandes. Políticas Públicas & Educação básica: limites e perspectivas no limiar do século XXI. 1o ed. São Paulo, Xamã,2001.
SILVA Jr., João do Reis. Reforma do Estado e da Educação no Brasil de FHC. São Paulo: Xamã, 2002.
VIRIATO, Edaguimar Orquizas. Estado, Política educacional e o Terceiro setor. I Congresso Internacional de Educação e Desenvolvimento Humano, Maringá, 2004.
VON SIMSON, Olga Rodrigues de Moraesn (org) et al. Educação não-formal. Campinas. S. P. Unicamp/ Centro de Memória, 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2009 Francieli Araújo, Renata Peres Barbosa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Open Access Journal Policy
Authors retain copyright over the published article, and Revista Aurora holds the right of first publication. The Journal adopts the Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International license, which is used internationally by leading open access journals and publishers. This license allows others to remix, adapt, and build upon the published work, while giving appropriate credit to the original authors and the initial publication in this journal. Authors are permitted to enter into separate additional contracts for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., to publish in an institutional repository, on a personal website, to publish a translation, or as a book chapter), with acknowledgment of the authorship and initial publication in this journal.