Moonlight from the backlands

old-fashioned naivety

Authors

  • Odirlei Dias Pereira Universidade Estadual Paulista (Unesp)

DOI:

https://doi.org/10.36311/1982-8004.2008.v2n1.1200

Keywords:

Sertão , Countryside

Abstract

Writing this presentation proves to be a more difficult task than it may seem at first glance. On December 4th of this year we suffered an irreparable loss. Our friend and companion Odirlei Dias Pereira passed away at the age of twenty-seven, leaving his acquaintances, colleagues, friends and family sadly missed. Odirlei built his academic career at the Faculty of Philosophy and Sciences at UNESP (Marília), where he entered the undergraduate program in 2002, and the Postgraduate Program in Social Sciences in 2006. He was one of the founding members of the Study and Research Group in Literature and Cinema da casa, he was passionate about Brazilian cinema, and his master's thesis deals with this theme, as we can see from the text that follows: his favorite chapter, a beautiful and consistent analysis of the film Luar do Sertão (BR, 1970) by Osvaldo de Oliveira. Always busy, our friend had an incredible zest for life. He was a dedicated companion, always willing to help his friends and couldn't bear to see anyone sad. Revista Aurora, through its Special section, pays homage to this determined and competent young intellectual, publishing one of the chapters of his master's thesis defended in October 2008. This tribute is marked by nostalgia, but as Odirlei himself would say to everyone who wanted to hear: ?Let's go!?.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Odirlei Dias Pereira, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

    Odirlei Dias Pereira, bacharel, licenciado e mestre em Ciências Sociais pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho.

References

ABREU, Nuno César de. Boca do Lixo. Cinema e classes populares. São Paulo: Unicamp, 2006.

ALÉM, João Marcos. Caipira e Country: a nova ruralidade Brasileira. Tese de Doutorado do FFLCH da USP. 1996.

ARAÚJO, Paulo César de. Eu não sou cachorro não. Música popular e ditadura militar. Rio de Janeiro: Record, 2005.

BACCARIN, Biaggio. Enciclopédia da Música Brasileira – Sertaneja. São Paulo: Art Editora; Publifolha, 2000.

BASTOS, Iara. Toledo. de Assis. O Riso no Circo: a comicidade Clownesca. Trabalho de Conclusão de Curso. Universidade Estadual Paulista, 2000.

BOLOGNESI, Mario Fernando. Palhaços. São Paulo: Editora UNESP, 2003.

CALDAS, Waldenyr. Acorde na Aurora. Música Sertaneja e Indústria Cultural. São Paulo: Editora Nacional, 1979.

CALDAS, Waldenyr. O que é música sertaneja. São Paulo: Brasiliense, 1999.

CALDAS, Waldenyr. Revendo a música sertaneja. In: Revista USP no 64. Dossiê Brasil Rural. 2004/2005. (p. 59-67).

CANDIDO, Antonio. Os Parceiros do Rio Bonito. São Paulo: Editora 34-Duas Cidades, 2001.

DUARTE, Regina Horta. Noites Circenses: espetáculos de circo e teatro em Minas Gerais no século XIX. Campinas: Unicamp, 1995.

FERRETE, J. L. Capitão Furtado. Viola Caipira ou Sertaneja? Rio de Janeiro: Funarte, 1985

GALVÃO, Walnice Nogueira. As formas do falso. São Paulo: Perspectiva, 1986.

LEITE, Sidney Ferreira. Cinema Brasileiro. Das origens à Retomada. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2005.

MAGNANI, José Guilherme Cantor. Festa no Pedaço – Cultura Popular e Lazer na Cidade. São Paulo: Brasiliense, 1984.

MARTINS, José de Souza. Capitalismo e tradicionalismo. São Paulo: Pioneira, 1975.

MELO, João Manuel Cardoso; NOVAIS, Fernando. Capitalismo Tardio e Sociabilidade Moderna. In: NOVAIS, Fernando. História da Vida Privada no Brasil: contrastes da intimidade contemporânea. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

MENEZES, Paulo Roberto Arruda de. Cinema: imagem e interpretação. São Paulo: Tempo Social - Revista de Sociologia da USP, Outubro de 1996. (p. 83-104) [a] NEPOMUCENO, Rosa. Música Caipira: da roça ao rodeio. São Paulo: Editora 34, 1999.

ORTIZ, Renato. A Moderna Tradição Brasileira – Cultura Brasileira e Indústria Cultural. São Paulo: Brasiliense, 2001.

PANTANO, Andreia. Ap. A personagem palhaço: a construção do sujeito. Dissertação de Mestrado do programa de Pós Graduação em Filosofia. Faculdade de Filosofia e Ciências da Unesp. 2001.

PRADO, Décio Almeida. João Caetano. São Paulo: Perspectiva, 2002.

RAMOS, Fernão (Org). História do cinema Brasileiro. São Paulo: Art Editora, 1987.

RAMOS, Fernão; MIRANDA, Luiz Felipe. (Org) Enciclopédia do Cinema Brasileiro. São Paulo: Editora Senac, 1997.

SEVERIANO, Jairo. e MELLO, Zuza Homem de. A canção no tempo. 85 anos de músicas brasileiras. Vol.1: 1901-1957. São Paulo: Editora 34, 2002.

TONICO e TINOCO. A Dupla Coração do Brasil – Da Beira da Tuia ao Teatro Municipal. São Paulo: Ática, 1984.

XAVIER, Ismail. O cinema brasileiro moderno. São Paulo: Paz e Terra, 2001.

XAVIER, Ismail. O Discurso Cinematográfico – A opacidade e a transparência. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

XAVIER, Ismail. O Olhar e a Cena. São Paulo: Cosac & Naify, 2003.

Published

2008-12-20

Issue

Section

Especial

How to Cite

DIAS PEREIRA, Odirlei. Moonlight from the backlands: old-fashioned naivety. Revista Aurora, Marília, SP, v. 2, n. 1, p. 120–138, 2008. DOI: 10.36311/1982-8004.2008.v2n1.1200. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/aurora/article/view/1200.. Acesso em: 24 nov. 2024.