INCLUSIVE EDUCATION, HUMAN RIGHTS, TEACHER FORMATION AND SCHOOL DEMOCRATIZATION

Authors

  • Valdelúcia Alves da COSTA Universidade Federal Fluminense - UFF

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2023.v10n2.p159-172

Keywords:

Keywords: Inclusive Education. Human Rights. Teacher Formation. Democratization of the school.

Abstract

This article analyses teacher formation, the democratization of schools and inclusive education from a human rights perspective, based on the PNEDH (UNESCO,2006), wich advocates education as a right in itself and a means of accessing other rights, considering the human demands in combating the prejudice manifested against students with disabilities. The analysis was developed in the light of The Critical Theory of Society regarding education, inclusion, emancipation, autonomy and the questioning of formation in a society in which violence and violation of human rights prevail, highlighting education as capable of opposing violence and its deleterious effects on the school. Finally, the possibilities of inclusive education in the reception of students with disabilities and in the affirmation of human rights in education in favor of the democratization of the school are discussed.

Keywords: Inclusive Education. Human Rights. Teacher Formation. Democratization of the school.

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Author Biography

Valdelúcia Alves da COSTA, Universidade Federal Fluminense - UFF

Professora Titular da Universidade Federal Fluminense, Faculdade de Educação, atuante no curso de Pedagogia e Programa de Pós-graduação em Educação. Coordenadora do Grupo de Pesquisa (CNPq): ‘Políticas em Educação: Formação, Cultura e Inclusão’. Coordenadora do Projeto de Pesquisa (CNPq) ‘Políticas Públicas de Educação Inclusiva: práticas pedagógicas frente à inclusão e à violência na escola pública”. Coordenadora do Observatório de Educação: violência, inclusão e direitos humanos. Doutora em História e Filosofia da Educação (PUC-SP). Pós-doutorado em Educação em Direitos Humanos, Diversidade e Cidadania (UFPE). Mestrado em Educação Especial (UERJ). Autora de livros, capítulos de livros e artigos sobre a área pesquisada.

 

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Published

2023-11-24

How to Cite

Alves da COSTA, V. (2023). INCLUSIVE EDUCATION, HUMAN RIGHTS, TEACHER FORMATION AND SCHOOL DEMOCRATIZATION. Revista Diálogos E Perspectivas Em Educação Especial, 10(2), 159–172. https://doi.org/10.36311/2358-8845.2023.v10n2.p159-172

Issue

Section

Dossiê Direitos Humanos, Inclusão e Educação Especial